نرمش در برابر مهاجران
حسین موسوی
عضو گروه بین‌الملل
حضور بی‌سابقه مهاجران در قاره سبز موجب شده است بسیاری از خط قرمزهای قوانین موسوم به دوبلین شکسته شود.


با ادامه‌دار شدن جنگ داخلی در سوریه، برخی از مردم این کشور به دنبال یافتن سرپناهی دائمی برای خود می‌گردند و از این‌رو، این افراد کشورهای قاره سبز را برای ادامه زندگی انتخاب کرده‌اند. تا پیش از مرگ «آیلان کردی»، پسری سه ساله که دریا جسد وی را پس داده بود، موضوع مهاجران در بعد امنیتی و سیاسی آن نگریسته می‌شد؛ اما با انتشار تصویر آیلان هم اینک یک موج بشر دوستی در قاره سبز به راه افتاده است.

سابقه کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که این کشورها مکان خوبی برای میهمان‌نوازی نیستند؛ اما حضور این همه مهاجر که سایه مرگ را تا رسیدن به مقصد بر بالای سر خود می‌بینند، موجب شده است نگاه کشورهای اروپایی به این موضوع عوض شود. حضور مردم آلمان که اساسا کشوری است که با مهاجران برخورد خوبی ندارد، در ایستگاه‌های راه‌آهن و در آغوش کشیدن مسافران خسته از راه و جنگ حکایت از تغییر نگرش مردم این قاره نسبت به مردم جنگ‌زده سوریه دارد. حالا این تغییر نگرش موجب شده است که حتی سیاستمدارانی مثل آنگلا مرکل و دیوید کامرون نیز مغلوب این دیدگاه شوند و فارغ از هیاهوی گروه‌های راستگرای تندرو، اقدام به پذیرش این مهاجران بی‌خانمان کنند.

البته حضور این مهاجران تبعات امنیتی هم خواهد داشت. برخی از نیروهای امنیتی اروپا هشدار داده‌اند، حضور بی‌ضابطه این مهاجران می‌تواند پای افراد داعش را به این قاره سبز راحت‌تر از پیش باز کند. شناسایی افرادی که وفادار به داعش هستند و خود را به‌عنوان یک بی‌پناه جا زده‌اند، قطعا کار دشواری است که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تبعات امنیتی برای کشورهای اروپایی داشته باشد