بهترین رقیب رستاک خودمان هستیم
محمد عبدالهی گروه موسیقی رستاک در بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اجرای ترکیبی از قطعات جدید و آلبوم‌های پیشین خود روی سن می‌رود. رستاک از گروه‌های مستقلی است که با انتشار اولین آلبوم رسمی خود در بازار توانست مخاطبان خود را جذب موسیقی محلی کند که پیش از این در ایران سابقه نداشه است. این گروه به سرپرستی سیامک سپهری تا کنون در چند دوره از جشنواره حضور داشته و به نوعی اعتباری برای جشنواره موسیقی فجر به شمار می‌رود چه اگر غیر از این بود مسوولان جشنواره رغبتی به دعوت از این گروه برای اجرا به عمل نمی‌آوردند. آنها طی این سال‌ها نشان داده‌اند که تعارفی با کسی ندارند و اگر گروهی یا خواننده‌ای توانایی اجرای خوب را نداشته باشد، جایی در ویترین‌های بزرگ ندارد.رستاک با اجراهای متفاوت و مختلفی که تاکنون داشته است، مخاطبان بسیاری را با خودهمراه کرده است و توانسته به عنوان یکی از گروه‌های مردمی در کنار مردم حضور داشته باشد. این گروه در اولین جشن سالانه موسیقی ما علاوه‌بر اینکه توانست آرای مردمی را از آن خود کند، نظر کارشناسان را به خود جلب کرد و با کسب بالاترین آرا عنوان بهترین گروه موسیقی نواحی را کسب کند و جایزه این جشن را با خود همراه کند. به هرحال گروه «رستاک» امسال نیز در جشنواره حضور داشته و به اجرای برنامه خواهد پرداخت. با سیامک سپهری، سرپرست و نوازنده تار این گروه گفت‌وگو کرده‌ایم:


در حالی‌که بسیاری از خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی رغبتی برای حضور در جشنواره ندارند شما چطور در آن حضور دارید؟
من تا کنون چند بار به این سوال جواب داده‌ام و در این باره صحبت کرده‌ام. در واقع می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیل حضور گروه رستاک در جشنواره موسیقی فجر دعوت از ما از سوی دکتر ریاحی بود. این عمده‌ترین دلیل برای حضور ما در این جشنواره است. من و دیگر اعضای گروه رستاک، احترام خاص و ویژه‌ای برای جناب دکتر ریاحی قائلیم.طبیعی است وقتی کسی برای ما جایگاه ویژه داشته باشد و برایشان احترام خاص قائل باشیم، دعوتشان را با حضورمان پاسخ می‌دهیم. فکر می‌کنیم این حضور برای رستاک نیز اتفاق خوب و خوشایندی باشد.
صرف چنین آشنایی برای حضور شما در جشنواره‌ای مثل فجر کفایت می‌کند؟ چون عده‌ای از دوستان موسیقی بر این باورند که جشنواره موسیقی فجر در قد و قواره آنها نیست و از حضور سرباز زده‌اند.
من این‌گونه به قضیه نگاه نمی‌کنم. احساس می‌کنم هر جشنواره‌ای که برای کمک به موسیقی است باید در آن حضور داشته باشیم. اگر دوستانی هستند که فکر می‌کنند سطح جشنواره پایین است با حضور خود تلاش کنند که سطح جشنواره بالاتر بیاید و کاری کنند که جشنواره بهتر از همیشه دیده و برگزار شود. فکر می‌کنم با توجه به اینکه جشنواره موسیقی فجر از معدود جشنواره‌های کشور در این عرصه است، باید برای بهبود و ارتقای آن کاری کرد. آن دوستانی که فکر می‌کنند این طور است واقعا راهکارهایی بیابند که خودشان هم بتوانند در جشنواره حضورداشته باشند.
برخی از دوستان از عدم دعوت به جشنواره گله‌مند بودند، فکر می‌کنید ملاک انتخاب مسوولان برای شرکت در جشنواره چه بوده است؟ رستاک چرا به جشنواره دعوت شد؟
متاسفانه، من اطلاعی از نحوه گزینش و انتخاب گروه‌ها و خواننده‌هایی که دعوت شده‌اند، ندارم و نمی‌دانم نحوه گزینش به چه صورت است. درخصوص گروه رستاک هم باید بگویم این لطف مسوولان جشنواره بود که باعث شد از ما دعوت کنند. امیدوارم هر اتفاقی موجب بهبود جشنواره شود و حضور ما هم یکی از این اتفاقات خوب باشد.
رستاک با حضور در جشنواره موسیقی فجر، قصد رقابت با کسی را دارد؟
من اعتقادی به رقابت ندارم. شاید برای رستاک بهترین رقیب خودش باشد تا با مقایسه گذشته و حال خود، باعث پیشرفت خود شود.
چند قطعه و چه قطعاتی را در کنسرت جشنواره‌ای‌تان اجرا خواهید کرد؟
کلا ۱۲ قطعه را انتخاب کرده‌ایم که از این میان قرار است ۱۰ قطعه را در کنسرت اجرا کنیم. رپرتوار اصلی در نظر گرفته شده است اما تغییراتی جزئی برای اجرا خواهیم داشت و این را در تمرینات نهایی خواهیم کرد.
علاوه‌بر شما که سرپرستی و نوازندگی تار در این گروه را به عهده دارید، اعضای گروه رستاک همان اعضای همیشگی هستند؟
اعضای گروه رستاک در این اجرا فرزاد مرادی(خواننده، نوازنده دوتار، سه تار و قپوز)، بهزاد مرادی(خواننده، نوازنده دف، دهل، دسرکتن و کاخن)، پیران مهاجری (عود)، اکبر اسماعیلی‌پور (تار)، محمدمظهری (کمانچه)، نگار اعزازی(دف، دایره، دیره، تمپو)، یاور احمدی‌فر (دف، دهل، دایره و دیره)، دانوش اسدپور (سنتور)، یاسر نوازنده (سرنا، دوزله، نی لبک، نی و بالابان)، سارا نادری (دوتار، سه تار، تمبک)، امید مصطفوی (تمبک، ضرب و تمپو، کاخن)، نیما نیک‌طبع (دف، دهل، دم دم)، دینا دوستی (کمانچه، کمانچه آلتو، قیچک)، سپهر سعادتی(کنترباس)، هستند. ضمن اینکه برای کنسرت مان در جشنواره با نوازندگان میهمان نیز همکاری خواهیم داشت که عبارت‌اند از استاد وحید اسدالهی (ناقارا)، صفر علی رمضانی (کمانچه، آواز) و محمد اسدالهی (گارمون).
اجرایتان در چه روزی خواهد بود؟
روز اجرای ما ۲۷ بهمن ماه در تالار وحدت است که برای اجرای خود در این روز از هم‌اکنون تمرینات خود را آغاز کرده‌ایم.
چشم‌انداز جشنواره موسیقی فجر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من و همه دوستانم امیدواریم روزی برسد که همه خواننده‌ها و گروه‌ها و همین‌طور جشنواره موسیقی فجر به لحاظ کمی و کیفی قوی‌تر و غنی‌تر از پیش بشوند و به این ترتیب به فعالیت و بقای خود ادامه بدهند.