مخالفان افزایش کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی
سرانجام سرنــوشت کــرایه‌های حمل‌‌ونقل عمومی در بخش مترو، تاکسیرانی و اتوبوسرانی در جلسه شورای شهر مشخص شد. طبق مصوبه شورای شهر نرخ بلیت مترو در حدود 10درصد و نرخ کرایه انواع تاکسی‌های تهران در تمام خطوط و سرویس‌ها نسبت به نرخ‌های مصوب سال قبل 20 درصد افزایش یافت. برهمین اساس کرایه‌ اتوبوس‌ها برای سال آینده نیز بین 50 تا 100تومان افزایش می‌یابد. براساس تصمیم پارلمان محلی تهران در سال آینده بهای بلیت مترو به‌طور متوسط 50 تومان در بلیت‌های اعتباری افزایش خواهد یافت. همچنین قیمت بلیت تک‌سفره 600 تومان و بلیت دوسفره یک‌هزار تومان تعیین شد ه است. درباره کرایه‌ اتوبوس‌های شرکت واحد اعم از عمومی و خصوصی تصمیم نهایی اعضای شورا افزایش 50 تا 100 تومانی کرایه‌های اتوبوس در سال 94 بود که به موجب آن کرایه‌های اتوبوس اعم از عمومی و خصوصی در سال 94 بیش از 100 تومان افزایش نخواهد داشت. اما این نرخ‌ها مخالفانی هم دارد. نمایندگان مجلس و دولت منتقدان سنتی مصوبه افزایش کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی‌اند.
هشدار نمایندگان مجلس به نمایندگان محلی
محمد دامادی، سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس معتقد است: پرداخت یارانه بهترین راهکار برای ثبات نرخ کرایه‌ها و همچنین تشویق مردم به استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است.او با بیان اینکه مسوولان باید بدانند که افزایش نرخ کرایه‌ها نقش مستیقم در رشد قیمت‌ها در تمامی حوزه‌ها خواهد داشت، ادامه داد: افزایش کرایه حمل‌ونقل عمومی به افزایش قیمت سایر خدمات منجر می‌شود که این نشان از نبود ثبات اقتصادی در کشور است.
این نماینده مردم در مجلس نهم٬‌ با تاکید بر اینکه باید دلایل تمایل مسوولان به افزایش نرخ کرایه‌ حمل‌و‌نقل عمومی مشخص شود٬ تاکید کرد: به‌رغم اینکه باید مشکلات رانندگان تاکسی مورد توجه مسوولان باشد اما نباید توجه صرف به مشکلات رانندگان زمینه‌ساز افزایش فشار مالی بر مردم شود.
وی با بیان اینکه تا زمانی که افزایش حقوق رخ نداده افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی منطقی نیست٬ گفت: به‌طور حتم افزایش نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عمومی گام برداشتن در جهت تشویق مردم در استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی نیست.دامادی با تاکید بر اینکه لازمه بهبود وضعیت هوا در کلان‌شهری مانند تهران رشد فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است، گفت: دولت باید با اتخاذ تدابیر دیگری به جز افزایش نرخ کرایه‌ها٬ کمک حال رانندگان و همچنین گردانندگان خدمات حمل‌و‌نقل عمومی باشد. به طور حتم فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با دعوت از مسوولان بحث افزایش نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عمومی را مورد بررسی قرار خواهد داد.
دولت از حمل‌و‌نقل عمومی حمایت کند
کمال علیپور ‌خنکداری عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی هم میزان افزایش قیمت‌های کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی را منطقی نمی‌داند و پیشنهاد کرد: دولت با حمایت از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی از افزایش دور از منطق نرخ کرایه‌ها جلوگیری کند. او ادامه داد: زمانی که افزایش حقوق برای سال آینده 14 درصد در نظر گرفته شده٬ با چه منطقی می‌توان در قبال افزایش 15 الی 20 درصدی کرایه‌ها سکوت کرد.وی با تاکید بر اینکه جامعه به دلیل تورم 25 درصدی موجود در کشور کشش رشد کرایه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی را ندارد٬ گفت: دولت باید با پرداخت به موقع یارانه به ناوگان حمل‌ونقل عمومی از رشد تصاعدی کرایه‌ها جلوگیری کند.علیپور‌ خنکداری با بیان اینکه یارانه‌ای به تاکسی از سوی دولت که بخش خصوصی به شمار می‌روند داده نمی‌شود٬ گفت: شهرداری‌ها و سازمان تاکسیرانی می‌تواند با حمایت از تاکسی‌داران از رشد بیش از حد نرخ کرایه‌ها جلوگیری کنند.
افزایش هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت نشود
حسین طلا سخنگوی مجمع نمایندگان تهران هم بدترین راه برای جبران افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل عمومی، پرداختن آن از جیب مردم دانست و گفت: متاسفانه ما از طرفی با افزایش هزینه‌های سیستم حمل‌و‌نقل عمومی از جمله تاکسی، مترو و اتوبوس روبه‌رو هستیم که همزمان با تورم بالا می‌روند و از طرفی مشکلاتی که مردم با افزایش قیمت‌ها پیدا می‌کنند. اگر کرایه‌ها را بالا نبریم، باید در این میان برای آنکه معادله به جواب درستی برسد بسته‌های حمایتی تعریف کرده و بدترین حالت آن است که ما بخواهیم افزایش هزینه‌ها را از جیب مردم بپردازیم اما به نظر می‌رسد در حال حاضر این تنها راه باشد.سخنگوی مجمع نمایندگان تهران، اضافه کرد: متاسفانه این مردم تهران هستند که هزینه‌های پایتخت بودن را می‌پردازند و بودجه عمرانی و آبادانی در استان تهران تناسبی با کل بودجه کشور ندارد. در سال گذشته بودجه عمرانی استانداری تهران ۷۸ میلیارد بود که مربوط به ۴۱ شهر و ۷۱۵ روستا است در حالی که بودجه عمرانی شهر تهران که تنها یک شهر است، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است.طلا با بیان اینکه هزینه توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و آبادانی در شهر تهران از جیب مردم پرداخت می‌شود، گفت: ما با شهرفروشی و کسب درآمد برای توسعه و عمران درآمد کسب می‌کنیم که نتیجه فروخته شدن شهر، گرفتار شدن در موقعیتی است که نمی‌توان برای آن راه چاره‌ای پیدا کرد. جمعیتی بالای 1۰ میلیون نفر که نمی‌توان سرویس‌های خدماتی به آن ارائه کرد.این نماینده تهران در مجلس با اشاره به برخی از ارزیابی‌ها درخصوص جمعیت تهران در ۶ سال آینده گفت: عددی که اعلام می‌شود جمعیتی بالای ۲۵ میلیون نفر است که واقعیتی وحشت‌آور است. زندگی در تهران هزینه بالایی دارد و دولت باید در هزینه‌های آن به واسطه پایتخت بودن، دخالت کند.به گفته طلا، بهترین کمکی که دولت می‌تواند به مردم تهران در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک کند، نوسازی سیستم فرسوده اتوبوس‌ها و افزایش بودجه عمرانی مترو است.اما معاون شهردار تهران اعتقاد دیگری دارد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی گفت: فاصله زیاد بین پرداخت‌های مردم با قیمت‌های واقعی سخن به میان آورد. به گفته وی نمودار یارانه‌های مترو سیر صعودی دارد درحالی‌که تخصیص‌ها به مترو این‌گونه نیست و امروزه بخش عمده‌ای از درآمدهای شهرداری به جای توسعه امور عمرانی صرف یارانه‌های مترو می‌شود.این‌طور که وی اعلام کردکل یارانه اختصاص یافته به حوزه حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور کمتر از 300 میلیارد تومان از سوی مجلس شورای اسلامی برای سال 93 مصوب شده که سهم تهران کمتر از یک‌سوم این میزان است؛ درحالی‌که همین مبلغ هم به‌طور کامل تخصیص داده نمی‌شود.