علیرضا پویانسب

استقلال نامی است که در هر شهر بر روی یکی از مهمترین، استراتژیک ترین و یا خاطره انگیزترین میادین می گذارند در واقع اصولا این نام پر طمطراق بر روی میدانی نقش می بندد که یا خیل عظیم ارتباطی ایجاد کند یا محلی باشد که برای اولین بار پرچم استقلال کشورها بر روی آن برافراشته شده است، اما چند سالی است که شهرداری اصفهان پروژه ای را در شمال غربی این شهر در دست اجرا دارد که نام میدان استقلال را یدک می کشد؛ نامی که از طرح ها و نقشه های ارائه شده برای این میدان که دو ورودی اصلی اصفهان محسوب می شود و در جای جای آن علم و صنعت و شهر با هم پیوند می خورند نامی به گزاف نیست؛ پروژه ای عظیم، ملی و میدانی چند منظوره که در طرح های ارائه شده می توان از این کلمه کم نظیر برای آن استفاده کرد. آنچه کارشناسان امر و معاون عمرانی شهرداری اصفهان می گویند: میدان استقلال در دو مرحله احداث می شود و پیش بینی شده که هر یک این مراحل نیزدارای ۱۱ زیر پروژه است و امروز و تاکنون عملیات اجرایی مرحله اول طرح شامل میدان همسطح و پل های یک ، دو و دو پل زیرگذر و دو پل روگذرتکمیل شده است. این در حالی است که برای اجرای این پروژه در مجموع ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که تاکنون ۴۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است. در خصوص این پروژه عبدالرسول جان نثاری رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و عمران شورای شهر اصفهان در گفت و گویی با روزنامه دنیای اقتصاد در خصوص پروژه میدان استقلال به سوالات این گونه پاسخ می گوید:

چرا از این میدان به عنوان یکی از پروژه های مهم ملی یاد می شود؟ مگر قرار است چه کار بزرگی برای اصفهان و کشور انجام بدهد؟

میدان استقلال بی شک یکی از میادین مهم اصفهان محسوب می شود که دارای ۱۱ ورودی و خروجی است و نه تنها دو ورودی و خروجی اصلی دارد بلکه دارای ورودی و خروجی های محلی از جمله محمود آباد است و علاوه بر خطوط حرکت جاده ای خطوط مترو نیز در این میدان وجود دارد و درواقع این میدان محل عبور وسایل جاده ای و ریلی است.از طرف دیگر این میدان محل تلاقی رینگ چهارم حفاظتی ترافیکی شهر اصفهان است این پروژه یک پروژه ملی است که چهارراه ارتباطی کشور را تقویت و از تلف شدن وقت در شهر اصفهان جلوگیری می کند به گونه ای که این میدان می تواند نقش تقسیم کنندگی داشته و از ورود بی مورد خودروها به شهر جلوگیری کند. مدام مطرح می شود که این میدان یک میدان کلیدی و مهم است؟ دلیل کلیدی بودن آن چیست؟ میدان استقلال امروز تلاقی قطب صنعتی، کارگری و علمی به شمار می رودو دسترسی های محلی را آسان می کند و در واقع یک میدان کلیدی تلقی می شود که هم بحث برون شهری و هم درون شهری را در بر می گیرد و مسائل اجتماعی اطراف این میدان را بهبود می بخشد و از کارهای بی مورد جلوگیری می کند همچنین ورود و خروج دو منطقه پر تردد عاشق آباد و محمود آباد را تسهیل می کند.

آیا مبلغ در نظر گرفته شده برای این میدان توجیه اقتصادی خواهد داشت و واقعا تا این میزان به شهر کمک می کند؟

توجیه اقتصادی برای برخی پروژه ها مثل این پروژه مطرح نیست این پروژه بی شک در وقت شهروندان صرفه جویی می کند و از افزایش بیش از حد ترافیک در کل شهر جلوگیری می کند. از طرف دیگر حوادثی که در گذشته ایجاد می شده را کم می کند و منطقه را با آسیب های کمتری همراه می سازد. در واقع تصادفات جرحی و مالی را کاهش می دهد. این گونه پروژه های حمل و نقلی که موجب روانی عبور و مرور می شوند غیر مستقیم بر روی کل شهروندان تاثیرگذار هستند و هم منطقه محل احداث را ارتقا و سرمایه گذاران را به این بخش سوق می دهند و در واقع یک محرک اقتصادی محسوب می شوند.

با توجه به صحبت های خود شما این میدان یکی از کلیدی ترین میدان های اصفهان است و به عنوان پیشانی شهر مطرح می شود پس بحث زیباسازی باید در آن جدی گرفته شود آیا چنین اتفاقی از منظر شما رخ داده است یا خیر؟

در خصوص زیباسازی هم بحث های اولیه باید رعایت شود و به همین منظور شما اگر فرم ساخت پایه ها را دقت کنید از قالب بندی جدیدی استفاده شده است حفاظ ها همگی از روش های نوین بهره گرفته اند و قطعا برای یک چنین پروژه عظیمی مسائل فنی و زیباسازی دیده شده است نورپردازی این پل یکی از نورپردازی های خاص خواهد بود طبق آنچه در طرح آمده نورپردازی این پل یک نمونه عینی از فناوری و زیبایی است و در مسائل فنی تک تک پارامترها رعایت شده و از همه اساتید فن استفاده شده است چراکه قطب علمی و صنعتی در کنار این پل هستند و رفت و آمد از روی آن اتفاق خواهد افتاد و نظرها در مورد این پل در آینده کم نخواهد بود و در واقع این پروژه با ورودی های اصفهان عجین شده است و در واقع این پروژه شرق و غرب اصفهان را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

این پروژه به عنوان یکی از ابر پروژه های شهری اصفهان آیا دارای پیوست های فرهنگی و اجتماعی است؟ در هر پروژه ای مباحث اجتماعی و فرهنگی تعاریف خاص خود را پیدا می کنند و در واقع هنگامی می توانیم در مورد پدیده های اجتماعی و فرهنگی منطقه صحبت کنیم که این پدیده ها را بررسی کرده باشیم که در هر منطقه از نظر بومی موضوعات فرهنگی و اجتماعی چیست ، اما کاهش نابسامانی های گذشته و افزایش ارتباطات می تواند از نظر فرهنگی و اجتماعی موثر باشد این میدان پر از مسائل فرهنگی و اجتماعی بوده و قطعا پس از افتتاح پروژه دیگر شاهد بسیاری از آن مسائل نخواهیم بود.

عده ای معتقد هستند که دیگر اجرای چنین پروژه هایی در دنیا منسوخ شده است نظر شما در این مورد چیست؟

در مباحث ترافیکی برخی مباحث ایده آلیستی است گاهی مجبور هستیم که برخی طرح ها را برای روانی ترافیک انجام دهیم اینکه عده ای می گویند منسوخ شده باید پرسید آیا خودشان طرح جدید ارائه کرده اند یا فقط اعلام می کنند منسوخ شده ضمنا در پروژه های شهری به خصوص آنها که با مسائل ترافیکی گره می خورد، روکیدر حاکمیت ایجاد زیرساخت ها باید در نظر گرفته شود در کنار همه اینها در نظر گرفتن زمان برای اجرای یک پروژه نیز از اولویت بالایی برخوردار است. مسعود بنده خدا مدیر ترافیک معاونت خمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت و گو با دنیای اقتصاد در خصوص مسائل ترافیکی این پروژه به سوالات به شرح ذیل پاسخ گفت:

پروژه میدان استقلال از نظر ترافیکی یک پروژه استراتژیک نامیده می شود؟ مگر نقش یک میدان تا چه اندازه می تواند بر ترافیک یک شهر تاثیر گذار باشد؟

میدان استقلال یکی از مهمترین پروژه های ترافیکی اصفهان محسوب می شود و در واقع یک تقاطع بزرگی است که رینگ چهارم حفاظتی به آن وارد می شود و مسیرهای ورودی و خروجی اصفهان نیز در آن قرار دارد که تلاقی این دو مهم در آینده و پس از تکمیل پروژه خود را نشان خواهد داد این پروژه همچنین یک توزیع کننده شمال و غرب اصفهان محسوب می شود و از ورود بی جا به شهر اصفهان جلوگیری می کند و درست در همین تقاطع اتفاق دیگری رخ می دهد که آن عبور مترو شاهین شهر است که اهمیت این پروژه را دو چندان می کند و مطمئن باشید که نقش بی بدیل این میدان در آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

میدان استقلال تا چه اندازه بر سرعت حرکت و روانی تردد می تواند موثر باشد؟

این تقاطع طبق مطالعات تاثیر زیادی روی متوسط سرعت در کل شهر می گذارد و شاخص روانی تردد را به شدت افزایش می دهد و همین که توزیع درست ترافیک صورت می گیرد بار ترافیکی به شهر تحمیل نمی شود و وضعیت ترافیکی شریان های اصلی شهر را کنترل می کند و موجب کاهش ترافیک در رینگ سوم شده و همین امر موجب می شود بزرگراه های رینگ سوم باز شود و روانی ترافیک در شهر رخ بدهد. از طرف دیگر میدان قبلی با شعاع کم، خطر بسیار زیادی داشت و ترافیک میدان بیش از حد ظرفیت بود و به قولی از حد ظرفیت خارج شده بود. در واقع با این پروژه هم میدان گسترده تر شده است و ظرفیت گردش افزایش یافت از طرف دیگر موجب افزایش دید ورودی از منظر زیبایی شناسی گردید.

گفته می شود 120 میلیارد تومان برآورد هزینه این پروژه است آیا این میزان هزینه در آینده بازگشت خواهد داشت از طرف دیگر آیا پیوست فرهنگی اجتماعی برای این پروژه در نظر گرفته شده است یا خیر؟

این تقاطع کلید رینگ حفاظتی چهارم شهر اصفهان است و می تواند قفل این رینگ را بازگشایی کند و به همین جهت می توان گفت هزینه هایی که برای این میدان شده است قطعا احتیاج بوده و بعدا باز میگردد چون هم موجب کاهش ترافیک می شود و هم گشایش برای شهر ایجاد می کند و بی شک همین کاهش هزینه هر فرد در ترافیک خودش می تواند هزینه را به شهر و شهروندان بازگرداند. از طرف دیگر زمانی که چنین گشایشی در منطقه رخ بدهد فرهنگ به دنبال آن می آید و باید بستر فراهم شود تا فرهنگ ایجاد شود و اگر به بحث فرهنگ ترافیکی اشاره کنیم با آموزش و ایجاد امکانات به علاوه فراهم کردن زیرساخت ها فرهنگ ترافیکی ایجاد و ارتقا می یابد و این میدان همه این مباحث را یکجا ارائه خواهد کرد چون موجب تسهیل ترافیک شهری می شود.

استقلال ترافیکی با میدان استقلال!