راهکارهای ساده پس‌انداز

سرمایه‌گذاری صرفا برای افراد ثروتمند نیست. تقریبا هر فردی می‌تواند با افزایش درآمد و کم کردن هزینه‌های اضافی، مبلغی پول برای سرمایه‌گذاری کنار بگذارد. اگر چند میلیون تومان یا حتی چند صدهزار تومان داشته باشید، چندین پیشنهاد وجود دارد در خصوص اینکه چگونه به بهترین نحو از آن استفاده کنید.یک نکته مهم آن است که شما تمایل ندارید پولتان را در بانک نگه دارید و به‌دنبال افزایش پول خود در طول زمان هستید و تمایل دارید تا حدودی ریسک کنید.

گرچه باید این واقعیت را پذیرفت که نگه داشتن پول در بانک، فقط باعث بی‌ارزش شدن پول شما در گذر زمان می‌شود. همچنین فرض بر این است که در حال حاضر مبالغی را برای اتفاقات اضطراری کنار گذاشته‌اید. منظور از مبلغ اضطراری مبلغی است که در جای امنی (مانند بانک) نگهداری می‌کنید تا هزینه‌های عادی زندگی شما را تا چند ماه بپردازد تا اگر به‌طور ناگهانی درآمد شما به پایان رسید بتوانید بدون مشکل تا به‌دست آوردن درآمد مجدد، زندگی‌‌تان را سپری کنید.

اگر بدهی‌هایی مانند وام‌ها یا اقساط مختلف دارید، بهتر است بازهم برای سرمایه‌گذاری پول کنار بگذارید، ممکن است سخت باشد ولی شدنی است.برخی‌ها توصیه می‌کنند تمام تمرکز افراد روی پرداخت بدهی‌هایشان باشد ولی کارشناسان اقتصاد خانواده می‌گویند استفاده از این روش منطقی نیست. اگر تمرکز شما فقط روی پرداخت بدهی‌هایتان باشد، همیشه فقط بدهی‌ها تسویه می‌شود و حتی ممکن است پول کم بیاورید، ولی اگر تصمیم بگیرید همزمان با پرداخت بدهی‌ها، به‌صورت ماهانه یا هفتگی مبلغی را برای سرمایه‌گذاری کنار بگذارید، پس از مدتی می‌توانید با سودی که از سرمایه‌گذاری‌هایتان به‌دست می‌آورید، سرعت تسویه بدهی‌ها را افزایش دهید.چگونه برای سرمایه‌گذاری پس‌انداز کنیم؟ کارشناسان اقتصاد خانواده برای افرادی که درآمد کمی دارند و حتی افراد با درآمد بالاتر، چند راه را پیشنهاد می‌کنند. با به‌کار بردن این روش‌های پیشنهادی می‌توانید مبلغ بیشتری برای سرمایه‌گذاری پس‌انداز کنید. ممکن است در ابتدا این روش‌ها سخت به‌نظر برسد، ولی با انجام و تکرار آنها، رفته‌رفته آسان‌تر خواهند شد.

راهکارنخست: اول به خودتان پرداخت کنید

وقتی پولی به‌دست آوردید، در همان ابتدا تا جایی که می‌توانید مبلغی از این پول را کنار بگذارید. این پول برای شماست و وقتی این پول را کنار گذاشتید باید فرض کنید اصلا وجود ندارد. فرقی نمی‌کند این پول از شغل اصلی شما به‌دست بیاید، سود سهام باشد یا از یک معامله کوچک یا از هر طریق دیگر… زمانی که پول به‌دست‌تان رسید باید به‌صورتی سخت‌گیرانه درصدی مشخص از این مبلغ را بردارید و دور از دسترس خودتان در جایی پس‌انداز کنید.برداشتن مبلغ از روی درآمد در زمانی که درآمد به‌دستتان رسیده، دو مزیت دارد؛ اول اینکه از خرج شدن بیهوده پول شما جلوگیری می‌شود و دوم اینکه با انجام مداوم این کار و مشاهده افزایش موجودی این پس‌انداز، انگیزه شما برای پس‌انداز بیشتر افزایش می‌یابد. (مانند ثروتمندترین مرد بابل که با انداختن هر سکه در کیسه همراهش، رفته‌رفته وزن آن سنگین‌تر می‌شد و شخص انگیزه و انرژی بیشتری برای کسب سکه‌های بیشتر به‌دست می‌آورد) این روش را انجام بدهید حتی اگر در ابتدا بتوانید چندده‌هزار تومان کنار بگذارید.

راهکار دوم: هزینه‌های اضافی را کاهش دهید

صرفه‌جویی هر چندهزار تومان در هر هفته در طول زمان اضافه خواهد شد. سعی کنید هزینه‌های زندگی خود را کاهش بدهید. خود را از ضروریات محروم نسازید، اما از تجملات و هر چیزی که به آن نیاز ندارید بکاهید. بسیاری از افراد ثروتمند در دنیا با صرفه‌جویی زندگی می‌کنند، چرا شما اینگونه نباشید؟ به‌عنوان مثال یکی از ساده‌ترین راه‌های صرفه‌جویی کردن این است که محصولاتی مانند انواع تمیزکننده را در گالن‌های چند لیتری خریداری کرده و همچنین حبوبات را به‌صورت فله‌ای بخرید. با این کار مقدار کمتری پول برای خرید پرداخت می‌کنید. در عین حال همیشه حساب دقیق موجودی پول‌های خود را داشته باشید. اگر جزو افراد ولخرج هستید همیشه مقدار کمی پول در کیف خود قرار داده تا زمانی که وسوسه می‌شوید خرید کنید با کمبود پول مواجه شده و نتوانید خرج بیهوده‌ای انجام دهید. یا آنکه برای تناسب اندام حتما نباید شهریه‌های سنگین کلاس‌های ورزشی را پرداخت نمائید. شما می‌توانید یک محل مناسب در نزدیکی منزل خود پیدا کرده و به آنجا بروید و تمرینات لازم را انجام دهید. یک پیاده‌روی ساده و چند حرکت کششی و نرمشی می‌تواند به شما کمک کند؛ بنابراین به جای تلاش برای ذخیره پول بیشتر، متعهد به صرفه‌جویی کردن باشید. این که شما در دوره‌ای برای جمع کردن پول به خودتان سخت بگیرید راه‌حل درستی نیست. شما می‌توانید در دراز مدت یاد بگیرید که در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. صرفه‌جویی ترفندهایی دارد، به‌طور مثال می‌توانید برای خرید پوشاک منتظر حراجی‌ها باشید.

راهکار سوم: به‌دنبال آموزش و یادگیری باشید

مهارت‌های مهمی مانند بازاریابی و فروش، تبلیغات، مذاکره، مدیریت مالی، توانایی تحلیل اقتصادی و از اینگونه مهارت‌ها می‌تواند در افزایش درآمد شما چاره‌ساز باشد. البته بستگی دارد که شغل شما چیست و به‌دنبال چه چیزی هستید. مهارتی را که در شغل‌تان باعث ایجاد تحول می‌شود فرابگیرید و متعهد به پیشرفت و یادگیری بیشتر باشید. بسیاری از افراد موفق راهکارهای زیادی را برای یافتن موثرترین مسیر تجربه کرده‌اند.کسانی که به‌دنبال آموزش خودشان نیستند و حاضر نیستند روی خودشان سرمایه‌گذاری کنند، محکوم به پرداخت بهای نادانی خود هستند. مانند کسانی که بدون اطلاع وارد بورس می‌شوند و ضرر می‌کنند.

راهکار چهارم: دست از خیال‌پردازی بردارید و هدف خودتان را مشخص کنید

مقدار واقعی دارایی‌های خودتان را محاسبه کنید. تا ندانید کجا هستید و به کجا می‌خواهید بروید، طی کردن مسیر بیهوده است. دقیقا مشخص کنید اگر دارایی‌های فعلی‌تان از قبیل پول نقد، وسیله نقلیه، سرمایه‌گذاری‌ها و … را همین الان بفروشید، چقدر پول نقد خواهید داشت. بعد از این کار، هدف مالی خودتان را برای ماه‌ها و سال‌های آینده تعیین کنید.

توصیه می‌کنیم هدف شما واقع‌بینانه و به اندازه‌ کافی بلندپروازانه باشد تا وقتی به آن فکر می‌کنید انرژی بگیرید و برای ادامه راه انگیزه پیدا کنید. پس از اینکه مقدار کافی پول پس‌انداز کردید، یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری شما می‌تواند خرید سهام باشد.ش