غروبی پر شتاب

پنج‌شنبه ۴ شهریور ماه پیست درگ (شتاب) مجموعه شهر ورزش در بوستان ولایت تهران برای دومین بار در سال جاری میزبان درگسترها بود. یکی از مهیج‌ترین رشته‌های ورزش‌های موتوری که اکنون در نبود کلاس آزاد در مسابقات سرعت، یک‌تنه بار هیجان اتومبیلرانی را به دوش می‌کشد. این بار مسابقه با عنوان قهرمانی یا اصطلاحا انتخابی هیات موتورسواری و اتومبیلرانی تهران برگزار شد و به همین دلیل تنها شرکت‌کنندگانی با هم رقابت کردند که عضو هیات تهران بودند و شرکت‌کنندگانی که به‌صورت آزاد قصد داشتند در مسابقه شرکت کنند پشت خط ماندند. این بار مسابقه در ساعت ۴ بعد‌از‌ظهر برگزار شد. در حالی که بارها انتقاداتی از سوی کارشناسان، شرکت‌کنندگان و حتی تماشاگران نسبت به برگزاری مسابقه درگ در گرم‌ترین ساعات روز می‌شد، حالا هیات تهران برای اولین بار مسابقه را در ساعاتی برگزار کرد که تقریبا هوا رو به خنک شدن می‌رفت. به این‌ترتیب، تحمل آفتاب داغ نخستین روزهای شهریور برای همه راحت‌تر بود. ضمن اینکه با توجه به خنک‌تر شدن هوا، راندمان حجمی پیشرانه‌ها نیز افزایش می‌یابد و این یعنی مسابقه‌ای مهیج و جذاب‌تر. در این شرایط امیدواری برای ثبت رکوردهای بهتر نیز افزایش می‌یابد.

مهرداد همتیان، رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان تهران که خودش نیز از پیشکسوتان این حوزه است در مورد برگزاری مسابقه در روز پنج‌شنبه و عدم اطلاع‌رسانی به موقع برای علاقه‌مندان، به «دنیای ماشین» گفت: این بار متاسفانه برنامه‌های ما درخصوص برگزاری مسابقات کمی دستخوش تغییر شد و به ناچار مجبور شدیم مسابقه را کمی زودتر از موعد مقرر در روز پنج‌شنبه برگزار کنیم. از این رو فرصت کافی برای اطلاع رسانی در اختیار نداشتیم. وی ادامه داد: اما فکر می‌کنم برگزاری مسابقه در ساعات بعد‌از‌ظهر شرایط بهتری دارد و ان‌شاءالله سعی می‌کنیم در آینده هم با توجه به شرایط نور، امکانات و فصول سال همین روند را در پیش بگیریم.

مسابقه در ۴ کلاس ۴ سیلندر اتمسفریک یا تنفس طبیعی، ۴ سیلندر توربو، ۶ و ۸ سیلندر و آزاد برگزار شد. البته امکان ایجاد کلاس‌های اختصاصی در مسابقه نیز وجود دارد. یعنی اگر به‌طور مثال ۸ دستگاه خودرو هیوندای جنسیس در خواست ایجاد کلاس اختصاصی را داشته باشند، کمیته درگ می‌تواند برای آنها با توجه به ضوابطی که قوانین مشخص کرده است یک کلاس اختصاصی تشکیل دهد. اتفاقی که بارها برای ۲۰۶ تیپ ۵ افتاده است. اما این مستلزم حضور خودروهای همسان به تعداد کافی است.

مسابقه با استارت ۴ سیلندرهای اتمسفریک آغاز شد. یعنی جایی که هوندا سیویک ها، فولکس واگن گلف‌ها، پرایدها و ۲۰۶ها با هم سر جنگ داشتند. اما در این جنگ ناگهان فاتحی به نام پژو ۲۰۵ پیدا شد و با تایم ۲۵/۱۴ توانست مقام اول را نصیب مالکش علیرضا قلی پور کند؛ تایمی که با توجه به اتمسفریک بودن خودرو قابل احترام است. در این کلاس اکبر پناهی و حسام شیرازی هم توانستند جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دهند. ظهور خودروهایی که کسی فکرش را نمی‌کند بتوانند مقام بیاورند، یکی از جذابیت‌های همیشگی مسابقات درگ است.

کلاس ۴ سیلندر توربوشارژ با حضور آئودی TT، BMW، مزدا ۳۲۳، میتسوبیشی، پراید، گلف و... از نظر گوناگونی مدل و خودرو، بیشترین تنوع را داشت. در میان همه این نام‌ها این عباس فرهودی با خودروی مزدا ۳۲۳ بود که توانست با ثبت تایم ۱۰/۱۴ به مقام اول دست پیدا کند. این در حالی بود که او خودش از تایمی که به ثبت رسانده چندان راضی نبود و قصد داشت در کلاس آزاد هم شانسش را امتحان کند. در پایان مسابقه در این کلاس علی یوسفی به مقام دوم رسید و سکوی سوم هم نصیب سینا شعبانی شد. کلاس ۶ و ۸ سیلندر در راه بود. اما دیگر خبری از آن غول‌های آمریکایی در این کلاس نیست و تنها محمد جواد داروگین بود که با کامارو در پیست حضور داشت. هر چند دو پورشه کیمن و ۹۱۱ کررا هم آمده بودند تا نمایندگان کشور صاحب صنعت خودرو یعنی آلمان باشند. تعداد شرکت کنندکان در این کلاس زیاد نبود و در نهایت هم کامران واقف با پورشه ۹۱۱ کررا به مقام اول دست یافت. او تایم ۳۳/۱۳ را به ثبت رساند. در ادامه هم امیر ضیایی با بی‌ام‌و و محمد جواد داروگین با کامارو دوم و سوم شدند. کلاس آزاد با حضور نیسان Z مجهز به پیشرانه ۲JZ، پورشه کررا، مزدا ۳۲۳، میتسوبیشی گالانت VR۴ و... جذابیت دیگری داشت. در این کلاس گالانت آمده بود تا حتی رکوردهای ایران را نیز جا به جا کند. با این حال تنها در لانچ اول توانست زمان ۷/۱۱ را به ثبت برساند و در لانچ‌های بعدی پیشرانه اش کوک نبود و نتوانست رکورد خوبی بزند. در ادامه سامان خنجری با داتسون و عباس فرهودی با مزدا ۳۲۳ به مقام‌های دوم و سوم دست یافتند.

غروبی پر شتاب

غروبی پر شتاب

غروبی پر شتاب