جشن بهار روابط ایران و استرالیا در آخر زمستان

فرهنگ‌ها شامل هنجارها، رسوم و عاداتی است که در طول زمان در گروه‌های خاص و عام اجتماعی نمود پیدا کرده است. جغرافیا و فاصله‌های فرضی و واقعی بین مکان‌های زندگی و کار این گروه‌های اجتماعی تاثیرات خاصی بر شکل‌گیری خرده فرهنگ‌ها و ارزش‌های خاص اجتماعی می گذارد. برقراری تعامل بین فرهنگ‌های مختلفی که در طول تاریخ و در گذر زمان با یکدیگر زاویه‌های مثبت یا منفی پیدا کرده‌اند یکی از مکانیزم‌های شکل‌گیری شناخت و احتمالا دستیابی به وام‌گیری‌های فرهنگی و اقتصادی است. منظور از وام گیری همان ساده گیری و میل به اختراع نکردن چرخ از ابتدا است. به بیانی استفاده از آنچه بشریت تا به حال به دست آورده و بهره‌برداری از آن برای توسعه دست آورده‌های خاص و عام فرهنگ‌های مختلف است.

بنابراین تعامل فرهنگی را می‌توان نتیجه مثبت حاصل از برقراری یک ارتباط فرهنگی مطلوب دانست. ارتباطی که در بین دو فرستنده و گیرنده با تمامی شباهت‌ها و تفاوت‌ها، کمترین اصطکاک رخ دهد و بیشترین درک متقابل حاصل شود. براساس فرهنگ واژگان یونسکو (۲۰۱۱)، تعامل فرهنگی هرگونه ارتباطات کلامی یا غیرکلامی بین مردم در فرهنگ‌های مختلف است. لذا تعامل فرهنگی بین جوامع مختلف موجب رویارویی فرهنگ‌ها، گفت‌وگو، شکل‌گیری تفاهم و زمینه‌سازی برای صلح است (UNWTO, ۲۰۱۳). پس ارتباطات بین فرهنگی می‌تواند موجب ارتقای دانش افراد نسبت به فرهنگ‌ها و شکل دهی تجربیات عمیق و جدید شود
(Nina Jacob, 2003: 82). کشور ایران با سابقه طولانی در تاریخ خاورمیانه و دارا بودن سابقه تاریخی و باستانی چهار هزار ساله در موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خاصی قرار دارد که در درون خود گروه‌های اجتماعی و فرهنگی متفاوت را جای داده است. کشوری که از نظر هنر، منابع گاز و نفت، معنویت و مذهب، تولید دانش و قشر تحصیل کرده دارای رکورد‌ها و شاخص‌های غیر قابل انکاری است و در سطح منطقه دارای قدرت استراتژیک فرامنطقه‌ای است. این کشور در طول تاریخ به واسطه تحولات منطقه‌ای دستخوش تغییرات اقتصادی و سیاسی متنوعی شده اما همواره یک عامل قدرتمند برای برقراری ارتباطات بین شرق و غرب و در عین حال بازار مناسب مصرف و تولید محصولات متنوع با تکنولوژی بالا و مواد اولیه بوده است. ارتباطات در سال‌های پس از انقلاب بر مبنای اصول اساسی اقتدار و آزادگی تعریف و تبیین شده است این تعاریف مبنای تحولات تکنیکال، موضوعی و موضعی شده است. آنچه مسلم است دستیابی به کانال‌های ارتباطی برای برقراری ارتباط با گروه‌های اجتماعی خاص و ویژه فرامنطقه‌ای و فراقاره‌ای امکان دستیابی به توسعه پایدار را برای این کشور فراهم خواهد ساخت. اقدامی که در عین شناخت بین فرهنگی، شانس توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را فراهم خواهد ساخت.

در این میان کشوری مثل استرالیا به عنوان ششمین کشور بزرگ جهان، کشوری است توسعه یافته در نیمکره جنوبی که در سال 1910 از بریتانیا استقلال یافت. از خصوصیات این کشور واقع شدن در کوچک‌ترین قاره جهان است که از نظر زمین شناسی کهن‌ترین خشکی جهان به حساب می‌آید. حضور اقوام و گروه‌های مختلفی چون ایرلندی‌ها، اسکاتلندی‌ها، ایتالیایی‌ها، آلمانی‌ها، چینی‌ها، هندی‌ها، یونانی‌ها و هلندی‌ها در این کشور، جامعه‌ای چند قومیتی و چندفرهنگی را شکل داده است. زبان این کشور انگیسی است که دارای گویش‌های متفاوتی است درحالی‌که زبان‌های ایتالیایی و چینی نیز در این کشور از جمله زبان‌های متعارف به حساب می‌آید. اقتصاد این کشور متکی بر بازرگانی و کشاورزی است که محصولات اصلی نیشکر، پنبه، غلات و گوشت را شامل می‌شود. شرایط این کشور نشان‌دهنده ارتباطات بین‌المللی بالا و قرارگیری در موقعیت جغرافیایی و استراتژیک است.

یکی از راه‌های برقراری ارتباطات بین فرهنگی و بین‌المللی برگزاری برنامه‌های مشترک و دوجانبه در خاک دو کشور است. برنامه‌ها یا جشن‌ها بهانه‌ای است برای برقراری ارتباطات بین کشورها و زمینه ساز شکل گیری شناخت و انتقال اطلاعات اولیه میان ساکنان و صاحبان کسب و کار دو کشور. تاثیرگذاری در رفتار مصرف کننده و مشتریان بالقوه و بالفعل فرهنگی دارای سه گام است که شامل دریافت اطلاعات اولیه، تغییر نگرش نسبت به زمینه اطلاعات دریافت شده و نهایتا تبدیل رفتارهای قدیم به رفتار‌های جدید است. بنابراین این‌گونه برنامه‌ها در گام ابتدایی فرصت دریافت اطلاعات اولیه هدفمند و کامل را برای دو جامعه ایرانی و استرالیایی فراهم خواهد کرد. سپس استمرار در این برنامه‌ها و هدفمندی و هوشمندی آنها در مخاطب‌شناسی و مخاطب نوازی فرصت تغییر نگرش را فراهم خواهد ساخت. به‌طور مثال پس از آگاهی استرالیایی‌ها از شهرهای ایران، وضعیت امنیتی مطلوب ایران و وجود آثار باستانی به نام و برجسته، تلاش برای تغییر نگرش آنها در مورد سفر به ایران قابل تحقق است. تا این فاز هنوز هیچ رفتار خاص یا تحول ویژه‌ای مشاهده نشده است اما در فاز انتهایی انتظار می‌رود که این نگرش‌های جدید موجبات تمایل به اقدام عملی را فراهم سازد.

جشن بهار روابط ایران و استرالیا اقدامی است با هدف تقویت روابط فرهنگی و هنری دو کشور، شناساندن هنرهای کشور ایران، تقویت روابط اقتصادی دو کشور، معرفی آخرین دستاوردهای تولیدی کشور، معرفی جاذبه‌های گردشگری و توریستی با هدف افزایش جذب گردشگری، معرفی چهره‌های توانمند فرهنگی و موسیقی ایران اسلامی، ایجاد زمینه‌های مناسب جهت افزایش صادرات کشور، تقویت و تحکیم روابط شهرداری‌های دو کشور، تلاش موثر در راستای دیپلماسی عمومی، رفع سوءتفاهمات جهانی علیه ایران اسلامی و ایجاد زمینه در جهت ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با منابع مواد اولیه. این برنامه دو جانبه با بخش‌های هنری، فرهنگی، نمایشگاهی، مذاکراتی، تولیدی و روابط بین‌الملل مطرح شده است و در اسفندماه سال‏جاری توسط شرکت بین‏المللی جشنواره‏ها و با همکاری موسسه فرهنگی و هنری مکتب فرش رسام عرب‏زاده و جنرال تریدینگ PING STONE در دوهفته شامل ۲۰ تا ۲۶ فوریه (۲ تا ۸اسفند) و ۶ تا۱۲ مارس (۱۶ تا ۲۲ اسفند) سال جاری برگزار خواهد شد.