اجتماعی

سرمایه گذار فرودگاه رفت

کریم داوودی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان است: کمیسیونی مهم و استراتژیک برای شهری که هم از نظر اقتصادی قدرت بالایی دارد و هم از نظر گردشگری یکی از قطب ها محسوب می شود. این بار او در نطق میان دستور خود به فرودگاه اصفهان که از اتفاق بحث اصلی محافل است اشاره و عنوان کرده است جایی که شرکت فرودگاه های کشور قصد داشته تا با مشارکت یک سرمایه گذار کره‌ای، توسعه سالن های پروازهای خارجی فرودگاه اصفهان را کلید بزند، به دلیل اینکه زمین های اطراف فرودگاه در اختیار پایگاه هشتم شکاری است، این مهم رخ نداده و سرمایه گذار هم چمدانش را بسته و از اصفهان رفته است. این اتفاق درست زمانی رخ می‌دهد که فرودگاه شهید بهشتی اصفهان که فرودگاه معین پایتخت محسوب می‌شود این روزها آسمان شلوغی دارد و هر از چندگاهی بیش از ظرفیتش در آن هواپیما پارک می‌شود، این موضوع البته توسط تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس هم طی نامه های متعدد به وزیر دفاع و شرکت فرودگاه ها پیگیری شده،اما اینکه نتیجه چه خواهدشد و فرودگاه اصفهان به کجا می‌رسد خود سوالی مهم است، از طرف دیگر چرا ما شرایط سرمایه گذاری را فراهم نکرده ایم که می توانسته مشکلی از مشکلات اصفهان را برطرف کند، اما بازهم همان چالش ها و باز هم همان نبود برنامه ها او را فراری می دهد؟

فرهنگی

راوی نو واقع گرایی

رم برای علاقه مندان به هنر هفتم، جایی است مثل اصفهان برای معماران؛ کامران شیردل هم، جوان نوسفری که قرار بود معمار شود، عاشق سینما شد و هم صحبت پازولینی و فلینی، رسم شاگردی بجا آورد. وقتی ۲۶ ساله شد، راهی وطن شد. آن روزها فرنگ رفته ها، جایشان روی چشم بود البته تا وقتی بله قربان گو بودند، او چند مستند که به سفارش وزارت فرهنگ و هنر آن روزها ساخت، صابون توقیف به تنش خورد. انگار یکی در میان باید حالش را می گرفتند تا آنکه ورق برگشت و با پیروزی انقلاب اسلامی، بیش ۱۱۰ مستند صنعتی و تبلیغاتی ساخت که چندتای آن برای مردم اصفهان، خوب به خاطر مانده است. کامران شیردل در مستندسازی صاحب سبک است؛ فیلم " اون شبی که بارون اومد" یکی از نمونه های در خور توجه او برای روایت مستند یک ادعا با استفاده از دیالکتیک راست و دروغ است. فولاد مبارکه و پلی اکریل با همت او از روی زمین به پرده مستند راه پیدا کردند. او که نهم دی ماه برای رونمایی از کتاب "نئورآلیسم چیست" خود به اصفهان آمده بود با حضور مدیر کل ارشاد و دوست داران سینمای مستند مورد تجلیل قرار گرفت.

سیاسی

خروج از آرامش،دستور قاطع

استاندار اصفهان که حالا بیش از سه سال است که کلید استان اصفهان را در دست گرفته در این دو ماه اخیر دستورات محکم تر، برخوردهایی کوبنده تر و جملاتی برنده تر به زبان می آورد. او که از ابتدا سعی کرد همه چیز را آرام بدون سر و صدا و با جلسات داخلی حل و فصل کند این روزها، اما جدی تر وارد گود میدان شده است و حالا بیش از گذشته از فرماندارانش می خواهد امید را در مردم زنده نگه دارند. او در آخرین واکنش به رییس اتاق که در برابر معاون رییس جمهور هم از بی انصافی دولت تدبیر و امید سخن رانده بود محکم ایستاده و از دولتی که حالا او استاندارش است دفاع کرده و گفته است انصاف از عده ای دور شده و دولت تدبیر و امید با اصفهان قهر نکرده است، زرگرپور وضعیت آلایندگی ذوب آهن را هم بررسی کرده و برای رفع آن هشدار داده، در همین یک ماه استاندار از مسئولان شهرستان ها و فرمانداران خواسته تا ۶۰ مدرسه فرسوده استان تخلیه و مدارس جدید جایگزین شوند،از مدیران شهری هم خواسته تا رینگ چهارم را هرچه سریعتر به مرحله اجرا برسانند، سعی دارد تا حتی در مراسم تودیع ومعارفه فرماندارانش نکات مهم عملکرد رااشاره و از دولتی که او استاندارش است دفاع کند.

بازرگانی

تیغ تند انتقاد

عبدالوهاب سهل آبادی حالا هم نشان شهروند افتخاری تبریز را به سینه انداخته و هم دوباره به ریاست خانه صنعت و معدن ایران انتخاب شده است، هرچند او رییس اتاق بازرگانی اصفهان هم هست و به واسطه فعالیت در اقتصاد هم حرف های زیادی برای گفتن دارد،اما پشت تریبون بی تعارف و با زبانی تند و تیز صحبت می کند و سعی دارد در مدت زمانی اندک پکیجی از مشکلات را پرزنت کند. سهل آبادی در حضور معاون رییس جمهور در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی چنان به دولت تدبیر و امید تاخت که استاندار چند روز بعد از افرادی که خدمات دولت را نادیده می انگارند با نام بی انصاف یاد کرد. سهل آبادی که با فریاد پشت میکروفن صحبت می کرد از قهر دولت با اصفهان به عنوان موضوع اصلی خشکی زاینده رود خبرداد و از نبود مدیریت در این حوزه انتقاد کرد: مشکل آب اصفهان از احیای زاینده‌رود و یا تامین نیاز کشاورزان گذشته است و نگرانیم در آینده مشکل تامین آب شرب در اصفهان به وجودآید. البته انتقادهای سهل آبادی همواره با واکنش های استاندار اصفهان همراه بوده، اما انتقادهای او فقط به اصفهان محدود نمی شود، او طی روزهای گذشته در تبریز هم دولت را به تیغ نقد کشیده، اما اینبار بر خلاف استاندار اصفهان، استاندار آذربایجان شرقی انتقادات دلسوزانه مطرح شده نسبت به وضعیت اقتصادی از سوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران را هدیه‌ای به دولت تدبیر و امید دانست و اعلام کرد دولت، خود را عقل کل و عاری از خطا و اشتباه نمی‌داند.

اقتصادی

کارآفرین خودساخته

مردم اصفهان شاید گذارشان به شهر خویی نیفتد، اما کلوچه خویی را با نوشابه کافی کولا، خوب به خاطر دارند. سوار موتور یا کنار خیابان، سر میز شام یا توی کیف مدرسه بچه مدرسه ای ها! مرحوم محمدعلی موسی خانی مثل بسیاری از همشهریان آذری اش، پای کار و سفر بود، سفری که حضر شد، و اصفهان شد همه دارو ندارش! اصفهان شهر گز است، او هم دید که زیره کرمان را کرمانی ها خودشان بهتر عمل می آورند، کام مردم را به کیک هایی که روی دوچرخه اش می برد شیرین کرد. در سال ۷۸ هم رفت تا رقیب کولا ها شود، حالا هم کیکی داشت به نام شهر زادگاهش و هم نوشابه گازدار کافی کولا با آن طراحی تو دل برو! ستاره اقبال صادرکننده نمونه ملی سال ۸۱ خوش درخشید اما دولت مستعجل بود و با رفتنش ما یعنی همه ما مفت باختیم . با فوت این کارآفرین دلسوخته در بیانه ای که چند تن اساتید اقتصاد اصفهان در پی درگذشت او به سال ۹۴ منتشر کردند شعری از مولانا در فراق سنایی به چشم می خورد:

گفت کسی خواجه سنایی بمرد

مرگ چنین خواجه نه کاریست خُرد

کاه نبود او که به بادی پرید

آب نبود او که به سرما فِسُرد

کارآفرینی خودساخته که شهریاری در عالم تولید بود اما عاقبتش میر نوروزی شد.