مهمان نوازی ایرانی قابلیت ثبت جهانی دارد
نایب رییس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری گفت: متأسفانه در ایران توجه به خط عابر پیاده و چراغ های راهنمایی سلیقه ای است و عبور از خط عابر پیاده در این کشور از نوع گردشگری ماجراجویانه است!
"روبی روی" در نشست اعضای اجرایی کنوانسیون تورگردانان جهان با شهردار اصفهان، با بیان اینکه مدیران شهر با این سابقه تاریخی باید اصفهان شناس باشند، اظهار کرد: آنچه در مورد میزبانی ایرانیان شنیده بودم واقعاً در ایران و اصفهان به چشم دیدم و از همین جا اعلام می کنم که مهمان نوازی ایرانیان قابلیت ثبت جهانی دارد. وی با بیان اینکه ایران و اصفهان یکی از کشورها و شهرهای غنی فرهنگی در جهان محسوب می شود، افزود: اگر می خواهید کشور ایران یکی از پیشگامان عرصه گردشگری و اصفهان یکی از کشورهای مشهور در این عرصه باشد، بی شک باید زیرساخت های قوی تر و پیشرفته تری داشته باشید تا بتوانید جامعه گردشگر را به ایران و اصفهان سرازیر کنید. نایب رییس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری ادامه داد: شغل راهنمایان تورهای گردشگری نباید بی اهمیت جلوه کند زیرا آنها نوک پیکان فرهنگی هر کشور هستند. وی با اشاره به اینکه هیچ شکی در این نیست که ایران و اصفهان از امن ترین مکان های منطقه هستند، اظهار کرد: متأسفانه در ایران هتل وجود دارد، اما گاهی ساده ترین موضوعات در آن رعایت نشده است. برای مثال در هیچ یک از هتل های ایران نقشه اطفا حریق و یا دستگیره های اطفا حریق وجود ندارد و گاهی حتی هشدار حریق در برخی از هتل ها موجود نیست.

گردشگری ایران بی توجه به سالمندان و معلولان
وی با بیان اینکه در هتل های ایران به عنوان یک کشور گردشگرپذیر باید هر دو هفته یک مانور اطفا حریق برگزار شود، ادامه داد: مشکل مهم، ساده و اساسی دیگر، نبود تسهیلات رفت و آمد برای گردشگران سالمند و معلول است. متأسفانه زیرساخت های لازم برای راحتی و تسهیل حرکت این افراد بسیار کم است.نائب رییس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری تصریح کرد: مشکل دیگر گردشگرانی که وارد ایران می شوند سختی عبور و مرور از خطوط عابر پیاده است، متأسفانه در ایران توجه به خط عابر پیاده و چراغ های راهنمایی سلیقه ای است. وی با کنایه به اینکه شاید گردشگری در ایران و عبور از خط عابر پیاده در این کشور از نوع گردشگری ماجراجویانه محسوب می شود، ادامه داد: امسال اصفهان میزبان تورلیدرها در یک همایش بسیار بزرگ است و دوره های آموزشی از طرف فدراسیون جهانی برگزار خواهد شد. به همین دلیل در ایران راهنمای تور آماتور نمی خواهیم بلکه به راهنمای تور در سطح بین المللی احتیاج است. وی خاطرنشان کرد: من به واسطه شغلم ۱۲۰ کشور دنیا را دیده و دقیق مورد بررسی قرار داده ام، اما هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران همایش های سالانه در خصوص راهنمایان تور برگزار نمی کند.

حضور 200 هزار راهنمای گردشگری جهان در ایران
رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران نیز با اشاره به برگزاری کنوانسیون جهانی ۲۰۱۷ راهنمایان گردشگری در ایران، گفت: به واسطه برگزاری این کنوانسیون، ایران بیش از ۲۰۰ هزار راهنمای گردشگر در سراسر جهان را خواهد شناخت. آرش نورآقایی در این نشست اظهار کرد: جامعه تورگردانان گردشگری تلاش دارد با برگزاری این کنوانسیون باعث رونق اقتصادی و فرهنگی کشور شود. وی افزود: تورگردانان به عنوان دیپلمات های فرهنگی در جهان شناخته می شوند و اگر می بینیم امروز بازرسان و رؤسای فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری به ایران آمده اند این نشان از دو موضوع دارد؛ یک اینکه کشور به لحاظ گردشگری قوی است و دوم این که کشور با یک تیم ۹ نفره توانسته است کنوانسیون جهانی سال ۲۰۱۷ را به ایران بیاورد. رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران ادامه داد: برای تصاحب برگزاری کنوانسیون راهنمای تور در سال ۲۰۱۷ ایران با دو کشور سنگاپور و دانمارک روبرو بود، اما ایران به لحاظ تراز آثار دیدنی و انتخاب اعضای هیأت رییسه برگزیده شد. نورآقایی با اشاره به اینکه به واسطه برگزاری این کنوانسیون در ایران بیش از ۲۰۰ هزار راهنمای گردشگر در سراسر جهان ایران را خواهند شناخت و به بررسی آن خواهند پرداخت، تصریح کرد: از میان این ۲۰۰ هزار نفر بیش از ۴۰۰ راهنمای گردشگر تراز اول جهان نیز برای برگزاری کنوانسیون به ایران می آیند که این اتفاق یک نوید خوب برای کل کشور به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه تا به همین جا نیز پیروز میدان گردشگری بوده ایم، گفت: از تمام استانداران و شهرداران کشور درخواست داریم برای برگزاری این کنوانسیون به میدان بیایند چراکه از میان شهرهای تهران و اصفهان یک شهر میزبان کنوانسیون خواهد بود، اما قطعاً ۵۰۰ راهنمای گردشگری در میان شهرهای مهم و گردشگر پذیر کشور حضور خواهند داشت و به احتمال زیاد علاوه بر تهران و اصفهان، شیراز، یزد و تبریز نیز برای معرفی به این افراد در لیست بازدید قرار خواهند گرفت. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز گفت: امیدوارم تحرک‌های فرهنگی در اصفهان در پیشبرد و پیشرفت صنعت گردشگری مؤثر باشد چراکه ما سعی داریم آثار تاریخی که متعلق به همه مردم جهان است را برای آن ها به نمایش درآوریم. فریدون الهیاری ادامه داد: خوشبختانه مدتی است یک تحرک فرهنگی بسیار عظیمی در اصفهان راه اندازی شده است و به همین خاطر اصفهان در کمتر از سه ماه دو عنوان جهانی را کسب کرده است. وی افزود: اصفهان دو رویداد بزرگ جهانی یعنی نشست شورای جهانی صنایع دستی در مهرماه سال ۹۴ و کنوانسیون جهانی تورگردانان در سال ۲۰۱۷ میلادی را میزبانی خواهد کرد چراکه حق اصفهان با چنین آثار بی نظیری حضور و میزبانی از همایش‌های جهانی است.

اصفهان، تونل زمان اعصار است
شهردار اصفهان نیز گفت: شهرداری اصفهان آمادگی کامل دارد تا کنوانسیون جهانی تورگردانان را در اصفهان برگزار کند. مهدی جمالی نژاد ادامه داد: اصفهان تونل زمان دوران و اعصار مختلف تاریخ است چرا که در چهار دوره مهم تاریخی پایتخت ایران بوده و از تمام دوران ساختمان هایی در آن به یادگار مانده است. وی با بیان اینکه اصفهان شهرهای خواهر خوانده بسیاری دارد و در این زمینه یکی از شهرهای پر ظرفیت ایران محسوب می شود، افزود: اصفهان جز ۱۰ سازمان معتبر جهانی بوده و عضو هیأت رییسه شهرها و پایتخت های تاریخی جهان است. شهردار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان علاوه بر آثار تاریخی ملموس دارای آثار تاریخی ناملموس بی نظیری است، تصریح کرد: سال گذشته اصفهان میزبان اجلاس مهم ICCN بود که توانستیم در این اجلاس بسیاری از آثار تاریخی ناملموس کشور را که به ثبت نرسیده بود به جهانیان عرضه کنیم. جمالی نژاد به زیرساخت های گردشگری در کشور اشاره کرد و گفت: زیرساخت های گردشگری ایران بسیار خوب است و جاذبه های بی نظیر این کشور به خصوص جاذبه های موجود در اصفهان غیر قابل توصیف هستند، اما متأسفانه نتوانسته ایم بسیاری از این آثار گرانبها را به جهانیان عرضه کنیم. شهردار اصفهان با بیان اینکه کسب سه عنوان جهانی در کمتر از سه ماه برای یک شهر بی دلیل نیست، اظهار کرد: ایران می تواند انواع گونه های گردشگری را ارایه دهد و از این منظر در منطقه یکی از بهترین ظرفیت ها محسوب می شود. جمالی نژاد ادامه داد: ایران امروز جزیره امن خاورمیانه محسوب می شود و ما به دنبال توسعه گردشگری در این جزیره امن هستیم.

وی تأکید کرد: شهرداری اصفهان آمادگی کامل دارد تا کنوانسیون جهانی تورگردانان را در اصفهان برگزار کند و برای اجرای چنین همایش بزرگی به میدان خواهد آمد. همچنین در این نشست مهدی نریمانی رییس مجمع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: کنوانسیون راهنمایان تور بزرگ‌ترین کنوانسیون جهانی است که هر دو سال یک بار برگزار شده و قرار است در سال ۲۰۱۷ ایران میزبان این کنوانسیون باشد. وی افزود: هدف از برگزاری چنین کنوانسیونی ارتقا دانش و اخلاق حرفه ای در میان تورهای جهان است و این کنوانسیون به همین دلیل از سال ۱۹۸۵ میلادی تاکنون به صورت‌های مختلفی برگزار شده است. رییس مجمع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه فدراسیون جهانی تورگردانان ۲۰۰ هزار عضو دارد، ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ این فدراسیون در ایران برنامه کنوانسیون جهانی تورگردانان را ارایه خواهند کرد که سعی داریم این برنامه در اصفهان برگزار شود.