انرژی‌های برباد رفته...

اکنون که جهان به سمت استفاده از فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف ورزش پیش رفته، فناوری ساخت ورزشگاه و استفاده از بهترین تجهیزات برای مصرف بهینه انرژی در ساخت آنها، از مهم‌ترین اولویت های ورزش است. امروزه و با افزایش جمعیت در کشورهای مختلف جهان و البته کاهش قابل توجه سوخت‌های فسیلی همراه با کنار گذاشته شدن این سوخت‌ها به دلیل آلایندگی، موضوع مصرف انرژی و هزینه‌های صورت گرفته درباره آن، یکی از محورهای اساسی ساخت انواع مختلف ابنیه ورزشی به شمار می‌رود.

در شرایط کنونی و البته با ارتقای کیفیت ساختمان‌سازی، وضعیت به گونه‌ای دچار تغییرشده که ورزشگاه‌های بزرگ دنیا، علاوه بر آنکه به موضوع مسائل امنیتی، تجهیزات و مواد باکیفیت، نقشه‌های صحیح و ده‌ها مورد دیگر توجه نشان دهند، به مسئله حفظ انرژی و در کنار آن، حفظ محیط زیست هم به عنوان یک موضوع مهم، توجه می کنند. اگر به دو سال قبل و ورزشگاه‌های جام جهانی برزیل بازگردیم و اگر به ۱۲ ورزشگاهی که در جام جهانی ۲۰۱۴ میزبانی مسابقات را بر عهده داشتند، نگاه بیاندازیم، به خوبی متوجه می‌شویم که استفاده از سلول‌های خورشیدی در این ورزشگاه‌ها، از حالت "اتفاق" خارج شده و به یک "اصل" تبدیل شده است. این مسئله اما در ورزشگاه‌های ایرانی چندان مورد توجه قرار ندارد و مصرف انرژی و هزینه‌های سنگین آن باعث شده که شرایط متفاوتی درباره این موضوع بر کشور حاکم باشد.

پای کار ما می‌لنگد

حسین محمودیه،رییس اداره فنی مهندسی اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان با اشاره به مصرف قابل توجه انرژی‌های مختلف در ورزشگاه‌های اصفهان می‌گوید: در اصفهان مصرف انرژی ورزشگاه‌ها بسیار بالاست و متأسفانه در حال حاضر ورزشگاه‌های ما به سمت جایگزینی آنها با انرژی‌های سبز پیش نرفته‌اند. مصرف انرژی در دنیا از مدل ایران جدا شده و امروز بحث انرژی‌های سبز مطرح است؛ البته در کشور ما نیز کارهایی در این زمینه صورت گرفته اما کافی و کامل نیست.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از انرژی‌های جایگزین و تجدید پذیر در ورزشگاه‌ها ادامه داد: استفاده از انرژی‌های سبز در ورزشگاه‌ها یک اقدام بسیار خوب و شایسته به شمار می‌رود اما متأسفانه ما در ورزشگاه‌های ما سلول‌های خورشیدی زیادی نداریم و باید به این سمت پیش برویم. زیرا سلول‌های خورشیدی از آن جهت مناسب هستند که بحث‌های مختلفی در آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

نقش‌جهان، فرصتی برای استفاده از انرژی‌های خورشیدی در ورزش!

به گفته رئیس اداره فنی مهندسی اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان، در حال حاضر فضای مناسبی در اصفهان و ورزشگاه‌های آن فراهم است تا از سلول‌های خورشیدی در آنها بهره ببریم. وی می‌افزاید: به عنوان مثال، ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان فضای باز و مناسبی را در اختیار گذاشته و قابلیت آن را دارد که سلول‌های خورشیدی زیادی روی آن نصب شود تا خود برق بخشی از برق موردنیاز را تأمین کند.

محمودیه افزود: به نظرم ورزشگاه نقش‌جهان به خوبی می‌تواند به عنوان پایلوت ورزشگاه‌های کشور این موضوع را آغاز کند. زیرا در حال حاضر وزارت نیرو نیز در بحث سلول‌های خورشیدی نظرات مثبتی دارد و ما می‌توانیم از آنها برق و انرژی مورد نیاز را تامین کنیم . چرا که پایلوت انرژی ورزشگاه‌های ما نظیر سالن ۲۵ آبان، برق است.

هزینه‌های سنگین انرژی در ورزشگاه‌های اصفهان

وی با یادآوری تجربه میزبانی اصفهان در مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا که تابستان گذشته در سالن ۲۵ آبان اصفهان برگزار شد، تصریح کرد: در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا که سال گذشته در سالن ۲۵ آبان اصفهان برگزار شد، مجبور شدیم از ظرفیت‌هایی خارج از ظرفیت ورزشگاه استفاده کنیم و در زمان پیک مصرف شهر، مشکلات برقی داشتیم که یک بار نیز در این محل برق رفت؛ بدون شک سلول‌های خورشیدی در این زمینه می‌تواند به میزان قابل توجهی برای صرفه‌جویی، ذخیره انرژی و سبز بودن آن مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس اداره فنی مهندسی اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان درباره اینکه برخی ورزشگاه‌ها به دلیل هزینه سنگین انرژی، از کاربری می‌افتند، تصریح کرد: این موضوع صحت دارد به عنوان مثال در ورزشگاه ۲۵ آبان اصفهان در ۱۰ روز مسابقات فوتسال حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه انرژی‌های مختلف شد. به همین دلیل است که برای مصرف انرژی در ورزشگاه نقش‌جهان، باید هزینه‌های بسیاری صرف کرد و شاید باز شدن یک روز در آن، نزدیک به ۳۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد، به همین سبب به صرفه نیست که این ورزشگاه را همواره مورد استفاده قرار دهیم.

هزینه اندک، بهره زیاد

وی با انتقاد از آنچه در صنعت ساخت ورزشگاه ما پیش می‌رود، بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر فرهنگ لازم در زمینه استفاده از انرژی‌های سبز وجود ندارد اما به عنوان مثال در کشور چین، انرژی‌های سبز به میزان قابل توجهی در ورزشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر در کشورهایی نظیر ترکیه و دوبی، ورزشگاه‌های ترکیبی ساخته می‌شود و به همین دلیل استفاده از انرژی‌های سبز در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه استفاده از سلول‌های خورشیدی و دیگر تجهیزات مورد نیاز در این زمینه شاید تنها ۵ درصد هزینه‌های لازم را افزایش دهد اما تبعات آن برای شهر، اقتصاد و آینده ورزش کشور به میزان قابل توجهی بیشتر خواهد بود.

نگاهی به گفته‌های صورت گرفته و آنچه امروز به عنوان الزامات ساخت ورزشگاه‌های مدرن دنیا مطرح است، نشان می‌دهد که ورزش حرفه‌ای علاوه بر توجه به پرورش انسان‌هایی ورزشکار، به موضوعاتی نظیر انرژی‌های نوین و صرفه‌جویی‌های اقتصادی قابل توجه ان توجه جدی نشان می‌دهد. به عنوان مثال در کشور برزیل، سقف ورزشگاه Mane Garrincha به لایه ای از پنل‌های باتری خورشیدی مجهز شده که قادر به تولید ۲.۵ مگاوات انرژی الکتریکی است و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، این سیستم سالانه ۳.۷۸ میلیون دلار را برای ورزشگاه صرفه جویی خواهد کرد.

رقم‌ها در این زمینه بالاست و ورزشگاه‌های مطرحی که از انرژی‌های خورشیدی در تأمین انرژی خود استفاده می‌کنند، کم نیستند. آیا این توجیه ها کافی نیست؟!