ابراهیم عسگری - سیزدهمین همایش روز ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان، با هدف افزایش انگیزه و حساسیت در تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات برای رعایت حقوق مصرف کنندگان، افزایش اعتماد و ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از کالاهای واحدهای تولیدی و ارائه دهندگان خدماتی دارای گواهینامه و تندیس مربوط، افزایش رقابت سازنده بین تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات در جهت ارائه محصولات کیفی، تلاش در جهت برقراری قیمت عادلانه، تحویل به موقع و ارائه مطلوب خدمات پس از فروش و تشویق مصرف کنندگان به استفاده از کالای دارای نشان ملی استاندارد، برنامه ریزی و امروز در محل سالن همایش های صدا و سیما، برگزار می شود.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بر اساس آیین نامه ارزیابی عملکرد واحد های اقتصادی، ۱۰۸ بنگاه اقتصادی رعایت کننده حقوق مصرف کننده را که طی فرآیند مربوطه شناسایی کرده است، طی مراسمی، به عموم مردم معرفی می کند و نشان های رعایت حقوق مصرف کنندگان، شامل گواهینامه و تندیس های طلایی، نقره ای و برنزی را به نمایندگان آن‌ها اعطا می کند.
آئین نامه ارزیابی عملکرد واحدهای اقتصادی، با توجه به ایجاد یک چهارچوب جامع و نظام یافته، برای تشریح عوامل مؤثر بر رضایت مشتری و با هدف بررسی دقیق و علمی، به روش کمی برگرفته شده از مدل رضایت مصرف کننده ACSI (شاخص ملی رضایت مصرف کننده آمریکا) است که در برخی از کشورهای دیگر هم، مورد عمل قرار دارد.
فرآخوان همایش، از نیمه دوم مرداد ماه و به طور گسترده به تمام صنایع و ارائه دهندگان خدمات داده شده است و همزمان در سایت های سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حامیان حقوق مصرف کنندگان درج شد. این فراخوان، تا تاریخ پانزدهم آبان ماه سال نود و دو تمدید شد و طی این زمان، سیصد و شصت و دو شرکت، مدارک خود را، جهت حضور در همایش ارسال داشتند.
شرکت های منتخب گواهینامه و تندیس های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان در سیزدهمین دوره همایش، طی مراحل زیر بررسی و انتخاب شده اند:
۱. فراخوان و اطلاع­ رسانی به واحدها و شرکت‌­های متقاضی، ازطریق انتشار در رسانه‌­های گروهی، سایت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مکاتبه با ارگان­‌ها و سازمان­‌های مرتبط، نمایشگاه‌­ها و ...
۲. دریافت، ثبت و ارسال تقاضاهای حائز شرایط، به معاو‌ت­‌های تخصصی
۳. بررسی کارشناسی تقاضای شرکت­ ها، بازدید، درخواست مدارک، استعلام از سازمان ­ها و مؤسساتی چون سازمان ملی استاندارد، تعزیرات و با توجه به نوع کالا (کشاورزی، غذایی یا بهداشتی) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۴. نظرسنجی، به منظور شناسایی میزان رضایتمندی مصرف­ کنندگان، ازمحصول و خدمات ارائه شده شرکت ها و در نهایت، ارائه گزارش تکمیلی، به دبیرخانه اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان
۵. برگزاری جلسات کمیته فنی و بحث و بررسی شرایط هر یک از متقاضیان، در شاخص های مورد نظر
۶. برگزاری جلسات شورای عالی اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان، با حضور نمایندگان عضو
۷. انتخاب شرکت­های منتخب و برنامه ­ریزی، در راستای برگزاری همایش؛ جهت تقدیر از واحدهای منتخب.
شرکت های منتخب گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان در سیزدهمین دوره همایش، پس از انجام مراحل کارشناسی توسط کارشناسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از قبیل بررسی پرونده­ ها، نظرسنجی و بازدید از شرکت یا واحد متقاضی و تأیید کمیته فنی و در نهایت به تصویب شورا، حائز شرایط زیر نیز شده اند:
۱. قیمت­ گذاری کالا و خدمات، برای مصرف ­کننده و منطبق با ضوابط سازمان
۲. تلاش در جهت کاهش یا حداقل ثابت نگه داشتن قیمت تمام شده کالاها، از طریق افزایش تولید و با استفاده از بهره ­وری
۳.رعایت ضوابط قانونی، در قیمت­ گذاری کالا و خدمات، در طی سال
۴.داشتن پروانه یا مجوزهای بهداشتی (پروانه ساخت) و پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران، از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و عدم انقضاء مدت اعتبار پروانه­ های فاکتور
۵.اطلاع ­رسانی مناسب قیمت کالاهای تولیدی و خدمات
۶.دارا بودن نظام مدون، کار آمد و اجرایی واحد رسیدگی به شکایات و نظرات مصرف­ کنندگان و جبران خسارات احتمالی ناشی از خرید کالا و خدمات
۷.ارایه دفترچه راهنما، به زبان فارسی و با درج نکات ایمن و فنی، ضمانت­نامه، خدمات مطلوب پس از فروش، تعیین مراکز مجاز سرویس­ دهی و ...
۸.استفاده از بسته ­بندی مناسب بهداشتی و سهولت در حمل و نگهداری
۹.ارایه خدمات نصب رایگان کالاهای مصرفی با دوام
۱۰.نداشتن تخلف اقتصادی اثبات شده، در مراجع ذیصلاح
شرکت‌­هایی که موفق به کسب حداقل ۷۰ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز شده اند، گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان به آنان تعلق گرفته است.
همچنین شرکت­‌هایی که علاوه بر شرایط گواهینامه و کسب حداقل ۹۰ امتیاز از مجموع امتیازهای اعطای گواهینامه، نداشتن زیان مالی، رضایت­مندی بالای ۹۰ درصدی مشتری و وجود گستره توزیع حداقل در ۲۰ استان، حائز شرایط زیر نیز بوده اند، تندیس رعایت حقوق مصرف­ کنندگان، به آنان تعلق گرفته است:
دریافت گواهینامه، حداقل در ۲ سال متوالی یا ۳ سال غیر متوالی
ارتقای کیفیت کالا یا خدمات
افزایش بهره­ وری و کاهش هزینه تولید، با توجه به عملکرد سال گذشته واحد
توسعه کمی و کیفی خدمات پس از فروش
افزایش سهم هزینه­ های تحقیق و توسعه (R&D)، نسبت به دوره قبل
استفاده از طرح­ه ای تحقیقاتی کاربردی، در جهت نوآوری و ابداعات و به منظور ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی شرکت.
در مجموع، شرکت­هایی که موفق به کسب ۳۴ الی ۳۸ امتیاز، از کل ۴۵ امتیاز شده اند تندیس برنزی دریافت کرده اند. شرکت هایی که ۳۹ الی ۴۲ امتیاز کسب کرده اند، تندیس نقره­ای و بالاخره شرکت ­هایی که بالای ۴۲ امتیاز کسب کرده اند، تندیس طلایی، گرفته اند.
پس از ارزیابی اولیه این شرکت ها که توسط واحد تخصصی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام شده است، نتایج به کمیته فنی اعطای گواهینامه و تندیس ارائه شده است و این کمیته، با حضور اعضایش یعنی نمایندگان سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت راهبردی ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، در خصوص اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان به این شرکت ها با توجه به ارزیابی انجام شده، اتخاذ تصمیم کرده است.
برای تصمیم گیری در خصوص شرکت های منتخب در همایش سیزدهم، ۱۰ جلسه کمیته فنی و متعاقب آن، شش جلسه شورای سیاست گذاری، با حضور نمایندگان دستگاه های مذکور، تشکیل شده است.
امسال، همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف­کنندگان، در حالی برگزار می شود که طبق آمار دبیرخانه همایش، تعداد شرکت های متقاضی دریافت گواهینامه و تندیس، از ۳۲ شرکت در سال ۱۳۸۰ ، به ۳۶۲ شرکت در سال ۱۳۹۲ رسیده است که گویای رشد نزدیک به ۱۱.۵ برابری است و تعداد شرکت­های منتخب،...