فوتبال ایران در فصل جاری شانزدهمین سال حرفه‌ای شدن خود را پشت سر می‌گذارد و هرچند که از لحاظ زیرساخت‌های موجود و مستقل شدن بیلان مالی باشگاه‌ها همچنان ضعف‌های بسیار زیادی وجود دارد ولی با این حال لیگ حرفه‌ای ما به نوعی نماد فوتبال باشگاهی ما هم بوده است.

حضور تیم‌های ورزشی مختلف از سراسر کشور در بالاترین سطح فوتبال ایران به نوعی باعث شده تا این رشته گستردگی بسیار زیادی پیدا کند و امروز در تمامی نقاط کشورمان چه در شهر و چه در روستا علاقمندان بسیار زیادی وجود دارند که پیگیر اخبار حوزه فوتبال هستند. در این میان اصفهان هم با در اختیارداشتن دو تیم صاحب سبک و مقتدر که البته در فواصل کوتاهی دچار افت هم شده‌اند در این ۱۶ سال پای ثابت حضور در لیگ بوده و ۵ عنوان قهرمانی که در کارنامه تیم فوتبال سپاهان به ثبت رسیده بیانگر قدرت فوتبال اصفهان در لیگ حرفه‌ای ایران بوده است. از طرف دیگر در مسابقات جام حذفی هم برای هر یک از دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن ۴ عنوان قهرمانی به ثبت رسیده و همین امسال اگر دو تیم کمی خوش‌شانس‌تربودند شاید امروز نهمین عنوان قهرمانی جام حذفی هم به فوتبال اصفهان لبخند زده بود. با این حال اگر از بحث حمایتی دو باشگاه فولاد مبارکه و ذوب‌آهن فاکتور بگیریم باید گفت که فوتبال اصفهان از لحاظ نیروی انسانی چه در درون مستطیل سبز و چه در خارج از آن هم عملکرد تقریبا مثبتی داشته و همین امروز اگر بخواهیم از مردان تاثیرگذار فوتبال اصفهان که در این استان رشد و پرورش پیدا کرده‌اند و به تیم ملی رسیده‌اند نام ببریم نام‌های بسیار زیادی را می‌توان ردیف کرد. با این حال در حوزه فوتبال همه چیز مختص به بازیکنان و قراردادهای میلیاردی آنها نیست و تیم‌هایی می‌توانند موفق‌تر عمل کنند که بر روی نیمکت مربیگری هم افراد صاحب سبک و کاربلدی نشانده باشند که در این حوزه هم اصفهانی‌ها با وجود بروز مشکلات متعدد حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن داشته‌اند.حضور یک مربی با دانش که البته مشاوران و دستیاران خوبی هم در کنار خودش داشته باشد مهم‌ترین عامل موفقیت یک تیم ورزشی خواهد بود که در مواقع بحرانی امکان خارج کردن تیم از وضعیت انفعالی را داشته باشند. با این حال سابقه فوتبال اصفهان در زمینه کارکردن با دستیاران و مشاوران موفق تقریبا روشن است. در ادامه مروری کوتاه بر روند حضور این افراد در حوزه فوتبال داشته‌ایم.

دستیار نایب قهرمان

اگر قرار باشد که با در اختیار داشتن آمار یک مرزبندی در بین مربیان اصفهانی و البته مربیان شاغل در فوتبال اصفهان انجام دهیم باید گفت که منصور ابراهیم‌زاده سرمربی سابق تیم فوتبال ذوب‌اهن در صدر این لیست قرار می‌گیرد. نگاهی به تاریخ فوتبال اصفهان و موفقیت تیم‌های باشگاهی‌اش دو عنوان نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را در پیش روی علاقمندان قرار می‌دهد که اولی در سال ۲۰۰۷ توسط سپاهان و لوکا بوناچیچ کسب شد و دومی در سال ۲۰۱۰ با ذوب‌آهن و منصور ابراهیم‌زاده بدست آمد تا این سرمربی اصفهانی اولین ایرانی باشد که به عنوان سرمربی طعم حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را چشیده باشد ولی نگاهی به فرایند حضور منصور ابراهیم‌زاده در حوزه سرمربی گری نشان می‌دهد که او سالها به عنوان دستیار و مشاور در فوتبال اصفهان فعالیت کرد و سابقه همکاری با رسول کربکندی و لوکا بوناچیچ را در کارنامه داشت و حتی در فینال سال ۲۰۰۷ هم به عنوان دستیار در کنار لوکا بوناچیچ نشسته بود. در همان دوران گفته می‌شد که ابراهیم‌زاده به نوعی مغز متفکر نیمکت سپاهان است و هرچند که از لحاظ پست سازمانی نفر اول نیست ولی با این حال تصمیماتش در کادر فنی سپاهان آنقدر تاثیرگذار است که لوکا بدون مشورت دستیارش هیچ تصمیمی را نمی‌گیرد. ابراهیم‌زاده بعد از این اتفاق و در دوران سرمربی‌گری خودش هم به دستیار و مشاور بر روی نیمکت اعتقاد بسیار زیادی داشت وحضور مجید صالح که به نوعی یکی از دستیاران تاثیرگذار فوتبال اصفهان در سال های اخیر بوده در عملکرد تیمی ذوب‌آهن بسیار تاثیرگذار بود به صورتی که نیمکت ذوب‌آهن از حالت قائم به فرد خارج شده بود. ابراهیم‌زاده حتی بعد از جدایی از ذوب‌آهن هم کریم قنبری را به عنوان یک دستیار و مشاور همراه خود برد و البته به جز یک نیم فصل در پیکان در بقیه سال ها مزد اعتماد به همکاران خود را گرفت.

مشاورمصلحتی

امیر قلعه نویی- سرمربی سابق سپاهان در لیگ‌های نهم و دهم-که موفق شد دو عنوان قهرمانی هم با تیمش کسب کند؛ یک تیم همکار عریض و طویل را در کنار خود دارد و در آن سال هم برای خالی نبودن عریضه امیر حاج رضایی، پیشکسوت فوتبال ایران را به عنوان مشاور به اصفهان آورده بود تا از تجارب او استفاده کند. البته با توجه به شناختی که از امیر قلعه نویی داریم این کار به منظور افزایش توان فنی نیمکت سپاهان نبود و قلعه نویی برای اینکه دین خود را به حاج رضایی ادا کند او را در چارت سازمانی باشگاه سپاهان قرا داد تا برای او درآمدزایی کند. جالب اینجاست که حاج رضایی و قلعه نویی بعد از همکاری در سپاهان کم کم رابطه‌شان به سردی گرایید و مشاور آن روزهای امیر قلعه نویی در باشگاه سپاهان امروز تبدیل به یکی از منتقدان عملکرد قلعه نویی شده است.

مشاور در سایه

عبدالله ویسی همانطور که خود بارها اشاره کرده ، عمر حرفه‌ای خودش در دوران سرمربی‌گری را به نوعی مدیون رسول کربکندی است و به واسطه اعتماد کربکندی موفق شده وارد این عرصه شود و امروز به عنوان نفر اول روی نیمکت سپاهان بنشیند. ویسی در ابتدای فصل و در زمانی که به تازگی به سپاهان پیوسته بود قصد داشت تا ادای دین کند و رسول کربکندی را به عنوان مشاور خودش و مدیر تیم سپاهان معرفی کند که البته کربکندی با درایت خاص و به واسطه حساسیت‌های موجود زیر بار پذیرش این پیشنهاد نرفت تا مشاور رسمی ویسی در سپاهان نباشد ولی با این حال همچنان از لحاظ مشورتی به سرمربی سپاهان کمک می‌کند و شاگرد سابق خودش را تنها نگذاشته است.

کمیته فنی دردسرساز

در فصل گذشته و بعد از اینکه ایگور استیماچ، جانشین حسین فرکی شد نتایج سپاهان مورد قبول هواداران تیم قرار نگرفت و مدیریت باشگاه هم زیر بار فشار انتقادات تصمیم گرفت تا با تشکیل یک کمیته فنی صوری و تصنعی توپ را به زمین اعضای حاضر در این کمیته بیندازد. در فروردین ماه سال ۹۵ محمود یاوری، حسین چرخابی، مسعود تابش و رسول خوروش به عنوان اعضای کمیته فنی سپاهان منصوب شدند تا حواسشان به عملکرد ایگور استیماچ باشد ولی از همان ابتدا هم مشخص بود که سرمربی کروات سپاهان گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست و این کمیته فنی فقط برای خالی نبودن عریضه تشکیل شده و تقریبا هیچ خروجی دیگری هم نداشت. البته در پایان فصل اثرات وجود این کمیته فنی هم مشخص شد و محرم نویدکیا در برنامه ۹۰ تقریبا اکثریت اعضای این کمیته فنی را از دم تیغ گذراند تا کمیته فنی سپاهان هم بعد از این اتفاق به صورت غیر رسمی منحل شود.

دستیار موفق

هرچند که ذوب‌آهن با یحیی گل محمدی نتایج خوب و قابل قبولی کسب کرد و برای دو سال متوالی قهرمان جام حذفی شد ولی جدایی یحیی و انتخاب مجتبی حسینی به عنوان سرمربی هم سرعت حرکت ذوب‌آهن در این مسیر را بهتر کرد. حسینی به عنوان یک دستیار و مشاور سال ها در کنار یحیی گل محمدی حضور داشت و آنهایی که بر سر تمرینات ذوب‌آهن حاضر شده‌اند این نکته را تایید می‌کنند که نقش حسینی در تیم ذوب‌آهن چیزی بیش از یک دستیار عادی بود و او نقش مشاور تمام و کمال را برای یحیی گل محمدی ایفا می‌کرد. نقش حسینی در تیم ذوب‌اهن آنقدر پر رنگ بود که حتی بعد از جدایی گل محمدی هم اتفاق ناخوشایندی در مسیر حرکتی ذوب‌آهن نیفتاد و دستیار سابق به عنوان یک سرمربی موفق نام خودش را به ثبت رسانده است.