فقط به عشق مردم می‌خوانم
مسعود رشیدی سالار عقیلی را می‌توان یکی از مردمی‌ترین خواننده‌های موسیقی سنتی در عصر حاضر دانست. خواننده‌ای که برایش فرقی نمی‌کند در جشنواره اجرا داشته باشد یا نه! او مهمتر از هر چیزی مردمی را می‌داند که برای تماشای کنسرتش از راه‌های دور وقت و هزینه صرف می‌کنند.
سالار عقیلی که از ستاره‌های عرصه موسیقی در کشور است، همواره جزو اولین گزینه‌ها برای هر جشنواره و فستیوالی است. او به همراه گروه «راز و نیاز» امسال در بخش جنبی بیست‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر حضور خواهد داشت تا باری دیگر صدا و سلیقه و شعور موسیقی خود را به رخ همگان بکشد. با او در خصوص اجرای جشنواره‌ای‌اش گپی کوتاه زده‌ایم:
چطور شد که در جشنواره امسال حضور پیدا کرده‌اید؟
فکر می‌کنید نباید در جشنواره موسیقی که مختص اهالی موسیقی است و یکی از معتبرترین جشنواره‌های این عرصه در کشور است حضور داشته باشم؟ اگر من به عنوان یکی از اهالی موسیقی نخواهم با حضورم از این جشنواره حمایت کنم پس این وظیفه چه کسی خواهد بود که چنین کاری را انجام بدهد؟ از آنجایی که وظیفه خودم دیدم، در این جشنواره شرکت کردم و قطعا اجرای به یاد ماندنی‌ای را تقدیم علاقه‌مندان به موسیقی خواهم کرد.
شما با گروه‌های بسیاری همکاری می‌کنید، برای اجرای جشنواره‌ای خود با کدام‌یک از آنها حضور خواهید داشت؟
در این اجرا با گروه راز و نیاز همراه هستم و قرار است در بخش جنبی جشنواره روی سن بروم.
در این گروه حریر شریعت‌زاده نوازنده پیانو و دف، بابک میرزایی نوازنده عود، محمدرضا اسکندری نوازنده تار باس، فردین لاهورپور نوازنده نی، کامران منتظری نوازنده تمبک، علی خشتی نژاد نوازنده تار، حسین محمودی مجد نوزانده سنتور و آرش کامور نوازنده کمانچه حضور دارند و برای تمامی علاقه‌مندان به موسیقی سنتی به روی صحنه می‌رویم تا اجرایی خوب و درخور داشته باشیم.
گروه راز و نیاز چه قطعاتی را در این جشنواره به اجرا در خواهد آورد؟
در این اجرا با همراهی گروه راز و نیاز به اجرای قطعاتی از ساخته‌های مرحوم روح‌الله خالقی، سعید فرج‌پوری، آرش کامور، علی‌اکبر قربانی و حسین دریایی خواهیم پرداخت. از این میان می‌توان به قطعاتی همچون خاک مهرآیین به آهنگسازی علی‌اکبر قربانی با شعری از اسماعیل امینی، خوشه‌چین به آهنگسازی روح الله خالقی با شعری از کریم فکور، شکایت دل به آهنگسازی سعید فرج‌پوری با شعری از مولانا، بهار دلنشین به آهنگسازی روح‌الله خالقی با شعری از بیژن ترقی، به اصفهان رو به آهنگسازی علیرضا دریایی، شب توفان به آهنگسازی آرش کامور با شعری از روح‌الله ابهری، تو کجایی به آهنگسازی آرش کامور با شعری از علیرضا بدیع و سبوی تشنه به آهنگسازی آرش کامور و شعری از اخوان ثالث اشاره کرد. قطعه‌ساز و آوازی نیز خواهیم داشت. گروه ما تمرینات خود را برای این اجرا آغاز کرده است.
سال گذشته نیز در جشنواره حضور داشتید اما با گروه راز و نیاز نبودید، چرا؟
خوب ترجیحم بر این بود که امسال ارکسترال نباشم و با گروه راز و نیاز و به صورت مضرابی کار کنم. سال گذشته با ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره حضور داشتم و همین مساله باعث می‌شود شکل حضورمان متفاوت از گذشته شود.
عده‌ای از خواننده‌ها به دلایلی نخواستند در جشنواره حضور داشته باشند. فکر می‌کنید دلیل آنها چه می‌تواند باشد؟
دلیل هر کسی برای خودش قانع کننده است. اگر من به جشنواره می‌آیم تا اجرای برنامه کنم قطعا دوست داشته ام که این اتفاق بیفتد و اگر کسی نخواسته حضور داشته باشد نمی‌توان به او خرده گرفت. شاید آمادگی لازم را برای این حضور نداشته است یا هر دلیل دیگری که برای خودش می‌تواند دلیل قانع کننده‌ای باشد.
قطعا در جشنواره سال گذشته چیزی دیده‌اید که امسال نیز حضور دارید.
چه چیزی بهتر از اینکه یکسری مخاطب می‌بینیم که همگی به عشق شنیدن موسیقی ما از راه‌های دور آمده‌اند؟ من برای تک تک مخاطبانم ارزش و احترام خاصی قائلم و به تک تک آنها احترام ویژه می‌گذارم. به هر حال جشنواره موسیقی فجر محل و فرصت مناسبی را فراهم می‌کند برای ارتباط بیشتر با مخاطبانمان.
چشم‌انداز جشنواره موسیقی فجر را چگونه می‌بینید؟
هرچه بیشتر از سن جشنواره موسیقی فجر می‌گذرد به تجربیات برگزارکنندگان و مسوولان افزوده می‌شود و این موجب هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره در هر دوره بهتر از دوره قبل است. قطعا دوره‌های بعدی بهتر از دوره‌های قبلی و حتی امسال خواهد شدو در این بحثی نیست، اما این خود ما خواننده‌ها و موزیسین‌ها هستیم که باید به چنین جشنواره‌ای کمک کنیم و با همدلی که با مسوولان داریم آنها را به ارتقای سطح جشنواره کمک کنیم. هیچ جشنواره‌ای در هیچ جای دنیا نیست که مشکل نداشته باشد و از نظر کیفی استانداردهای کامل را از ابتدا دارا بوده باشد. بلکه به مرور و با گذشت زمان در اثر تجربیاتی که هر ساله داشته به نتایج مثبتی رسیده که در جهت ارتقا و بهتر شدن بوده است. جشنواره موسیقی فجر را هم اگر از اول تاکنون در نظربگیرید خواهید دید که هر چه زمان گذشته است، تکامل بیشتری را شاهد بوده‌ایم..
جشنواره بیست‌ونهم موسیقی فجر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این منوط به این است که اجراها را دیده باشم درحالی‌که این اتفاق نیفتاده است و نمی‌دانم چه کسانی حضور دارند و چه کسانی حضور ندارند. همه‌چیز را به زمان اجرا می‌سپاریم و امیدوارم همه اتفاقات خوب برای این جشنواره بیفتد.
سال‌های بعد نیز در جشنواره موسیقی فجر حضور خواهید داشت؟
اگر دعوت شویم حتما این اتفاق خواهد افتاد. همانطور که گفتم تمامی تلاش خود را برای پیش رفتن موسیقی ایران انجام می‌دهم و از هیچ چیزی دریغ نمی‌کنم. موسیقی هنری است متعلق به همه ما که از گذشتگانمان به ما رسیده است و باید در حفظ و اشاعه آن کوشا باشیم. چه بسا مخاطبانی که از جشنواره دیدن می‌کنند و به هیچ بهانه‌ای فرصت نمی‌کنند اجراهای ما را در زمان‌های دیگری ببینند. بنابراین نباید تنها به فکر خودمان باشیم. من هر سال در این جشنواره حضور خواهم داشت. از اینکه با حضورم در جشنواره برای مردم کشورم کاری می‌کنم خوشحالم.