امروز می‌خواهیم درباره یک چیز عجیب صحبت کنیم. چیزی که بیشتر یک پدیده فوق مهندسی است تا وسیله نقلیه‌ای به اسم خودرو. اولین شاسی‌بلند کوپه دنیا. جادویی با قابلیت‌های خیره‌کننده آفرود. هم بی‌اندازه اسپرت است و هم فوق‌العاده لوکس. اولین یاغی بلندبالایی که شربت جنون با فرمول M را هم سر کشیده است. او بی‌ام‌و است. بی‌ام‌وایکس ۶ آن هم چه ویرایشی؛ ام‌پاور. می‌گویند یک کراس‌اوور سایز متوسط است اما ابعاد پهن‌پیکرش حکایتی دیگر دارد. معلوم نیست با این خودرو باید در رقابت‌های صخره‌نوردی شرکت کرد یا رقابت‌های درگ. به راستی که یک خرس درنده اما وفادار به صاحبش است. در بین اعضای خانواده Xهای بی‌ام‌و این یکی چیز دیگری از آب درآمده است. در واقع باید اعتراف کرد که از بین ۵ پسر این خانواده،ایکس ۶همیشه به سرکشی معروف بوده است. همان‌طور که بی‌ام‌و رقیبی برای مقابله با مرسدس‌بنز سی.آل.‌اس ندارد، بنزی‌ها نیز هنوز نتوانسته‌اند حریف دندان‌گیری برای او دست و پا کنند. درباره اهمیت او همین بس که اساسا ساخت و مونتاژ آن تنها در خاک آمریکا انجام می‌شود و در حقیقت آلمان‌ها خود نقش ناظر را بازی می‌کنند. باواریایی‌ها باایکس ۶ام‌پاور، مرزهای مهندسی را به‌تنهایی چند متر جابه‌جا‌ کرده‌اند.

فلاش‌بک

نمایشگاه 2007 فرانکفورت هستیم. میعادگاه همیشگی آلمان‌ها برای عرض اندام و به رخ کشیدن توانایی‌های مهندسی‌شان. مدیران ارشد از پیش قول داده بودند که می‌خواهند از یک خودروی کانسپت پرده‌برداری کند. مفهومی خاص که نمی‌توان کاملا به او لقب یک شاسی‌بلند داد. بی‌ام‌و تا پیش از این دو مدل ایکس.3 و ایکس.5 یکی با خواص اسپرت شهری و دیگری با توانمندی‌های پیچیده آفرود روی کار آمده بودند. پس محصول جدید چه می‌توانست باشد؟ مفهوم ادعای مدیران که این خودرو یک اس.یو.وی کامل نیست، چه می‌تواند باشد؟ تا اینکه نوبت به غرفه بی‌ام‌و رسید. وقتی پرده مخملی از روی خودرو پایین کشیده شد، حیرت تمام فضای نمایشگاه را گرفت. آنچه می‌دیدند واقعا یک خودروی عجیب بود. محصولی به اسم ایکس.6. اگرچه در طراحی‌اش المان‌های فانتزی مربوط به یک مدل مفهومی دیده می‌شد، اما با این حال به خوبی می‌شد تفاوت فاحش آن با دیگر ایکس‌های شرکت را درک کرد. تصور می‌شد طبق سنت نام‌گذاری، بعد از ایکس.5 نمونه بعدی یک محصول بزرگ‌تر و آفرودتر باشد. اماایکس 6ترکیبی بود از یک سواری شهری، یک اسپرت جوان‌پسند،‌ یک آفرود سخت‌جان و یک شاسی‌بلند تنومند. یک سال گذشت تا اینکه در نمایشگاه 2008 دیترویت آمریکا از نمونه نهایی و تولیدی آن عملا رونمایی شد.

خودرویی که توسط مدیر اجرایی شرکت به جای استفاده از نام SUV (وسیله‌نقلیه با قابلیت‌های اسپرت یا همان شاسی‌بلند متعارف) از عبارت SAC (کوپه با کارآیی اسپرت) معرفی شد. در حقیقت باواریایی‌ها با بهره‌گیری از تعریف کوپه در دنیای طراحی،ایکس ۶را معرفی کرده‌اند. خودرویی با زوایای نرم و حالتی گرد و فربه. نسل اول آن با قدرت هرچه تمام وارد بازی شد. اگرچه هیچ هم‌کلاسی برای رقابت منصافه با او پیدا نمی‌شد اماایکس ۶به محض ورود سریعا با رنجروور اسپرت،‌ آکورا آر. دی. ایکس و حتی پورشه کائن روبه‌رو شد. اما مزیت منحصر‌به‌فردایکس ۶سیستم هوشمندی موسوم به دی. پی.سی (مخفف عبارت کنترل پویای دینامیکی حرکت) آن بود. این سیستم یک ساختار بسیار پیچیده از رادارها و حسگرهای صوتی و رادیویی بود که حرکت خودرو در سرعت‌های مختلف را بر اساس سبک رانندگی راکب و همچنین ترافیک اطراف تشخیص می‌داد. این چیزی بود که تنها می‌شد آن را روی سواری‌های فوق تجملی دید. در ادامهایکس ۶از یک آپشن دیگر نیز استفاده می‌کرد که فقط آن را می‌شد روی سوپراسپرت‌های ایتالیایی دید و آن سیستم کنترل کشش سازگارپذیر بود. یعنی کنترل حرکت‌های ناگهانی در حالت اسپرت و آرام کردن تکانه‌ها در حالت شهری.

هم‌چنین ساختار ابداعی چهار چرخ متحرک که از سوی بی‌ام‌و به ایکس. درایو معروف است، با تغییراتی در ضرایب اکسل‌ها دوباره طراحی شده بود. خلاصه کهایکس 6در همان ابتدای کار تیر خلاص را بر مدعیان مهندسی شلیک کرد. اما یک سالی که از عرضه نمونه استاندارد گذشت، فکر شومی به مخیله مدیران شرکت رسید. تا پیش از این اغلب مدل‌های اسپرت بی‌ام‌و وقتی می‌خواستند اسپرت‌تر شوند را به بخش موتوراسپرت خود یعنی ام‌پاور می‌سپردند تا با نماد مشهور M یکی از جنگاورترین‌ها را روانه میدان کنند. حالا سوال این بود که اگر ام‌پاور وارد دنیای ایکس‌ها شود، چه رخ می‌دهد؟ مدت کوتاهی صرف بررسی کمی و کیفی اوضاع شد و ناگهان در 2009 اولین شاسی‌بلند ام‌پاور شرکت به اسمایکس 6ام، معرفی شد. یک غول تیزپرواز به تمام معنا. خودرویی که درون سینه‌اش یک قلب 4.4 لیتری هشت سیلندر V شکل دو توربو به قدرت 547 اسب‌بخار گنجانده شده بود. یک جعبه‌دنده 6 سرعته که آن را نیز به کلی بخش ام طراحی کرده بود در کنار تایرهای حرفه‌ای 275.40 میلی‌متری 20 اینچی، افسارگسیختگی آن را به خوبی نشان می‌داد. عجیب است که با این خودرو می‌شد صفر تا صد را در 5/ 4 ثانیه پیمود. این یعنی درست مانند یک اسپرت مسابقه‌ای.

یک بار دیگر جنون

با پایان یافتن عمر نسل یک و حضور دومین نسل ازایکس 6در سال 2014، شرکت به طرزی مشهود از ورود دوباره این خودرو به دنیای ام‌پاور ممانعت می‌کرد. شاید دلیل اصلی‌شان توقع بسیار بالایی بود که مشتریان نسبت به نسخه جدید داشتند. بی‌ام‌و برای اینکه بتواند خودش را از زیر فشار شدید درخواست‌ها نجات دهد با عرضه نمونه‌های استانداردی که به نسبت نسخه‌های قبلی قوی‌تر بودند، خواست کمی اوضاع را کنترل کند. مدل‌هایی با پیشرانه 4/ 4 لیتری تنفس طبیعی هشت سیلندر V‌شکل که 445 اسب‌بخار نیرو و 651 نیوتن‌متر گشتاور داشتند. راستش را بخواهید شرکت دو سال با همین حربه دوام آورد تا اینکه سرانجام تسلیم شد و در اقدامی بسیار باشکوه یک بار دیگرایکس 6ام‌پاور را با مشخصاتی عالی به بازی برگرداند. برای او همان قلب 4/ 4 لیتری هشت سیلندر V شکل دو توربوی قدیمی نصب شده بود. ولی این‌بار می‌توانست 575 اسب‌بخار نیرو را در 6500 دور در دقیقه و 750 نیوتن‌متر گشتاور را در 2200 دور در دقیقه فراهم کند. سیلندرهای 89 میلی‌متری آن کاری کرده بودند که ضریب تراکم عدد 10 بر یک را نشان دهد. این بلوک نه‌چندان کوچک به تنهایی می‌توانست 5/ 9 لیتر روغن را درون خود جای دهد. همچنین برای خنک‌کاری آن باید حداقل 17 لیتر مایع مخصوص استفاده می‌شد. به دلیل استفاده سنگین کامپیوتر روی این خودرو، شرکت مجبور بود از باتری‌های با ظرفیت 105 آمپرساعت بهره بگیرد. گفتیم که این خودرو در ظاهر یک کراس‌اوور است چراکه طول، عرض و ارتفاع 4909، 1989 و 1689 میلی‌متری‌اش می‌گوید که او بیشتر یک شاسی‌بلند سایز بزرگ است.

به‌خصوص فاصله محوری 2933 میلی‌متری‌اش که کنایه‌ای به 7‌نفره‌های بازار هم می‌زند. با توجه به ام‌پاور بودن این خودرو، ارتفاع 195 میلی‌متری‌اش از سطح زمین نباید خیلی تعجب‌برانگیز باشد. داخل اتاق این خودرو فضایی معادل 9/ 2 متر‌مکعب قابل دسترس است. البته صندلی‌های بزرگ مسابقه‌ای در کنار کنسول‌هایی که روی آن انبوهی از دکمه‌ها و کلیدهای کنترلی است نیز کمی به تنگی جا کمک کرده‌اند. حرف از آپشن و امکانات شد. 9 کیسه هوای ایمنی، قدرت الکتروهیدرولیکی فرمان، تنظیم تلسکوپی در دو حالت برقی، سیستم تهویه مطبوع چهار حالته مجزا، سیستم کنترل کیفیت هوا AQS، سیستم صوتی با 10 بلندگو و دو ساب‌ووفر، سیستم WiFi، هارد دیسک 80 گیگابایتی و صندلی‌ها با تنظیم برقی در 8 جهت تنها گوشه‌ای از امکانات استاندارد این خودرو هستند. در قسمت بار می‌توان از فضای عالی 550 لیتری بهره گرفت. یکایکس 6ام در حالت استاندارد وزنی معادل 2265 کیلوگرم دارد. شرکت مدعی است که می‌توان روی آن تا 750 کیلوگرم بار را نیز سوار کرد. بخش موتور اسپرت باواریایی‌ها تاکید بسیاری روی تایرها دارد. جایی‌که نسبت به نمونه قبلی کمی افزایش ابعاد را می‌بینیم. نسخه 2016 دارای کفش‌هایی 285.0 میلی‌متری 20 اینچی برای هر چهار پایش است.

دیسک‌های ترمز محور جلو 395 میلی‌تر و دیسک‌های عقبی 385 میلی‌متر هستند. با توجه به گیربکس 8سرعته‌ای که منحصرا روی این خودرو دیده می‌شود، شتاب و سرعت آن باید دیدنی باشد. بی‌ام‌وایکس 6ام‌پاور 2016 صفر تا صد را در 4 ثانیه طی می‌کند. شتاب صفر تا 160 آن 3/ 9، صفر تا 200 آن 4/ 15 و شتاب صفر تا 250 کیلومتر در ساعت آن دقیقا 9/ 31 ثانیه ثبت شده است. با این خودرو می‌توان به سرعت نهایی 282 کیلومتر در ساعت دست پیدا کرد. 400 متر با این شاسی‌بلند فقط 2/ 12 ثانیه آن هم با سرعت 180 کیلومتر در ساعت طول می‌کشد. پیمایش یک کیلومتری آن نیز فقط به 4/ 22 ثانیه زمان نیاز دارد. شتاب‌گیری ثانویه آن نیز خیره‌کننده است. مثلا برای پیمودن شتاب بین 60 تا 100 کیلومتر در ساعت تنها 3/ 2 ثانیه زمان نیاز است. از 80 تا 120 نیز 6/ 2 ثانیه. جالب‌تر از همه زمان رسیدن از 100 به 180 کیلومتر در ساعت است که فقط 8/ 0 ثانیه زمان نیاز دارد. باور نخواهید کرد اگر بدانید این خودرو با یک باک 85 لیتری مصرفی معادل 1/ 11 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد.

نظر دیگران

MOTOR TREND

رونمایی از این خودرو نشان داد که حتی بی‌ام‌و نیز با آن سیستم مدیریتی خاص خود نمی‌تواند مقابل سیل ویرانگر تقاضای جوانان بایستد. باورش سخت است که خودرویی با مشخصات استاندارد عالی بتواند عالی‌تر هم بشود. وقتی بی‌ام‌و تولید این محصول را به خط تولید آمریکایی‌اش سپرد به خوبی معلوم بود که می‌خواهد سطح جدیدی از متقاضیان را پوشش دهد. تردیدی نیست که حضور دوباره این خودرو بوده که موجب معرفی یک کلاس جدید در مرسدس‌بنز به اسم GLE ای‌ام‌جی شده است. دیر یا زود او را در رقابت‌های رالی می‌بینیم.

EDMUNDS

برای آنهایی که پرداخت ۱۱۱ هزار دلار کار چندان سختی نیست، این خودرو اولین و آخرین گزینه است. نه فقط به خاصر اسامی اعجاب‌آوری که به آن نسبت می‌دهند. بلکه به خاطر ویژگی فراگیر آن. یعنی اگر کسی به دنبال یک خودروی لوکس است باایکس ۶ام‌پاور معنای واقعی تجمل را درک می‌کند. البته نیازی نیست که توضیح بیشتری درباره نیاز به خواص اسپرت روی آن ارائه شود. طبق بررسی‌ها مالک این خودرو باید به‌صورت متوسط ماهانه ۱۰۴ دلار برای هزینه‌های نگهداری‌اش کنار بگذارد. شک نکنید این خودرو ارزشش را دارد.

AUTO BLOG

بی‌ام‌و استادی خود در زمینه اسپرت‌های واقعی را یک بار دیگر نشان داد. تجربه نشان داده این شرکت باید تلاش اصلی خود را در دنیای جوان‌ها متمرکز کند و دنیای لوکس‌ها پیرمردپسند را به مرسدس ببخشد. فول‌آپشن برای این خودرو بیشتر شبیه یک شوخی است تا یک تیپ. غیر از سیستم اِجکت (پرتاب صندلی به بیرون) تقریبا هرچیزی که فکرش را کنید روی این خودرو تعبیه شده است. با این حال شک نکنید که بی‌ام‌و برای ثانیه به ثانیه لذت شما، دلار به دلار هزینه کنار گذاشته است. این خودرو یکی از معدود نمونه‌ها در تاریخ شرکت است که نمی‌توان آپشنی را از روی آن کم یا زیاد کرد.

CAR MAGAZINE

دنیا فراموش نمی‌کند روزهایی را که بی‌ام‌و به سختی می‌خواست با نصب توربوشارژ روی پیشرانه‌هایش کنار بیاید. اما حالا می‌بینیم کار به جایی رسیده که شرکت از توربوهای دوبل روی بلوک‌های ۴/ ۴ لیتری استفاده می‌کند. بعضی‌ها فقط در زمینه بیشتر و بیشتر کردن اسب‌بخار توانایی دارند. اماایکس ۶جدید با ویرایش ام‌پاور نه‌تنها زیر پوستش یک اژدها را پنهان کرده بلکه در نمای بیرونی یک خشونت قابل احترام را به نمایش گذاشته است. این زیباترین کوپه دنیا در ابعاد ۵ متری است.