دومین دوره ممیزی صنعت برق کشور  درشرکت برق خراسان جنوبی برگزارشد

بیرجند- خبرنگار دنیای اقتصاد: دومین دوره ممیزی ضوابط ابلاغی صنعت برق کشور همزمان با سراسر کشور در شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی انجام شد.

تیم ممیزی با حضور ۲۸ ممیز به مدت ۳ روز تمامی بخش های فنی وعمومی این شرکت را مورد ممیزی قرار دادند. سرپرست تیم ممیزی شرکت توانیر در آیین افتتاح این دوره با اشاره به اینکه فرآیند ارزیابی از دهه ۶۰ در صنعت برق شکل گرفته اظهارداشت: ممیزی به روش نوین در صنعت برق تاکنون طی دو مرحله اجرا شده است. مسعود خانی افزود: نخستین دوره ممیزی شرکت توانیر درسال ۹۳ و دومین دوره نیز در پاییز امسال در قالب یک فرایند متمرکز در حوزه های فنی وغیرفنی به صورت همزمان در کشور انجام می شود. وی گفت: درکمیته ارزیابی عملکرد شرکت توانیر مقررشد فرآیند ممیزی به صورت دوسالانه در صنعت برق برگزار شود که این مهم در سال جاری در تمامی شرکت های زیر مجموعه توانیر اجرا می گردد. سرپرست تیم ممیزی شرکت توانیر بیان کرد: فرایند ممیزی از ۲۷مهرماه امسال آغاز شده وتاکنون۳۶ شرکت از مجموعه ۵۸ شرکت توزیع وبرق منطقه ای و شرکتهای مدیریت شبکه برق ایران،سازمان انرژیهای نو ایران و سازمان بهره وری انرژی ایران مورد بررسی وممیزی قرارگرفته است و این روند تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه نتایج ممیزی در قالب چک لیست هر حوزه در سامانه مربوطه توسط ممیز ثبت و سپس اطلاعات ثبت شده توسط کارگروه تخصصی هر حوزه مورد پایش قرار گرفته و در نهایت پس از تایید کارگروه نتایج آن از طریق سامانه مزبور اعلام می شود. خانی با بیان اینکه فرایند ممیزی کاملا مکانیزه بوده و به محض ورود اطلاعات نتایج قابل گزارش گیری واستفاده است بیان کرد: فرایند کار ونتایج ممیزی حداکثر در مدت دوماه پس از انجام ممیزی از سوی کمیته ارزیابی عملکرد شرکت توانیر جمع بندی وبه اطلاع شرکت های ممیزی شده می رسد. سرپرست تیم ممیزی شرکت توانیر باتاکید بر اینکه فرایند این ممیزی با نگاه سخت گیرانه وبا حساسیت و دقت بیشتری نسبت به دوره قبل انجام می شود گفت: ممیزی در شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی توسط یک تیم ۲۸ نفره از کارشناسان و متخصصان خبره شرکت توانیر وشرکت های توزیع وبرق منطقه ای به مدت ۳ روز انجام شد که در آن ۱۴ نفر به مدت ۳ روز حوزه های فنی و۱۴ نفر در مدت ۲ روز حوزه های غیر فنی را مورد ممیزی قرار دادند.

56 نیروگاه خورشیدی درمدارس و مساجد خراسان جنوبی فعال است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در ۵۶ نقطه نیروگاه خورشیدی به قدرت ۲۲۰کیلووات بصورت ON GRID برای ۲۳ مسجد، ۱۵ مدرسه و ۱۸ مشترک در این استان احداث شده است. مهندس محمد ابراهیم شرکاء در آیین افتتاحیه دومین دوره ممیزی ضوابط ابلاغی صنعت برق در شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ضمن خیر مقدم به ممیزان شرکت توانیر اظهارداشت: این نیروگاههای خورشیدی از محل منابع بند ۶۹ و بند: ز قانون بودجه اجرا شده است." وی با بیان اینکه ۱۴ روستا استان خراسان جنوبی از طریق انرژی های نو برق رسانی شده است بیان کرد: به تمامی سایت های مسکن مهر با ۳۲۰۰۰ واحد پیش بینی شده در سطح استان برق رسانی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه کاهش و تک رقمی شدن تلفات در راستای طرح جهادی کاهش تلفات از اولویت های این شرکت است ادامه داد: با اقدامات انجام شده میزان انرژی های توزیع نشده به کمتر از یک دقیقه ( معادل ۲۴ ثانیه در روز )به ازای هر مشترک کاهش یافته است. مهندس شرکاء بیان کرد: کنترل پیک بارسال گذشته استان در حد ۲۵۱.۸ مگاوات و کنترل پیک استان درحدپیک سال ۸۶ از طریق مدیریت مصرف به سمت تقاضا و دستیابی به عملکرد کمتر از اهداف تعیین شده از سوی توانیر(با توجه به الحاق طبس و فروش انشعابات جدید) نیز اجرایی شده است. وی به راه اندازی نخستین گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک در مرکز استان اشاره کرد وگفت: بیش از۳۰میلیارد ریال ازاعتبارات بند قانون بودجه گذشته جذب ودریافت شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از پیاده سازی سیستم کامل سیستمGIS درسطح کشور خبر داد و گفت: داشبورد مدیریتی(MIS) به منظور گردآوری و پردازش اطلاعات مدیریتی در تمام حوزه های شرکت راه اندازی شده است. وی تعداد مشترکان برق در سطح استان را ۳۴۵ هزار و ۳۶۵ مشترک اعلام کرد و گفت۲۰۲ هزار و ۷۰۶ مشترک شهری و ۱۳۸ هزار و ۶۶۸ مشترک روستایی و ۴ هزار و ۶۲۱ مشترک سنگین است. مهندس شرکاء درصد جمعیت روستایی برخوردار از نعمت برق را ۹۹.۸ درصد، چاههای کشاورزی برقدار را۹۵.۷ درصد وجمعیت شهری برخوردار از نعمت برق را ۱۰۰درصد ذکر کرد و افزود:به تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان برق رسانی شده است.

روند اجرایی و نتیجه کلی ممیزی در شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی رضایت بخش است

مدیر کل دفتر تامین منابع مالی و سرپرست تیم ممیزی شرکت توانیر درمراسم اختتامیه این دوره ممیزی با مثبت ارزیابی کردن روند اجرای کار از نتیجه کلی ممیزی ابراز رضایت کرد. خانی همچنین به مطلوبیت و جدیت کارکنان شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی در پاسخگویی و همکاری با ممیزان اشاره داشت و گفت: ممیزی شرکت با برنامه ریزی و زمانبندی مناسب همانطور که پیش بینی شده بود پیش رفت. وی افزود: افراد انتخاب شده برای ممیزی از مجموعه صنعت برق کشور بوده و دارای تخصص و ایده هستند و این ممیزی فرصت مناسبی است که طرفین تجربیات و دانش خود را در جهت تعالی سازمان به اشتراک بگذارند. مدیر کل دفتر تامین منابع مالی و سرپرست تیم ممیزی شرکت توانیر در ادامه به اهداف اجرای ممیزی اشاره داشت و گفت: تبادل اطلاعات و تجربه و دانش، حصول اطمینان از اجرای ضوابط و قوانین صنعت برق، بازنگری روش های اجرایی موجود، شناسایی موارد قابل بهبود و در نهایت ایجاد وحدت رویه در اجرای ضوابط و مقررات صنعت برق کشور از مهمترن اهداف ممیزی صنعت برق کشور می باشد.

وی گفت: امسال با استفاده از ظرفیت قانونی ۱۵ هزار میلیاردریال اسناد خزانه اسلامی به صنعت برق کشور اختصاص یافت. خانی اظهار داشت: این میزان منابع مالی به منظور پرداخت و تسویه بدهی صنعت برق به نیروگاه های بخش خصوصی اختصاص یافت و در نتیجه آن امکان استفاده از منابع موجود به منظور تخصیص اعتبارات بیشتر به شرکتهای توزیع برق فراهم گردید. وی گفت: صنعت برق با توجه به تحمیل فشارهای نقدینگی ناشی از عدم تطبیق قیمت فروش با قیمت تمام شده برق و از سوی دیگر نیاز به سرمایه گذاری مداوم با کمبود منابع مالی مواجه می باشد. مدیرکل دفتر تامین منابع مالی شرکت توانیر بیان کرد: رویکرد وزارت نیرو و هیات مدیره شرکت توانیر گام نهادن به سمت تجهیز منابع از روشهای مختلف و استفاده از ظرفیت های قانونی برای تنوع بخشی به منابع مالی می باشد. خانی تصریح کرد: در نظراست برای تامین منابع مالی صنعت برق علاوه بر منابع سنتی که با اتکا به درآمد فروش برق و انشعاب تحصیل می گردد از سایر منابع مالی نیز در جهت توسعه و ارتقاء صنعت برق استفاده گردد. مدیرکل دفتر تامین منابع مالی شرکت توانیرگفت: تامین منابع مالی طرحهای کاهش تلفات از طریق اختصاص منابع ناشی از صرفه جویی سوخت یکی از راهکارهایی است که در این خصوص پیگیری می گردد و در این راستا اخذ مصوبات شورای اقتصاد با مشارکت هماهنگی توزیع در حال انجام است.

خانی با بیان اینکه دفتر تامین منابع مالی شرکت توانیر در تجدید ساختار شرکت توانیر برای تمرکز بیشتر بر راهکارهای نوین تامین مالی ایجاد شده ,بیان کرد تجهیز منابع از طریق فاینانس خارجی و اختصاص اسناد خزانه اسلامی و اوراق تسویه خزانه، استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که منجر به استفاده از منابع ناشی از صرفه جویی سوخت در پروژه هایی از قبیل کاهش تلفات و بهینه سازی مصرف سوخت می گردد به این دفتر محول شده است. مدیر کل دفتر تامین منابع مالی شرکت توانیر همچنین استفاده از منابع بخش خصوصی به ویژه توسعه مشارکت سرمایه گذاران خارجی در صنعت برق را از دیگر وظایف واقدامات این دفتر برشمرد. وی بیان کرد:۲.۵ میلیارد دلار تامین منابع از طریق فاینانس خارجی برای تامین تجهیزات پست های فوق توزیع و انتقال سراسر کشور در حال طی مراحل قانونی و اجرایی می باشد. خانی اظهار داشت: فاینانس خارجی پروژه های صنعت برق از جمله مهمترین اقداماتی است که بصورت جدی پیگیری می شود.

وی افزود: بخش اول مناقصه بین المللی تامین تجهیزات پست های فوق توزیع با استفاده از فاینانس خارجی از طریق شرکت برق منطقه ای تهران انجام شده است. مدیرکل دفتر تامین مالی شرکت توانیر بیان کرد: برنامه ریزی برای تامین تجهیرات پست های انتقال و همچنین احداث خطوط انتقال با استفاده از فاینانس خارجی در حال انجام است . وی افزود با توجه به محدودیت شدید منابع در بخش توسعه و بهینه سازی شبکه های انتقال و فوق توزیع، تزریق منابع مالی از خارج از کشور در قالب فاینانس پروژه ها می تواند تضمین کننده زیر ساخت لازم برای تامین برق مطمئن و پایدار و دست یابی به اهداف رشد اقتصادی برنامه ششم توسعه باشد.

دومین دوره ممیزی صنعت برق کشور درشرکت برق خراسان جنوبی برگزارشد

دومین دوره ممیزی صنعت برق کشور درشرکت برق خراسان جنوبی برگزارشد

دومین دوره ممیزی صنعت برق کشور درشرکت برق خراسان جنوبی برگزارشد