کرباسیان: هدف،تولید فولاد با ارزش افزوده بالا

دنیای اقتصاد- مهدی کرباسیان در آیین افتتاح نهمین نمایشگاه بین المللی متالوژی، ریخته گری، فولاد، معادن و صنایع وابسته اظهار کرد: خوشبختانه نمایشگاه فولاد هر ساله نسبت به سال پیش از آن بهتر می شود و خوشحالیم که این اتفاق در حال روی دادن است. وی افزود: پروژه هایی که در فولاد مبارکه افتتاح شد عین بحث اقتصاد مقاومتی بود و این نشان می دهد که ما از ظرفیت های کشور در حال استفاده هستیم و در واقع افتتاح هایی که در فولاد مبارکه رخ داد در جهت تاکیدات رهبری و تاکیدات شخص رییس جمهور و دولت است. رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه ظرف چند سال گذشته بحث طرح جامع فولاد مطرح بوده و بخشی از این طرح اعلام شده است، ادامه داد: ما در تلاش هستیم دستور العمل ها و استراتژی های این طرح اعمال شود و این اتفاق حتما رخ خواهد داد و این طرح به سرانجام می رسد.

کرباسیان با تاکید بر این موضوع که بحث ما نباید فقط تولید فولاد باشد، تصریح کرد: ما باید فولادی تولید کنیم که اولا به مصرف داخل برسد و ثانیا دارای ارزش افزوده بالایی باشد و باید به این سمت حرکت کنیم و ریل و هدف را در این مسیر ببینیم. وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه در آینده نزدیک افزایش دو میلیون تنی تولید فولاد را تجربه می کند، گفت: ما اگر بخواهیم وارد بازار صادرات شویم قیمت قابل رقابت یکی از موضوعات اساسی است که خوشبختانه در این مسیر سال گذشته توانستیم رکورد صادرات فولاد را بشکنیم و بیش از چهار میلیون تن فولاد صادر کردیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز در همین 4 ماهه بیش از یک میلیون تن صادرات صنایع معدنی داشته ایم که این میزان صادرات 7 میلیارد دلار برای کشور درآمد ارزی داشته است. کرباسیان ادامه داد: دولت و مجلس باید به کمک صنعتگران بیایند و امروز هنگام صحبت و مذاکره با شرکت های خارجی دو موضوع اساسی ساخت داخل و ورود تکنولوژی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین رسول محققیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در آیین افتتاحیه اظهار کرد: صنعت فولاد سال هاست اراده فولادین متخصصان و مسوولان عرصه صنعت و اقتصاد کشور را به خدمت گرفته و با عصاره اصیل دانش فنی و نیروهای بومی، پیشرفت و پیشبرد اهداف این بخش را به ارمغان آورده است. هر چند فضای سخت رقابت به ویژه در دوران رکود و سال های گذشته، برخی از توانمندی های این حوزه را به کوره مشکلات ریخت و فرصت خلق بازارهای جدید را از فعالان همیشه پرتلاش این عرصه سلب کرد، اما همچنان مزیت های اقتصادی این صنعت در داخل کشور می تواند راهگشا و نقطه اتکای حرکت های بعدی قلمداد شود. وی افزود: تحمیل مشکلات به فولادسازان کشور، به معنای تضعیف تولید ناخالص داخلی خواهد بود. اما باید قبول کرد که بخشی از مسایل پیش روی این صنعت از مشکلات درون صنعتی مانند بالا بودن هزینه تولید، آماده نبودن برای ورود به بازارهای جهانی، نیروی انسانی زیاد در مقابل بهره وری کم و میزان بهره وری انرژی نشأت می گیرد. به هر روی، رکود یا رونق صنعت فولاد به‌ عنوان یکی از صنایع تأثیرگذار در تولید ناخالص داخلی، موضوعی بسیار استراتژیک و راهبردی است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان ادامه داد: نمایشگاه های تخصصی نیز، نیرو و جان مایه اصلی خود را از همین نقش و اهمیت صنایع در اقتصاد داخل و خارج کشور می گیرند. در مسیر برپایی رویدادی مانند نمایشگاه ملی و بین المللی صنعت فولاد که امروز شاهد گشایش آن در اصفهان هستیم، تمامی ارکان تأثیرگذار و حایز اهمیت این صنعت در کنار هم تجمیع شده و بر اساس مزیت های استانی و ویژگی های ملی این صنعت، فضایی برای بروز و ظهور جدیدترین تولیدات و خدمات و نیز معرفی کامل توانمندی های مجموعه های فعال در این عرصه پدید می آورند. محققیان تصریح کرد: بیان مسایل و دغدغه ها و مشاهده عینی آن ها و نیز بررسی ویژگی ها و نیازها و لمس واقعیت آن در فضای نمایشگاه، این امکان را در اختیار همه مشارکت کنندگان، مسوولان، دست اندرکاران و تئوری پردازان این عرصه قرار می دهد که فراتر از معرفی و آشنایی با دستاوردها و خدمات، به لایه های عمیق تر این صنعت رسوخ کرده و نقاط ضعف و قوت را به صورت میدانی آسیب شناسی کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت نمایشگاه هایبین المللی استان اصفهان خرسند است که امسال نیز با گردهم آوردن ۹۳ مشارکت کننده از استان های مختلف کشور، برنامه ریزی سمینارهای جانبی، دعوت از مهمانان خارجی و ارتباط گیری با دانشگاهیان، انجمن ها و تشکل های تخصصی این بخش، چنین بستری را مهیا ساخته و پیشکش فعالان فهیم و فرهیخته این صنعت می سازد. در ادامه، بهـرام سبحـانـی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار داشت: نمایشگاه امسال فولاد اصفهان ویترینی به وسعت ۵ هزار متر مربع است که در آن تولیدات جدید، کارآفرینی ها و تکنولوژی های روز به نمایش در آمده است و بازدیدکنندگان به خوبی می توانند در این نمایشگاه از محصولات دیدن و با آنها آشنا شوند. وی افزود: امروز ما دستاوردهای جدیدی داریم که در گذشته برای تامین آن از خارج همواره با مشکل مواجه بوده ایم. برای مثال امروز هنگام افتتاح خط بریکت سازی که بزرگترین در منطقه است افتخار کردیم که آنچه رونمایی و افتتاح می شود ساخت داخل بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تاکید کرد: برای فولاد مبارکه کیفیت و کمیت یک محصول بسیار مهم است پس قطعا محصولی استفاده خواهیم کرد که هر دو مبحث کیفیت و کمیت را همزمان ارائه و پشتیبانی کند و امروز محصولات داخلی ما به این مهم دست یافته اند. سبحانی تاکید کرد: امروز بیش از 95 درصد مواد اولیه برای فولاد از داخل کشور تامین می شود و از این بابت بسیار خوشحال هستیم. وی خاطرنشان کرد: البته یک نمایشگاه مجازی دائمی برای صنعت فولاد کشور احتیاج است که هرکس هر قطعه ای را که احتیاج داشت بتواند در هر لحظه از این نمایشگاه مجازی ببیند و خرید کند.

مهمترین بخش در اصل ۴۴ قانون اساسی رفع موانع تولید است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بهبود فضای کسب و کار موجب سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار می شود، اما اگر در سرمایه گذاری خارجی راهبردی نداشته باشیم نتیجه نخواهیم گرفت. حمیدرضا فولادگر در این مراسم اظهار کرد: در بخش صنایع معدنی و معدن باید دارای استراتژی مدونی باشیم که خوشبختانه خبرمی رسد که در ایمیدرو دوستان فعالیت هایی در این زمینه در حال اجرا هستند. وی افزود: وقتی صحبت از سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی می شود ما باید طبق اولویت به سرمایه گذار معادن را معرفی یا ارائه کنیم و این اتفاق زمانی که سرمایه گذار خارجی وارد شود بیشتر باید مشهود باشد تا با اولویت بندی معادن در اختیار آنها قرار گیرد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید زنجیره ای از اولویت های معدنی را داشته باشیم که این زنجیره از محصولات پایین دستی تا محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا را در بر بگیرد و سپس ده ها و صدها مجوز معدنی صادر کنیم این در حالی است که ما روی اکتشافات سرمایه گذاری نمی کنیم.

فولادگر با اشاره به اینکه مهمترین بخش در اصل ۴۴ قانون اساسی رفع موانع تولید است، ادامه داد: وظایف دولت در این زمینه حاکمیتی است و باید این نکته را مد نظر قرار داد بهبود فضای کسب و کار موجب سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار می شود، اما اگر در سرمایه گذاری خارجی راهبردی نداشته باشیم نتیجه نخواهیم گرفت. وی با اشاره به سخنان رهبری گفت: سرمایه گذاری این نیست که یک عده خارجی را بدون راهبردی برای استفاده از آنها جذب کنیم ما نیازمند سرمایه گذاری هستیم که با تکنولوژی وارد کشور شود و در بخش فولاد نیز ما فقط برای درصد بسیار ناچیزی نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکثر غریب به اتفاق لوازم و تجهیزات برای برپایی یک کارخانه فولادسازی در داخل کشور وجود دارد و می توان با استفاده از توان داخل یک کارخانه فولاد ایجاد کرد.