عضو هیات امنای صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور گفت: با توجه به مسوولیت‌های میراث فرهنگی که در کاشان و اصفهان داشتم بدون اغراق باید بگویم کاشان یکی از پرجاذبه‌ترین قطب‌های گردشگری کشور است. سیف‌اله امینیان افزود: هم از لحاظ تعداد بناهای تاریخی پیش از اسلام نظیر سیلک که در این شهر داریم و هم از نظر آثاری که از اسلام تا دوران قاجار در این شهر وجود دارد، کاشان بسیار دیدنی است. اما کاشان فعلی را هم از لحاظ تعداد و اهمیت بناهای تاریخی و هم از جهت آثار طبیعی بیشتر با دوران بعد از اسلام می‌شناسیم. وی با تاکید بر اینکه کاشان از لحاظ طبیعی و تاریخی پرجاذبه و بی‌نظیر است، ادامه داد: همچنین این شهر از نظر رسوم، آداب و سنت‌هایی که در کاشان اجرا می‌شود، بسیار جذاب است. براساس آمار سازمان میراث فرهنگی چند بنا در شهر کاشان است که از پربیننده‌ترین بناهای کشور هستند و هم‌تراز آثاری مانند تخت جمشید و چهل ستون است.

امینیان تاکید کرد: با این همه در حال حاضر گردشگری در کاشان ارزش افزوده‌ای که می‌تواند داشته باشد را ندارد و درآمدزایی که دارد خیلی کم است، در صورتی که درآمدزایی گردشگری کاشان می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. قابل ذکر است که هیچ شهری را نداریم که به اندازه کاشان خانه تاریخی داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ نماینده کاشان در مجلس، بنیاد فرهنگ کاشان را راه‌اندازی کرد و بازسازی خانه‌های تاریخی آغاز شد به نحوی که ۲۳۰ خانه تاریخی توسط بخش خصوصی تبدیل به هتل و اقامتگاه شدند. امینیان با بیان اینکه رونق گردشگری به زیرساخت نیاز دارد، تصریح کرد: کاشان در این زمینه ضعیف است؛ از یک سو راهنمایانی که با زبان انگلیسی آشنایی کامل داشته باشند، بسیار کم هستند و از سوی دیگر در مورد سرویس‌های بهداشتی عمومی که یکی از ضروری‌ترین زیرساخت‌ها است، ضعف داریم. سازمان میراث فرهنگی و شهرداری کاشان در خصوص گردشگری خیلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما در خصوص زیرساخت‌ها در مضیقه هستیم.

مرکز بافت تاریخی کاشان در خیابان علوی است که محور اصلی بافت تاریخی شهر به حساب می‌آید و بیشترین خانه‌های تاریخی در منطقه شرقی و غربی این خیابان واقع شده ولی تلاش کافی برای توسعه زیرساخت‌ها و فراهم کردن امکاناتی نظیر پارکینگ نشده است. وی اظهار کرد: هماهنگی لازم بین ارگان‌های دولتی آن طور که باید و شاید نیست، این در حالی است که برای توسعه گردشگری لازم است ارگان‌های ذی‌ربط بیشتر با هم همکاری کنند. امینیان ادامه داد: سرمایه‌گذاران بسیاری به طور دائم در بخش گردشگری کاشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و این امر بیانگر آن است که درآمد خوبی از بابت گردشگری برای آنها وجود دارد که استقبال می‌کنند. حتی از خارج کاشان برخی در حال سرمایه‌‌گذاری در این شهر هستند و برایشان سودآور است که در این بخش وارد می‌شوند؛ بنابراین گردشگری این شهر دائما رو به توسعه است اما باید زیرساخت‌ها را فراهم کرد.

وی با اشاره به فراز و فرودهای ورود گردشگران به کاشان خاطرنشان کرد: اوج زمان گردشگری کاشان از ۲۷ اسفند تا ۱۳ نوروز است به‌رغم این همه اقامتگاه در این دوران اغلب فضای خالی در هتل‌ها نداریم. دوباره گردشگری کاشان در فصل گلاب‌گیری به اوج می‌رسد و در شهریور و مهر هم همین طور است. براین اساس باید با یک برنامه‌ریزی اساسی به فکر جذب گردشگران در دوره‌های دیگر هم باشیم تا ازدحام گردشگر را تنها در یک دوره خاص نداشته باشیم. رستورانی در کاشان وجود داشت به نام دلپذیر که مدیرش یک خانم انگلیسی بود و در اروپا نیز این رستوران معروف بود و باعث جذب گردشگر از خارج کشور برای کاشان شده بود. اما در دولت گذشته طوری عمل کردند که گردشگری کاشان افت کرد و گردشگران خارجی کمتر به کاشان آمدند. با این همه در حال حاضر دوباره گردشگران خارجی به ایران و شهر کاشان می‌آیند که باید برای حفظ آنها تلاش کرد. وی در خصوص مشکلاتی که در بخش گردشگری و حمایت دولت در این زمینه وجود دارد، گفت: اداره میراث فرهنگی کاشان خوب با بخش خصوصی همراهی می‌کند اما اعطای تسهیلات و وام بانکی در اختیار این اداره نیست و تامین مالی برای فعالان این بخش پرهزینه است.