هادی پژوهش
رضا جعفری اهل قزوین بود. پس از اتمام تحصیلات عالی و اخذ لیسانس ریاضیات، کار دولتی خود را از دبیری دبیرستان‌ها شروع کرد و با ابراز لیاقت و حسن‌خدمت مراحل ترقی را سریعا در آموزش و پرورش طی نمود. رضا جعفری در کابینه فضل‌ا... زاهدی در سال ۱۳۳۲ ابتدا به معاونت سپس کفالت و بعد به مقام وزارت آموزش و پرورش رسید .در سال ۱۳۳۴ به استانداری مازندران و در آذرماه سال ۱۳۳۵ به سمت استانداری خراسان منصوب شد. مدت مسئولیت وی در استان خراسان تا واسط سال ۱۳۳۸ طول کشید. وی در مدت زمان استانداری خود در خراسان به کلیه شهرها، بخش‌ها و روستاهای استان سفر و سرکشی کرد و وضع اجتماعی مردم و احتیاجات هر محل را از نزدیک بررسی و برای تأمین نیازها اعتبار لازم از هر وزارتخانه اخذ و صرف امور عمرانی کرد.
تأمین آب لوله‌کشی برای مردم مشهد
شهر مشهد تا زمان استانداری جعفری از داشتن آب لوله‌کشی محروم بود و آب آشامیدنی و شرب و موردمصرف اهالی شهر از منابعی که در چند نقطه شهر وجود داشت، تامین می‌شد و توسط بشکه‌هایی که بر روی گاری قرارداشت با اخذ آب‌بها توزیع می‌شد؛ تا اینکه در سال ۱۳۳۶ با اقدامات مداوم و پی‌گیری‌های جعفری اعتبار لازم برای تأمین و لوله‌کشی آب شرب مشهد با حفر ۹ حلقه چاه عمیق در اراضی قاسم‌آباد که جمعا حدود ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب‌دهی داشت، آغاز شد. منبعی بتونی به ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب در محل و منبع دیگری با همین ظرفیت در کوهسنگی احداث نمودند؛ طول خط انتقال و توزیع در آن زمان ۲۳۶ کیلومتر بود که این موضوع اسباب رضایت‌خاطر مردم مشهد را فراهم آورد.

اتصال راه‌آهن مشهد به تهران
راه‌آهن تهران مشهد تا شهریور ۱۳۲۰ به شاهرود رسید و کار آن در زمان وقایع شوم شهریور و اشغال ایران به‌وسیله نیروهای متجاوز متفقین متوقف شده بود. درنتیجه پیگیری‌های استانداری خراسان و تذکر لزوم اتصال سریع راه‌آهن به مشهد برای رفاه حال اهالی خراسان و همچنین زائران، سرانجام اعتبار لازم تأمین و ادامه کار ریل‌گذاری و ساخت ابنیه از شاهرود به مشهد آغاز و در سال ۱۳۳۶ هجری راه‌آهن تهران به مشهد متصل و اولین قطار حامل زائران وارد مشهد شد.