خودروهای برقی‌ درآمد‌زا می‌شوند!

مخالفان خودروهای برقی معتقد بودند که این خودروها نمی‌توانند مسافت‌های طولانی را طی کرده و اقتصادی عمل کنند یا اینکه قیمت تمام شده این خودروها به دلیل فناوری بالا به‌صورتی خواهد بود که امکان حضور گسترده آنها در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها فراهم نمی‌شود و از آن دسته عقایدی هستند که این روزها همانند صاف بودن کره زمین رد شده‌اند. اما نکته جالب این است که خودروهای برقی امروزی می‌توانند صدها مایل را تنها با یکبار شارژ طی کنند و قیمت آنها با خودروهای مرسوم برابری می‌کند و حتی در آینده مالکان این خودروها می‌توانند از طریق برق ذخیره شده اضافه در خودروهایشان درآمد‌زایی کنند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرایی شدن این طرح مالکان خودروهای برقی بتوانند از این طریق بخشی از هزینه اولیه خودروی خود را مجدد به‌دست آورند. موضوعی که اهمیت دارد این است که امروزه افراد با وضعیت مالی متوسط هم می‌توانند این خودروهای پیشرفته برقی را خریداری کنند و این موضوع باعث تقویت برقی‌سازان می‌شود و آنها می‌توانند طرح‌های توسعه‌ای و تحقیقاتی خود را با قدرت تمام پیش ببرند. برای مثال مدل S تسلا قیمتی برابر با ۳۵ هزار دلار دارد که با تخفیف‌های مالیاتی به ۲۵ هزار دلار می‌رسد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد تسلا با توجه به قیمت پایینی که نسبت به توانایی‌هایش دارد آن را به خودرویی کاملا رقابتی تبدیل کرده است که معادل قیمت یک تویوتا کمری جدید است. موضوع جالب دیگر این است که به دلیل مصرف بهینه موتورهای برقی نسبت به مسافتی که طی می‌شود پیش‌بینی می‌شود هر فرد در طول ۵ سال استفاده از خودروهای برقی تسلا بیش از ۱۰ هزار دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند.

تمام این شرایط باعث وسوسه شدن افراد برای خرید خودروی‌های برقی می‌شود. با توجه به این خبر اعلام شده می‌توان با حسابی سر انگشتی دریافت خرید و استفاده از خودروهای برقی نه تنها کاملا اقتصادی است بلکه حتی می‌تواند در مقیاس بسیار محدود درآمدزا هم باشد. در شبکه برق در صورت وجود تقاضا توسط مصرف‌کنندگان، شبکه توزیع واکنش نشان داده و اپراتورها با تامین برق مورد نیاز در نیروگاه‌ها مانع از کاهش ولتاژ و قطع شدن برقی در زمان اوج مصرف می‌شوند البته این کار به کمک سوخت‌های فسیلی انجام می‌شود که گران و آلاینده هستند و همواره با محدودیت‌های زیادی مواجه می‌شود. در آینده بخشی از برق در خانه‌ها و در باتری‌های کهنه خارج شده از خودروهای برقی ذخیره می‌شود از این جهت برق ذخیره شده در خانه‌ها و حتی خودروها مورد توجه کارشناسان این حوزه قرار گرفته است. این پدیده به‌عنوان توزیع ذخیره نامیده می‌شود و برای بازتولید انرژی‌های تجدید‌پذیر حیاتی به نظر می‌رسد.

مکانیزم این سیستم به این صورت است که در زمان‌هایی که مصرف برق در کمترین مقدار خود قرار دارد خودروهای هوشمند برقی می‌توانند شارژ دریافت کرده و ارزان تر از ساعات اوج مصرف برق، شارژ شوند و در ساعت اوج هم در صورت عدم نیاز برق را می‌توانند به شبکه تزریق کنند از این جهت در کاهش هزینه‌های تولید برق کمک می‌کنند و همچنین بخشی از هزینه‌های جاری این افراد هم جبران می‌شود. در صورت اتصال چند خودرو به محل شارژها آنها مانند نیروگاه تولید برق عمل می‌کنند و می‌توانند به شبکه توزیع برق مازاد مصرف خود را بفروشند. در بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که یک خودرو در صورت رعایت ساعت کم مصرف و ساعت اوج مصرف می‌تواند روزی ۵ دلار درآمد داشته باشد. برخی خودروهای برقی توسط تلفن‌های همراه قابل کنترل هستند و مالک می‌تواند با اتصال به نرم‌افزار مربوطه شارژ خودروی خود را مدیریت کند و در زمان اوج مصرف برق ذخیره شده در آن را به شبکه بفروشد. شرکت نیسان پروژه مشابهی را در دست طراحی دارد و این خودرو ساز با نیسان لیف توانسته است خودرا در میان برقی سازان مطرح کند. آنها مدعی هستند مالکان نیسان لیف قادرند در هر سال ۱۱۰۰ دلار درآمد از محل فروش برق داشته باشند.

باتری‌های خودروهای برقی ۸ تا ۱۰ سال عمر خواهند داشت و بعد از این مدت ۸۰ درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهند و برای راندن خودرو کارآیی نخواهند داشت اما به‌عنوان ذخیره برق در منزل قابل استفاده خواهند بود و از این جهت مورد مصرف جدید پیدا می‌کنند و می‌توانند با ذخیره برق در ساعت کم‌مصرف و تزریق آن در ساعات اوج تا حدی درآمد‌زایی هم داشته باشند. باتری‌های کهنه به دلیل توان بسیار بالایی که دارند حتی با ۲۰ درصد باقی مانده می‌توانند در بخش‌های مختلفی کاربرد موثر داشته باشند.

خودروهای برقی‌ درآمد‌زا می‌شوند!

خودروهای برقی‌ درآمد‌زا می‌شوند!