نمایشگاه ایران در ترکمنستان لغو نشده است

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- هفته گذشته برخی رسانه‏های محلی خراسان رضوی خبری به نقل از رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان و نیز رئیس اداره  بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مبنی بر لغو یکطرفه برگزاری نمایشگاه اقتصادی ایران در ترکمنستان منتشر کردند درحالی که به گفته شرکت برگزارکننده، این نمایشگاه لغو نشده و فقط برگزاری آن به تعویق افتاده است.

تأخیر به دلیل مشکلات فنی

قرار بود سومین نمایشگاه تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی، ساختمان و انرژی، آب و برق و خدمات فنی و مهندسی ایران در مساحتی بالغ بر ۲۰۰۰ مترمربع توسط شرکت پارس پگاه تجارت از ۲۸ تا ۳۰ مردادماه در محل نمایشگاه‏های بین‏المللی عشق‏آباد ترکمنستان برگزار شود اما به گفته مدیرعامل شرکت این نمایشگاه به‌دلیل مشکلات فنی موجود در نمایشگاه عشق‏آباد به زمان دیگری موکول شده است؛ این درحالی است که رسانه‏های استانی ضمن انتشار خبر لغو این نمایشگاه، اقدام ترکمنستان را یکطرفه و به‌دنبال اقدام اخیر آن کشور برای افزایش تعرفه‏های ترانزیتی کامیون‏های ایرانی، کارشکنی دانستند. «دنیای اقتصاد» برای آگاهی از چندوچون ماجرا سراغی از مدیرعامل شرکت بازرگانی بین‏المللی پارس پگاه تجارت گرفته که به نمایندگی از ایران متولی برگزاری این نمایشگاه در ترکمنستان بوده است. حسن مرتجی دراین‌باره به «دنیای اقتصاد» می‏گوید: حدود هفت روز قبل از برگزاری نمایشگاه وزارت خارجه ترکمنستان طی یادداشتی به سفارت ایران در عشق‏آباد اعلام کرد به‌دلیل مشکلات فنی برگزاری نمایشگاه به تعویق افتاده است.

اخبار غیرموثق

مرتجی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر لغو برگزاری نمایشگاه اظهار می‏کند: اگر به‌دنبال برقراری روابط صحیح با کشورهای همسایه هستیم باید از درج اخبار غیرواقعی و اخباری که منبع موثق ندارد، جلوگیری شود؛ منبع موثق برای تأیید یا تکذیب خبر لغو و تعویق نمایشگاه وزارت خارجه، سفارت ایران در عشق‎آباد و سازمان توسعه تجارت است و منابع غیر از این‏ها موثق نیستند.مدیرعامل شرکت بازرگانی بین‏المللی پارس پگاه تجارت در پاسخ به این سوال که «آیا علت تعویق نمایشگاه واقعا مشکلات فنی بوده یا با توجه به اقدام اخیر ترکمنستان برای افزایش تعرفه‏های ترانزیتی کامیون‎های ایرانی عوامل دیگری در این قضیه دخیل است؟»، با بیان اینکه در جریان اتفاقات سیاسی نیستم، اینطور عنوان می‏کند: مشکلاتی از قبیل افزایش تعرفه‏ها و بستن مرز باجگیران از مسائلی است که با گفت‎وگو و مذاکره به‌زودی حل خواهد شد زیرا با توجه به مرز مشترک طولانی با ترکمنستان، به بازار این کشور نیاز داریم زیرا این بازار می‏تواند برای ما اشتغال‏زایی داشته باشد. وی ادامه می‏دهد: تلاش دولت بر این است که شرایط حضور و استفاده از بازار ترکمنستان را برای فعالان اقتصادی استان تسهیل کند اما گاهی اتفاقاتی رخ می‏دهد که قابل‌حل است.

احتمال برگزاری نمایشگاه در آبان‌ماه

مرتجی با اشاره به اینکه تاریخ بعدی نمایشگاه به‌صورت قطعی هنوز اعلام نشده است اما احتمالا اوایل آبان‌ماه خواهد بود، درخصوص اهمیت بازار ترکمنستان برای کشور ما، اینطور عنوان می‎کند: بین کشورهای جمهوری شوروی سابق بیشترین صادرات را به ترکمنستان داریم. وی به این نکته نیز اشاره می‏کند که در سال جاری یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان داشته‌ایم و می‎افزاید: این رقم نشان می‏دهد بسیاری از فعالان اقتصادی کشور در ترکمنستان فعالیت می‏کنند. مدیرعامل شرکت بازرگانی بین‏المللی پارس پگاه تجارت اضافه می‏کند: زمانی صادرات ترکیه به ترکمنستان ۱.۵ میلیارد دلار بود و ما تنها ۱۵۰ میلیون دلار صادرات داشتیم اما اکنون صادرات ترکیه کمتر از یک میلیارد دلار است و ما بازار ترکمنستان را در دست گرفته‎ایم و حیف است بازاری را که به سختی برای ما مهیا می‏شود، از دست بدهیم و باید مشکلات موجود با رایزنی و گفت‎وگو حل شود.

نمایشگاه ایران در ترکمنستان لغو نشده است