تابلوهای شهری هنوز «ناخوانا» است

با وجود اهتمام مدیریت شهری به ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری، تهران هنوز برای بسیاری از شهروندان «ناخوانا» است و هنوز گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این راستا توسط شهرداری تهران به شورای شهر ارائه نشده است.به گزارش «دنیای اقتصاد»، آذر ماه سال گذشته بود که شورای شهر تهران طرح ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری را تصویب و شهرداری تهران را مکلف کرد این ماموریت را بلافاصله پس از ابلاغ در دستور کار قرار دهد. به این ترتیب مقرر شد شهرداری حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، گزارش اجرای این طرح را به شورای شهر ارائه دهد. اما از ابتدای امسال که این وعده فرا رسیده، هنوز هیچ گزارشی به شورا نرفته است.موضوع نصب و ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری اعم از تابلوهای ترافیکی، مسیریابی، اطلاع‌رسان و نظایر آن ماموریتی است که سازمان زیباسازی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به‌صورت توامان در زمینه اجرای آن مسوولیت دارند.

طی سال‌های اخیر و با روشن شدن مشکلات حادثه‌ساز تابلوهای ترافیکی،‌ اصلاح موارد مشهود در دستور کار شهرداری قرار گرفت. وجود علائم راهنمایی و رانندگی متناقض در سطح شهر، تکثر خارج از عرف این تابلوها در برخی معابر، جانمایی نادرست تابلوها در نقاط کور یا اختفای آنها در پس شاخ و برگ درختان در سال‌های اخیر بیشتر از فقدان تابلوهای ترافیکی دردسر ساز شده است. عدم جانمایی صحیح این تابلوها و ناخوانا بودن آنها موجب شده در بسیاری موارد رانندگان سردرگم شوند و همین امر به‌عنوان یکی از عوامل بروز تصادفات خسارت‌بار در تهران شناخته می‌شود.شتاب شهرداری تهران در تکمیل شبکه بزرگراهی پایتخت طی سال‌های اخیر موجب شد که سازمان حمل و نقل و ترافیک نسبت به استفاده از تجهیزات روزآمد، علائم دیجیتالی و نظایر آن اقبال نشان دهد. این تجهیزات هوشمند همزمان با سامانه‌های به روز کنترل ترافیک در پروژه‌های جدید شهری نظیر تونل نیایش، بزرگراه طبقاتی صدر و تونل امیرکبیر به کار گرفته شده اما هنوز به تمام معابر شهری تسری نیافته است.پیاده کردن سیستم مسیریابی استاندارد در اطراف شریان‌های شهری و فراهم کردن اطلاعات لازم برای شهروندان جهت انتخاب مسیر از ملزومات یک سیستم ترافیکی با کیفیت است.

با توجه به مقوله حرکت و سرعت، چنین سیستمی استانداردها، مشخصات ایمنی و فنی خود را دارد و از طرفی تابلوهای مسیریابی، به‌عنوان عناصری شاخص و واضح، نقش مهمی در تعیین منظر بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر دارند. جانمایی نادرست تابلوها، تراکم علائم در برخی فضاها یا آسیب‌های ظاهری مانند زنگ‌زدگی، شکستگی یا رنگ‌پریدگی تابلوها چهره‌ نامناسبی را در معرض دید شهروندان قرار می‌دهد.استفاده از پتانسیل‌های تبلیغاتی حاشیه بزرگراه‌ها، بلوارها، عرشه پل‌ها و تقاطع‌های ترافیکی نیز از رایج‌ترین نوع تبلیغات محیطی در شهرها است که مسلما بر مسائل مربوط به کنترل ترافیک بی‌تاثیر نیست. به‌عنوان مثال، یکی از اهداف مهم در کنترل ترافیک شهری کاهش میزان مکث در مسیرهای حرکتی است و از طرف دیگر توقف وسایل نقلیه، پشت چراغ قرمز چهارراه‌ها، فرصت مناسبی برای استفاده از تبلیغات محیطی مانند نصب تلویزیون‌های بزرگ شهری فراهم می‌کند. ناهماهنگی بین نحوه استفاده از چنین المانهایی با استاندارهای ترافیکی، می‌تواند مشکل آفرین باشد.اقبال شاکری، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح تابلوهای شهری گفت: شهردار تهران آیین‌نامه طراحی تابلوهای شهری دارد که مفاد آن باید در جانمایی و طراحی تابلوها رعایت شود.

وی اضافه کرد: نکته مهم در تابلوهای شهری این است که در معرض دید باشد و افرادی که در شهر حرکت می‌کنند به سهولت این تابلوها را مشاهده کنند، اما متاسفانه این مورد در تعداد زیادی از تابلوها لحاظ نشده است.شاکری ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های تابلوهای استاندارد این است که باید به هم پیوستگی داشته باشند، ضمن اینکه باید از نظر رنگ‌آمیزی و طراحی از فرمت خاصی تبعیت کنند که همه گیر و قابل فهم باشد. به‌عنوان مثال رنگ تابلوهای بزرگراهی سبز، معابر شریانی درجه یک و دو آبی و به همین ترتیب معابر گوناگون با اختصاص رنگ از یکدیگر تمیز داده شوند. اما این قاعده به‌طور دقیق رعایت نشده و نوعی به‌هم‌ریختگی در تابلوهای شهری مشهود است.این عضو شورای شهر تهران با اشاره به طرح این موضوع در صحن شورای شهر تهران، گفت: کاستی‌های تابلوهای فعلی باعث طرح این موضوع در شورای شهر شد و قرار بود بر مبنای این تذکرات، شهرنگاشتی را بیاورند که شهر خوانا شود. رئیس کمیته عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهاد شماره‌گذاری معابر نیز گفت: شماره‌گذاری معابر می‌تواند بسیاری از سردرگمی‌های فعلی را مرتفع کند. این طرح نیز در شورای شهر تصویب شده و شهرداری باید نسبت به انجام مطالعات آن اقدام کند.

خیابان‌ها شماره‌دار می‌شود

به گزارش «دنیای اقتصاد»، شورای شهر تهران در دویست و شصت و هفتمین جلسه خود یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه دستورالعمل هویت‌سازی و کدگذاری و شماره‌گذاری معابر شهری» را به تصویب رساند. این موضوع بار دیگر در بیست و پنجم خردادماه در صحن علنی شورا مطرح شد و محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در توضیح این طرح گفت: تمام شهروندان تهرانی و اعضای شورا دغدغه نامگذاری و شماره‌گذاری معابر شهر تهران را دارند، چراکه معابر شهر تهران با این گستردگی، نامگذاری صحیح و مبتنی بر یک ساختار درست ندارد که شهروندان بتوانند به راحتی خیابان‌های شهر را شناسایی کنند.وی در توضیح محتوای طرح مذکور گفت: بر اساس این طرح نام‌هایی که تاکنون برای معابر انتخاب شده، همچنان حفظ خواهد شد؛ ضمن اینکه یک کدگذاری برای آن انجام می‌شود که قطعا این کار نیاز به مطالعه امکان‌سنجی دارد.

بنابراین شهرداری تهران ملزم شده نسبت به ارائه لایحه‌ای مبنی بر کدگذاری و شماره‌گذاری معابر شهر تهران اقدام کند.در ماده واحده این طرح آمده است: در راستای ایجاد یکپارچگی در نامگذاری معابر و سهولت خوانش مسیر برای افراد غیربومی و بومی، شهرداری تهران موظف است که ظرف مدت سه ماه از ابلاغ مصوبه نسبت به ارائه لایحه دستورالعمل شماره‌گذاری معابر با در نظر گرفتن نام اصلی معبر در تابلوهای راهنمای مسیر اقدام کند. البته هنوز طرح مذکور توسط شهرداری به شورا ارائه نشده و به نظر می‌رسد موضوع از نظر شهرداری چندان واجد اولویت نبوده است.محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه از زمان طرح موضوع ضرورت ساماندهی تابلوهای اطلاع‌رسان و راهنمای شهری تاکنون بخشی از مشکلات رفع شده است، گفت: با این وجود گزارش طرح مذکور باید در فروردین ماه در اختیار کمیسیون عمران و حمل و نقل قرار می‌گرفت اما با گذشت ۵ ماه از آن زمان، هنوز در انتظار دریافت این گزارش هستیم. بنابراین برای جمع‌بندی نهایی باید منتظر گزارش شهرداری بمانیم.