حضور پررنگ بخش خصوصی در صنعت نفت
وزیرنفت دولت یازدهم می گوید: بخش خصوصی باید در صنعت نفت حضوری پررنگ داشته باشد. بیژن نامدار زنگنه که به دلیل 22 سال سابقه طولانی در پست‌های اجرایی و وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف ایران به «شیخ الوزرا» معروف است، معتقد است: بکارگیری عقلانیت، انصاف و پیشنهاد قیمت مناسب، شروط لازم برای فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت است. او که برای دومین بار در طول عمر62 ساله اش ردای وزارت نفت را بر تن کرده است، می گوید: بخش خصوصی باید دوباره تجدید حیات کرده و ظرفیت‌های زیادی برای اجرای پروژه‌ها ایجاد کند. زنگنه اظهارکرد: در مدت 8 گذشته، یک فرصت اساسی برای مطالعه و تفکر بیشتر در اختیار داشتم و امروز معتقدم هیچ کاری را نمی توان بدون مشارکت بخش خصوصی در صنعت نفت اجرایی کرد. در این بین اما تصمیم وزارت نفت در اخراج چینی‌ها از پروژه آزادگان که اخیرا صورت گرفته تصمیمی در راستای حمایت کامل از بخش خصوصی محسوب می شود. در طرح جامع توسعه جدید میدان نفتی آزادگان جنوبی دو فاز تعریف شده است که در فاز نخست توسعه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی و مقرر شده است این میزان تولید با حفر ١٨٥ حلقه چاه، ٥٢ ماه پس از تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان محقق شود. بر این اساس، افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر قرار دارد. این میدان ظرفیت بالایی را برای بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد.


شیخ الوزرای دولت یازدهم با اعلام اینکه برای توسعه همه جانبه اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی به یک بخش خصوصی واقعی و توانمند نیاز داریم، در تعریف یک بخش خصوصی واقعی، تصریح کرد: بخش خصوصی واقعی یعنی اینکه سود به دست یک شخصیت حقیقی برسد و عزل و نصب‌‌های انجام گرفته در این بخش سیاسی نباشد.
وی با تاکید بر اینکه مطابق با مصوبات مجلس سرمایه‌گذاری دولت در بخش‌های پایین دستی و تکمیلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ممنوع شده است، اظهارکرد: از این رو باید برای توسعه این صنایع فقط از توان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واقعی استفاده کرد.زنگنه با تعریف برنامه‌ها و اهداف مهم در وزات نفت و با تاکید بر توسعه بخش خصوصی پای به میدان اقتصادی کشور گذاشت. شیخ الوزرای دولت یازدهم در روزهای اولیه معرفی به مجلس با ارایه برنامه کاری خود نشان داد که از بخش خصوصی غافل نیست به طوریکه در بخشی از این برنامه حمایت از بخش خصوصی داخلی در صنعت نفت کشور و صنایع پایین دستی، صنایع و خدمات پشتیبان نفت و گاز، خدمات پیمانکاری و فنی و مهندسی با هدف حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای منطقه ای و جهانی را به عنوان موضوعی مهم اعلام کرد.وزیر نفت، بر ایجاد تعامل سازنده با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در جهت توسعه صنایع پایین دست با استفاده از منابع مالی بخش خصوصی تاکید کرد و گفت:باید به سمت ایجاد فرصت بیشتر برای بخش خصوصی به منظور مشارکت در تجارت نفت و گاز پیش برویم.
زنگنه معتقد است: در بند ۱۳ اقتصاد مقاومتی به مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش‌های فروش، مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش و افزایش صادرات گاز و برق، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی تاکید شده است و وزارت نفت در این زمینه برنامه مشخصی دارد.
شیخ الوزرای دولت یازدهم، دی ماه سال گذشته از 75 میلیارد دلار پروژه در بخش پتروشیمی، 10 میلیارد دلار پروژه در بخش پایین دستی صنعت نفت و اجرای 3 هزار کیلومتر لوله گذاری با اینچ بالا خبر داد که از جمله ظرفیت‌های موجود برای بهره گیری از توان بخش خصوصی در این صنعت است.
به عقیده وی از سال ۸۴ به بعد از ظرفیت پیمانکاران مهندسان مشاور و بخش خصوصی استفاده مطلوب نشده که این امر منجر به از بین رفتن بسیاری از این ظرفیت‌ها شده است.
زنگنه می گوید: بخش خصوصی باید در صنعت نفت حضوری پررنگ داشته باشد و بکارگیری عقلانیت، انصاف و پیشنهاد قیمت مناسب، شروط لازم برای فعالیت بخش خصوصی در این صنعت است. او تاکید کرد: بخش خصوصی باید دوباره تجدید حیات کرده و ظرفیت‌های زیادی برای اجرای پروژه‌ها ایجاد کند. وی در ارزیابی توان داخلی برای حل مشکلات اقتصادی نیز اظهارکرد: در وضعیتی که پیش آمده است باید بخش خصوصی مان را تقویت کنیم و دولت به جایگاه سیاست گذاری خود برود و به بخش خصوصی کمک کند تا این بخش تقویت شود؛ همچنین باید سعی کنیم فرصت‌هایی برابر بدون اینکه به کسی رانت بدهیم ایجاد کنیم.
وزیر نفت پیش تر با بیان اینکه نخستین بخشی که بخش خصوصی می تواند در آن مشارکت فعال و جدی داشته باشد تجارت نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی است، بیان کرد: با این وجود شخصا اعتقادی به دادن رانت و امتیاز به بخش خصوصی برای حضور در تجارت نفت ندارم.
وی همچنین در خصوص نحوه مشارکت سازندگان ایرانی در ساخت کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، توضیح داد: شرایط صنعت نفت با گذشته تفاوت کرده است و باید سازندگان و صنعتگران داخلی در طراحی و ساخت اکثر کالا و قطعات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مشارکت داشته باشند. زنگنه با بیان اینکه در بحث ساخت داخلی کالا کیفیت و رعایت استانداردها حرف اول و آخر را می زند، تبیین کرد: درباره قیمت تمام شده می توان صحبت کرد اما تولید کالا بدون استاندارد و یا کیفیت جای هیچ گونه حرف و حدیثی را باقی نمی گذارد.
وزیر نفت مناسبترین بخش برای درآمدهای حاصل از فروش نفت را صرف کردن درآمدهای نفتی در سرمایه‌گذاری‌های تولیدی با بازگشت مالی از سوی بخش خصوصی واقعی دانست و گفت: این کار جمهوری اسلامی ایران را برای آینده بیمه می کند و می تواند حوزه‌های پتروشیمی، فولاد و صنایع مختلف مرتبط با بخش‌های مختلف نفتی و غیرنفتی را شامل شود.
وی افزود: اگر در نفت درست سرمایه‌گذاری کنیم می توانیم با کمک آن اقتصاد را بزرگ کنیم و با رشد 8 درصد جلو برویم. یک جهش در حرکت اقتصادی ایجاد کنیم و باید مشکلاتی که هست برداشته شود . در آن صورت وزن نفت در اقتصاد کم می شود و بودجه دیگر اینقدر وابسته به نفت نیست و در آن زمان با کمک نفت تولید ناخالص را تسریع کنیم؛ وقتی ترکیه بدون درآمدهای نفتی رشد می تواند با رشد خوب جلو رود پس ما می توانیم بهتر از ان عمل کنیم و مردم ما نشان دادند که نسبت به دیگران قدرت رقابت دارند.