لزوم اجرای تفاهم نامه 7 ماده ای
نشست هم‌اندیشی حوزه معاونت معدنی و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و کارشناسان این معاونت با اعضای انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه مخلوط ‌کوهی استان و دیگر بهره‌برداران غیرعضو هفته گذشته در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد.
در مهندس مهدی ضابطی، رئیس هیات‌مدیره انجمن هدف از برگزاری این نشست را بررسی مشکلات فعالان معدنی استان و بهبود چرخه و تولید مواد معدنی عنوان کرد.
در حالی که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه مخلوط‌ کوهی استان تفاهم‌نامه‌ای در ۷ بند برای ساماندهی تولید شن‌وماسه به امضا رسانده‌اند این تفاهم‌نامه به‌دلایلی نامشخص طی یکسال گذشته تاکنون اجرایی نشده است.
در حال حاضر تعداد ۶۸ معدن مخلوط ‌کوهی در استان تهران فعال و دایر است که با اقدامات صورت گرفته ۵۱ معدن تاکنون مصوب و برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر شده و ۱۴ پروانه در حال صدور است.
علاوه بر این تعداد، ۳ گواهی اکتشاف هم صادر شده که پس از طی مراحل فنی و اداری روند تولید در آن‌ها آغاز خواهد شد.
ضابطی با یادآوری این که در حال حاضر تعداد محدودی واحد شن و ماسه مخلوط کوهی با اخذ مجوزهای موقت از برخی ارگانهای فاقد صلاحیت صدور مجوز برداشت معدنی، کار می‌کنند این روند را به زیان واحدهای معدنی قانونمند دانست و خواستار برخورد با این پدیده شد.
معادن مخلوط کوهی از آن جا که قبل از ابلاغ اصلاحیه قانون معادن هم زیر نظر سازمان صنایع و معادن وقت فعالیت می‌کردند در حال حاضر مشکلات کمتری دارند اما واحدهای آبرفتی که پیش‌تر با هماهنگی استانداری به کار مشغول بودند اکنون با موانع و مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند.
در حال حاضر در مجموع ۶۲۰ واحد تولید شن ‌و ماسه در استان تهران فعال هستند که ۲۲۰ واحد آن معادن مخلوط‌کوهی و مابقی معادن آبرفتی هستند.
ضابطی در ادامه با تاکید بر این که در غیاب همکاری و تعامل هیچ کاری به ثمر نمی‌رسد خواستار به رسمیت شناخته شدن عملکرد انجمن‌های صنفی شد.
او همکاری سازمان با این انجمن را فراتر از انتظار دانست و دلایل ناموفق بودن تشکل‌ها در کشور را بی‌رغبتی فعالان صنفی به ایجاد انجمن‌ها به‌دلیل ناآگاهی از منافع فعالیت صنفی و عدم حمایت دولتی‌ها توصیف کرد.
بر اساس اظهارات ضابطی انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه مخلوط‌ کوهی استان پس از تاسیس، اقداماتی در جهت هماهنگ‌سازی قیمت‌ها با روند تورم، رایزنی با منابع طبیعی برای رفع اختلاف‌نظرها، پیگیری مشکل سوخت اعضا و راه‌اندازی یک واحد آزمایشگاهی آکرودیته برای تسریع روند استانداردسازی محصولات با آورده اعضا، مکاتبه و ملاقات با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی موانع و مشکلات تولید و ... را پی گرفته که جملگی در راستای منافع اعضا و حتی فعالان غیرعضو بوده است.
خواسته اصلی انجمن صنفی اعضاء و فعالان مخلوط ‌کوهی استان در حال حاضر اصرار بر اجرایی شدن تفاهم نامه منعقده با سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان و نظر خواهی و رایزنی مداوم با آنها است که راه را بر مشارکت عملی فعالان این بخش در تصمیم‌سازی‌ها از جمله نحوه تعیین سهمیه‌ سوخت، اعطای تسهیلات و صدور پروانه‌ها هموار خواهد کرد.