ساماندهی آزمایشگاه های آنالیز  مواد معدنی در کشور
مهدی شکوریان، مدیرعامل شرکت مطالعات مواد معدنی زرآزما هفته گذشته در دیدار مهندس یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از امکانات پیشرفته آزمایشگاهی این شرکت در شهرک صنعتی پرند بار دیگر خواستار قرار گرفتن شرکت‌های فعال در حوزه آنالیز مواد معدنی در زمره موسسات دانش‌بنیان شد.
در این نشست تخصصی مدیر عامل زرآزما بیان نمود که در ۱۰ سال گذشته زرآزما با وجود مشکلات فراوان و با تکیه بر توانمندی‌های علمی و مالی بخش خصوصی توانسته است طرح های توسعه خود را به خوبی دنبال نموده و هم اکنون با سه شعبه فعال در تهران، کرمان و بندرعباس مشغول به فعالیت می باشد . این شرکت طی سالیان گذشته با هدف به روز رسانی علمی و کنترل کیفیت داده های خروجی از آزمایشگاه هر سال ۲ دفعه در دوره های مقایسه‌های بین المللی بین آزمایشگاهی موسوم به Round Robin شرکت کرده و همتراز برترین آزمایشگاه های معتبر دنیا قرار گرفته است . نتایج این مقایسه‌ها بین المللی با حضور آزمایشگاههای معتبر خارجی صحت و دقت کار زرآزما را تایید می نماید.
نیاز کشور به یک واحد آزمایشگاهی مدرن و منطبق با دانش روز دنیا موجب شد این واحد خیلی زود در کانون توجه فعالان معدنی قرار گرفته و مانع از خروج سالانه ۶ میلیون دلار ارز از کشور شود و وابستگی کشور به آزمایشگاههای خارجی را منتفی نماید. زرآزما با کمترین هزینه نسبت به آزمایشگاههای خارجی و بالاترین دقت و صحت ممکن خدمات خود را ارائه می‌دهد.
با وجود همه این خدمات این شرکت به دلیل پیش‌بینی نشدن آزمایشگاههای مواد معدنی در ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بخشی از صنابع معدنی کشور که خدمات آن پایه و بنیان کار علمی و تجاری فعالان معدنی کشور میباشد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. این شرکت با میزان سرمایه گذاری ۵ میلیون دلار و واردات دستگاهها و امکانات آزمایشگاهی مدرن و منطبق با پیشرفته ترین آزمایشگاههای خارجی که مشمول تحریم های سختگیرانه هستند به سختی می تواند به توسعه و پیشرفت خدمات خود دست یابد.
مهندس شکوریان افزود: به دلیل عدم وجود این صنایع در زمره صنایع معدنی کشور مجوز خدمات آنها مجوز فنی مهندسی بوده و تحت عنوان "فرآوری مواد معدنی" صادر می‌گردد درحالیکه آنالیز و فرآوری دو مقوله کاملا جدا می‌باشند و بعضا تکمیل کننده کار یکدیگر هستند. نقصان قوانین در این حوزه به همین جا ختم نمی‌شود. این قبیل شرکتها به علت نوع خدمات صادره خود که بر مبنای تولید داده می باشد از دریافت پروانه بهره‌برداری واحدهای تولیدی که ارزشگذاری آن بر مبنای تناژ خروجی از واحد تولیدی می‌باشد، نیز محروم هستند در حالی‌که با یک بازنگری در قوانین کشور و تعریف این حوزه در صنایع معدنی کشور می‌توان بسیاری از این مشکلات را مرتفع نمود که نیاز به حمایت های وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته و تشکیل کارگروهی جهت شناسایی این حوزه را می طلبد. در این خصوص در دولت قبل و دولت فعلی هم مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده که امید است در این دولت نسبت به رسیدگی جدی آن تمهیداتی اندیشیده شود.
مهندس مهدی شکوریان با تبین مشکلات موجود تاکید نمود که تا زمانی که این قبیل شرکتها و خدمات آنها به عنوان زنجیره انکارناپذیر معدن کشور پذیرفته نشود فعالیت و کیفیت خدمات آزمایشگاههای مواد معدنی قابل ارزش گذاری نخواهد بود. در حالیکه دادهای خروجی این شرکت مبنای کار فعالان معدنی و تجار مواد معدنی در کشور است با شناخت این حوزه می توان خدمات این قبیل شرکتها را ارزشگذاری و رتبه بندی نمود که کمک بسیار بزرگی به معدن داران و معدن کاران کشور است.
اگرچه فعالیت زرآزما با بخش‌های معدن و صنعت گره خورده ، نداشتن مجوز فعالیت صنعتی موجب شده این شرکت قادر به اخذ زمین در شهرک‌های صنعتی نباشد، برق مصرفی این واحد با تعرفه تجاری محاسبه شود و برای ترخیص ادواتی که برای به‌روز ماندن از خارج وارد می‌کند و امکان و تکنولوژی ساخت آن در کشور وجود ندارد، سود و عوارض گمرکی بالایی بپردازد. زرآزما در دوران مدیریت سابق سازمان صنایع و معادن و با حمایت‌های بی‌دریغ وی موفق شد زمینی با هزینه سنگین در شهرک صنعتی پرند خریداری کرده و بدون دریافت حتی یک ریال وام اقدام به ساخت و تجهیز آن کند. اکنون در سایه توسعه شرکت که با توجه به استقبال گسترده فعالان صنعتی و معدنی شرایط جدیدی را در برابر زرآزما قرار داده، راهی جز توسعه پیش‌روی مدیران این واحد باقی نمانده است.
شکوریان با اشاره به این که زرآزما اکنون روزانه ۴۰۰ نمونه معدنی را برای آنالیز دریافت داشته و انجام می‌دهد تاکید دارد عملکرد این واحد آنقدر حائز اهمیت است که مدیران دولتی راهی برای مساعدت به آن و حل مشکلاتش از طریق اعطای مجوز واحدهای «های‌تک» بیابند.
او با یادآوری این که امکان اعطای مجوزهای فعالیت صنعتی به واحدهای «ها‌ی‌تک» در استان تهران وجود دارد خواستار برخورداری از این مجوز شد تا روند توسعه زرآزما با سرعت بیشتری پیگیری شود.
شکوریان علاوه بر درخواست دریافت مجوز فعالیت های‌تک برای زرآزما خواستار برخورد جدی با آزمایشگاه‌های واسطه ای و غیر استاندارد شد که با ارائه اطلاعات غلط به فعالان معدنی ، آینده معدنی کشور را به خطر انداخته اند.
مهندس صادقی در این دیدار با عملکرد و مشکلات زرآزما آشنا شد و دستورات لازم برای بررسی درخواست این واحد موفق را صادر کرد.