دنیای اقتصاد: با همکاری کارشناسان فولاد مبارکه و شرکتهای سازنده داخلی کشور، ترانسفورماتور 63 کیلو ولت به 720 ولت مربوط به تغذیه قفسه های اصلی نورد واحد تاندم میل نورد سرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان بومی سازی شد.

ایمان دوستی کارشناس برق و ابزار دقیق خطوط نورد ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان ضمن بیان این خبر گفت: ترانسفورماتورهای اصلی واحد تاندم میل که وظیفه تغذیه موتورهای اصلی نورد را بر عهده دارند نقش بسیار مهم و حیاتی در تداوم تولید واحد را نیز دارا می باشند. این مجموعه شامل 7 دستگاه ترانسفورماتور با توان بسیار بالا بوده که ولتاژ ورودی آنها از خط 63 کیلو ولت پست CSM تغذیه گردیده و ثانویه این ترانسفورماتورها با ولتاژ 720 ولت توسط پلهای تایریستوری به ولتاژ مستقیم تبدیل و جهت انجام فرآیند نورد به موتورهای اصلی قفسه ها و تنشن ریلهای خط تولید نورد، انتقال می یابند. این ترانسفورماتورها، بارهای متغییر زیادی را تحمل می کنند و علاوه بر اینکه به عنوان ترانس کاهنده ولتاژ استفاده می گردند، در زمان های کاهش سرعت نیز به عنوان ترانس افزاینده، انرژی را به پست انتقال میدهند .
وی افزود: با توجه به ویژگیهای ذکر شده، طراحی و ساخت این ترانسها بسیار پیچیده و خاص می باشد که هر شرکت و سازنده ای توان ساخت آن را ندارد . علاوه بر این با توجه به عدم پیش بینی قطعه یدکی جهت ترانسفورماتورهای مذکور و با عنایت به این موضوع که سرویس کامل و تعمیرات دوره ای این ترانسها نیاز به حداقل یک ماه توقف خط تولید خواهد داشت، بروز مشکل بر روی یکی از این ترانسها موجب توقف طولانی مدت و خسارت مالی فراوان ناشی از عدم تولید می گردید. با توجه به این شرایط اقدام به بررسی کارشناسی موضوع برای ساخت یک ترانس در داخل کشور با همکاری تعمیرگاه مرکزی، امورمهندسی، و واحد خرید گردید که در نهایت پس از پیگیری های متعدد، آنالیزها و تستهای مختلف و همکاری نزدیک با شرکت سازنده، یکعدد ترانس با ظرفیت ۳/ ۹ مگاولت آمپر ساخته و پس از انتقال به فولاد مبارکه در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴در واحد تاندم میل نورد سرد نصب گردید . این ترانس پس از انجام تستهای لازم و آنالیز عملکرد زیر بار در حین نورد با موفقیت در مدار قرار گرفت و هم اکنون تغذیه قفسه ۳ نورد را بر عهده دارد .
کارشناس برق و ابزار دقیق خطوط نورد ناحیه نورد سرد مهمترین دستاوردهای این پروژه را کسب دانش فنی ساخت و بومیسازی این ترانسفورماتورها و قطع وابستگی به سازنده های خارجی و جلوگیری از خروج مبالغ قابل توجه ارز از کشور، داشتن یک عدد ترانس رزرو برای اطمینان از تداوم تولید و کسب مهارت و تجربه تعویض این ترانسها در راستای انجام عملیات سرویس و تعمیرات دورهای و فصلی بدون توقف خط تولید ذکر کرد.