تقاضای صنعت هواپیمایی ایران
سفارش ایران برای ساخت 90 هواپیما تراکم کاری ایرباس و بوئینگ جایی برای سفارش ایران تا 7 سال دیگر نمی‌گذارد.

در حالی ایران قصد دارد،‌ ساخت 90 فروند هواپیما را برای دو شرکت ایرباس و بوئینگ سفارش بدهد که این دو شرکت سفارش ساخت 10 هزار فروند هواپیما را دارند و سالانه بیش از 1300 هواپیما نمی‌توانند‌ بسازند؛ بنابراین آنها حداقل طی 7 سال آینده قادر به ساخت هواپیما برای ایران نخواهند بود.
طی روزهای گذشته، سرپرست سازمان هواپیمایی کشور، از تصمیم ایران برای خرید سالانه ۸۰ تا ۹۰ هواپیما خبر داده است. بر همین اساس، دو شرکت بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه به عنوان اصلی ترین شرکت‌های تامین‌کننده این تعداد هواپیما اعلام شده‌اند. در حال حاضر آمارهای رسمی از شرایط نسبتا نامطلوب سن هواپیماهای داخل کشور حکایت دارند. هم‌اکنون حدود ۲۴۰ هواپیما در خطوط هوایی ایران مشغول به کار هستند که سن متوسط آنها حدود ۲۱ سال اعلام شده است.

براساس اعلام منابع رسمی به‌طور متوسط یک سوم از این تعداد هواپیما در شرایط عادی به دلیل حضور در بخش‌های تعمیرات غیر فعال هستند. از سوی دیگر ۱۴ ایرلاین در ایران فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین این شرکت‌ها ایران ایر، آسمان و ماهان اعلام شده‌اند. بنا به گزارش وال استریت ژورنال، در حال حاضر ۵ فروند هواپیمای غول پیکر بوئینگ ۷۴۷ در ایران همچنان مشغول فعالیت هستند که عمر متوسط آنها معادل ۳۶ سال ارزیابی شده است.

دو شرکت بوئینگ و ایرباس در مجموع سالانه حدود ۱۳۰۰ هواپیما در جهان تولید می‌کنند؛ اما میزان سفارش‌های ثبت شده از سوی دیگر خریداران بین‌المللی برای این دو شرکت بسیار بالا است و پیش‌بینی می‌شود دو شرکت برای تکمیل تعهدات خود برای سفارش‌های ثبت شده به حدود ۱۰ سال زمان نیاز داشته باشند. این به این معنا است که در صورت ثبت سفارش از هم‌اکنون، ایران باید حدود ۷ سال برای دریافت اولین فروند از هواپیماهای خریداری شده از سوی این دو شرکت درصف انتظار باقی بماند. براساس آمارهای موجود، این دو شرکت در شرایط کنونی سفارش ساخت حدود ۱۰ هزار فروند هواپیما را برای سال‌های آینده در یافت کرده‌اند.

به گزارش اویشین نالج، شرکت‌های هواپیماسازی بومباردیر کانادا، امبرائر برزیل و توپولوف روسیه بعد از بوئینگ و ایرباس بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید هواپیما در جهان هستند که می‌توانند بخشی از نیاز ایران به هواپیماهای تازه نفس را تامین کنند. صنعت حمل‌و‌نقل بر اثر تحریم‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شده است؛ به‌طوری‌که شاهد کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور بودیم؛ البته فعالیت این صنعت طی سال‌های تحریم متوقف نشد و از ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی استفاده شد؛ اما امید است اینک بعد از اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای اعلام آمادگی‌های سرمایه‌گذاران خارجی برای همکاری با بخش حمل‌ونقل ایران از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.