رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد:
سرمایهگذاری در تئاتر دانشجویی به اقتصاد جامعه کمک میکند
فارس-رئیس دانشگاه آزاد مشهد، سرمایهگذاری در تئاتر دانشجویی را عاملی برای کاهش آسیبهای اجتماعی در جامعه دانست و گفت: تئاتر دانشجویی به بلوغ خود رسیده است. عباس شیخالاسلامی چهارشنبه شب در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره تئاتر دانشجویی دانشگاه آزاد در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی دانشگاه آزاد واحد مشهد اظهار کرد: یکی از پارامترهای ارتقای سطح در هر جامعهای، تعداد برنامههای فرهنگی بهویژه تئاتر است که متاسفانه در مشهد کمتر اجرایی میشود. وی با بیان اینکه برگزاری برنامههای فرهنگی میتواند ذائقه شهروندان را عادت دهد تا به سمت تماشای این نوع برنامهها بروند، تصریح کرد: سرمایهگذاری در تئاتر دانشجویی نه تنها عاملی برای کاهش آسیبهای اجتماعی است، بلکه میتواند به اقتصاد جامعه نیز کمک کند.
فارس-رئیس دانشگاه آزاد مشهد، سرمایهگذاری در تئاتر دانشجویی را عاملی برای کاهش آسیبهای اجتماعی در جامعه دانست و گفت: تئاتر دانشجویی به بلوغ خود رسیده است. عباس شیخالاسلامی چهارشنبه شب در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره تئاتر دانشجویی دانشگاه آزاد در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی دانشگاه آزاد واحد مشهد اظهار کرد: یکی از پارامترهای ارتقای سطح در هر جامعهای، تعداد برنامههای فرهنگی بهویژه تئاتر است که متاسفانه در مشهد کمتر اجرایی میشود. وی با بیان اینکه برگزاری برنامههای فرهنگی میتواند ذائقه شهروندان را عادت دهد تا به سمت تماشای این نوع برنامهها بروند، تصریح کرد: سرمایهگذاری در تئاتر دانشجویی نه تنها عاملی برای کاهش آسیبهای اجتماعی است، بلکه میتواند به اقتصاد جامعه نیز کمک کند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: تئاتر دانشجویی به بلوغ خود رسیده است و میتواند اجراهای بیشتری در دانشگاههای کشور و سطح شهر داشته باشد. در ادامه، رئیس مرکز آفرینشهای هنری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به اینکه در گذشته تئاتر دانشجویی غیرحرفهای عنوان میشد، اما امروز به جایگاهی رسیده که از سطح بالاتری برخوردار است،
اظهار کرد: در سال آینده برگزاری این جشنواره باید در چهار بخش اساتید، کارکنان، دانشجویان و خانوادهها برگزار شود تا از غنا و معنای عمیقتری برخوردار شود.
مینا کاری؛ هنری 5 هزارساله
ایرنا - تنها هنرمند خراسان رضوی در هنر «مینای خانه بندی» می گوید این هنر دستی در ایران تقریبا فراموش شده در حالی که در اروپا مورد علاقه بسیاری از هنرشناسان و شیفتگان صنایع دستی مشرق زمین است.
فرید فرقانی هنرمندی است که دست و پنجه قوی و پرتکنیکش با میناکاری بر روی طلا و نقره خو گرفته و این هنر را چون جان شیرین حفظ کرده و از فلز و رنگ ظروفی پرنقش و نگار آفریده است.
گرچه میناکاری هنری با پیشینه ای پنج هزار ساله است، اما کمتر کسی هنر میناکاری از نوع خانه بندی را می شناسد و به ارزش و عمق هنر آن واقف است.
فرقانی گفت: مینای خانه بندی متفاوت از مینای نقاشی است، اصل این هنر به دوران صفوی بازمی گردد، اما به رغم آثار زیبایی که توسط میناکاران آن زمان خلق شده و در دربار پادشاهان محبوس مانده، این هنر طی سالها در کشور رو به زوال نهاد و اکنون تعداد هنرمندان میناکار از نوع خانه بندی به تعداد انگشتان یک دست رسیده است.
این هنرمند ادامه داد: بطور دقیق مشخص نیست مینای
خانه بندی را برای نخستین بار کدام هنرمند در کدام منطقه از ایران خلق کرد و نمی توان گفت خاستگاه این هنر اصفهان است یا مشهد.وی گفت: به علت گران بودن آثار میناکاری خانه بندی این نوع هنر از دیرباز در اختیار اقشار مرفه، شاهان و حاکمان ایران بوده لذا بازار مناسبی برای آن در داخل کشور وجود ندارد و ناگزیر به فروش آن در خارج از ایران هستم.
فرقانی بیان کرد: میناکاری خانه بندی بر روی جام، سرویس چای خوری، سینی، ظرف شیرینی و موارد مشابه انجام می شود و فقط یکی از این ظروف بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.وی ادامه داد: حمایت متولیان صنایع دستی ایران از میناکاری خانه بندی فقط معنوی است و تنها زمینه حضور این آثار را در نمایشگاههای داخلی فراهم می کنند در حالی که اروپاییان به این هنر بسیار علاقه مند هستند.
فرقانی تاکید کرد: برای حفظ این هنر باید مسئولان هنرمندان را حمایت، زمینه عرضه این کار را در نمایشگاههای خارجی فراهم نمایند و همکاری لازم را با هنرمندان در معرفی هنر میناکاری خانه بندی و جذب بازارهای خارجی داشته باشند.
مینا کاری؛ هنری 5 هزارساله
ایرنا - تنها هنرمند خراسان رضوی در هنر «مینای خانه بندی» می گوید این هنر دستی در ایران تقریبا فراموش شده در حالی که در اروپا مورد علاقه بسیاری از هنرشناسان و شیفتگان صنایع دستی مشرق زمین است.
فرید فرقانی هنرمندی است که دست و پنجه قوی و پرتکنیکش با میناکاری بر روی طلا و نقره خو گرفته و این هنر را چون جان شیرین حفظ کرده و از فلز و رنگ ظروفی پرنقش و نگار آفریده است.
گرچه میناکاری هنری با پیشینه ای پنج هزار ساله است، اما کمتر کسی هنر میناکاری از نوع خانه بندی را می شناسد و به ارزش و عمق هنر آن واقف است.
فرقانی گفت: مینای خانه بندی متفاوت از مینای نقاشی است، اصل این هنر به دوران صفوی بازمی گردد، اما به رغم آثار زیبایی که توسط میناکاران آن زمان خلق شده و در دربار پادشاهان محبوس مانده، این هنر طی سالها در کشور رو به زوال نهاد و اکنون تعداد هنرمندان میناکار از نوع خانه بندی به تعداد انگشتان یک دست رسیده است.
این هنرمند ادامه داد: بطور دقیق مشخص نیست مینای
خانه بندی را برای نخستین بار کدام هنرمند در کدام منطقه از ایران خلق کرد و نمی توان گفت خاستگاه این هنر اصفهان است یا مشهد.وی گفت: به علت گران بودن آثار میناکاری خانه بندی این نوع هنر از دیرباز در اختیار اقشار مرفه، شاهان و حاکمان ایران بوده لذا بازار مناسبی برای آن در داخل کشور وجود ندارد و ناگزیر به فروش آن در خارج از ایران هستم.
فرقانی بیان کرد: میناکاری خانه بندی بر روی جام، سرویس چای خوری، سینی، ظرف شیرینی و موارد مشابه انجام می شود و فقط یکی از این ظروف بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.وی ادامه داد: حمایت متولیان صنایع دستی ایران از میناکاری خانه بندی فقط معنوی است و تنها زمینه حضور این آثار را در نمایشگاههای داخلی فراهم می کنند در حالی که اروپاییان به این هنر بسیار علاقه مند هستند.
فرقانی تاکید کرد: برای حفظ این هنر باید مسئولان هنرمندان را حمایت، زمینه عرضه این کار را در نمایشگاههای خارجی فراهم نمایند و همکاری لازم را با هنرمندان در معرفی هنر میناکاری خانه بندی و جذب بازارهای خارجی داشته باشند.
ارسال نظر