شتاب به سبک دهه هفتاد
برای جوانان و نوجوانان این دهه اگر چندان عشق ماشین نباشند، نام کریسیدا چندان مفهومی ندارد. خیلی که اطلاعات داشته باشند در موردش می‌دانند که نام یک ماشین است و شاید هم بدانند که نام یک مدل از تویوتا است. اما برای جوانان و نوجوانان دهه 70 شمسی هنوز هم که هنوز است نام کریسیدا مو را به تنشان سیخ می‌کند. کریسیدا برای خیلی از آنها اوج آمال و آرزوهای ماشینی به حساب می‌آمد. در روزهایی که خبری از بنز و بی‌ام‌و و پورشه نبود و بنز و بی‌ام‌و‌ها اغلب قدیمی بوده و به اصطلاح به روغن‌سوزی افتاده بودند، تویوتا کریسیدا همه آن چیزی بود که یک جوان از ماشین سواری انتظار داشت.
تویوتا کریسیدا برخلاف خودروهای ژاپنی دهه ۹۰ میلادی، زوایای شکسته و تیزی داشت.در حالی که اغلب کشورهای دارای صنعت خودرو در آن زمان تحت تاثیر سبک زوایای منحنی و نرم طراحی ژاپنی بودند، خود ژاپنی‌ها با تویوتا کریسیدا فضایی متفاوت در طراحی ایجاد کرده بودند که در کشورهای خاورمیانه با استقبال زیادی همراه شد. از نظر فنی نیز کریسیدا با دیگر مدل‌های تویوتا در زمان خودش یک تفاوت مهم داشت. آن هم اینکه کریسیدا دارای موتوری نسبتا حجیم و با دور بالا بود. با این موتور شتاب و سرعت این خودرو نیز چیزی متفاوت از دیگر تویوتاهایی بود که تا آن زمان وارد ایران شده بودند. با این مشخصات بود که تویوتا کریسیدا جای خودش را در دل ایرانی‌ها باز کرد.تویوتا کریسیدا روی پلت‌فرمی در تویوتا با نام مارک دو ساخته شده است. پلت‌فرم مارک دو برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ معرفی شد که یک خودرو در سایز کوچک بود. از اواخر دهه ۸۰ میلادی تویوتا این پلت‌فرم را به پلت‌فرم سایز متوسط تبدیل کرد. از سال ۸۸ میلادی بود که اولین مدل کریسیدا روی این پلت‌فرم تولید شد. البته تویوتا قبلا هم به‌صورت محدود این نام را استفاده کرده بود. اما کریسیدایی که ما می‌شناسیم از سال ۸۸ به بازار آمد. برای این خودرو چند موتور مختلف در نظر گرفتند که حجیم‌ترین آنها موتور ۲۴۰۰ سی‌سی بود. عمده کریسیداهای وارد شده به ایران نیز با همین موتور هستند. حجم دقیق این موتور ۲۴۴۶ سی‌سی است که در اصطلاح ۴/ ۲ لیتری گفته می‌شود. این موتور با استانداردهای امروزی موتور قدرتمندی نیست و تنها ۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. اما در زمان خودش موتور پرقدرتی به حساب می‌آمد. به خصوص که در ایران هم رقیب چندانی برای آن وجود نداشت. تنها رقبای آن خودروهای کره‌ای بودند که آنها نیز تازه‌وارد به حساب می‌آمدند. تولید تویوتا کریسیدا روی پلت‌فرم مارک دو تا سال ۱۹۹۳ به‌طور مداوم و با تیراژ بالا در کارخانه‌های تویوتا ادامه پیدا کرد.

از سال 1994 میلادی رفته رفته از تیراژ کریسیدا کاسته شد و تویوتا، مدل آوالون را جایگزین آن کرد. هر چند کریسیدا به‌طور کامل از خط تولید تویوتا حذف نشد و این شرکت آن را در سایت‌های خارجی خود با تیراژ کمتر تولید می‌کرد. تولید کریسیدا با این شرایط تا سال 1996 ادامه پیدا کرد. اگر چه در آن زمان واردات تویوتا کریسیدا به‌صورت منسجم انجام نمی‌شد، اما این خودرو با تنوع مدل خوبی وارد ایران شد. به گونه‌ای که از اکثر سال‌های تولید آن در ایران یافت می‌شد. محدودیت واردات خودرو به ایران در آن دوران، موجب شد تویوتا کریسیدا خودرویی لوکس هم در ایران به حساب بیاید. در حالی که در هیچ جا چنین برداشتی از آن نداشتند. طراحی کریسیدا در نسل هفتم پلت‌فرم تویوتا مارک دو رفته رفته تحت تاثیر سبک ژاپنی قرار گرفت. یعنی زوایای تیز و خطوط شکسته بدنه آن، جای خود را به خطوط منحنی و زوایای نرم دادند. این نسل وارد ایران نشد و البته تولید آن نیز دیری نپایید و مصادف با جایگزین شدن کریسیدا با آوالون شد. این نسل از نظر فنی نیز ارتقا یافت. به گونه‌ای که موتورهای 3000 سی‌سی و 2400 سی‌سی توربو نیز برای آن در نظر گرفته شد. این موتورها اغلب در مدل‌های صادراتی به ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گرفتند. حقیقت ماجرا هم این بود که در سال‌های دهه 80 و 90 میلادی که ساخت خودروهای اقتصادی و کم مصرف در دستور کار تویوتا بود، طراحی و تولید یک مدل پرقدرت با این هدف انجام گرفت که بتواند به رقیبی برای خودروهای آمریکایی در بازارهای این کشور تبدیل شود. هدفی که تویوتا در دهه 60 میلادی هم آن را با مدل GT2000 دنبال کرده و شکست خورده بود. یکی از دلایل اصلی توقف تولید کریسیدا هم این بود که در بازار آمریکا در سال 1996 به فروش بسیار اندکی دست پیدا کرد. کریسیدا اگر چه دارای موتور قوی و اندازه مناسب برای بازار آمریکا در آن زمان بود اما از نظر آپشن و نرمی سیستم تعلیق که فاکتورهای مهمی برای مصرف‌کنندگان بودند، نتوانست با محصولات فورد و جنرال موتورز رقابت کند.در حال حاضر هنوز هم کریسیداها در ایران تردد دارند. البته تعداد آنها بسیار کم شده و اکثر آنها یا اسقاط شده‌اند یا نمی‌توانند معیارهای معاینه فنی را پاس کنند و نیاز به تعمیر موتور اساسی دارند. اما برحسب اینکه مدل چه سالی باشند و چند کیلومتر کار کرده باشند، می‌توان آنها را با قیمت‌هایی بین 10 تا 13 میلیون تومان خریداری کرد. البته این قیمتی است که فروشندگان عنوان می‌کنند و شاید بتوان به قیمتی کمتر هم آنها را به فروش راضی کرد.