در ترکیه بوی انتخابات به مشام می‌رسد. رادیو و تلویزیون‌های ترکیه نیز در میان برنامه‌های خود از این حال و هوا دور نمی‌شوند و تبلیغات احزاب را به‌صورت صوتی و تصویری به سمع و نظر شنوندگان و بینندگان خود می‌رسانند. به‌نظر می‌رسد که حزب عدالت و توسعه در این زمینه توانسته، فضای بیشتری از این تبلیغات تلویزیونی را به خود اختصاص دهد. به‌عنوان مثال در کلیپ تبلیغاتی حزب حاکم، قشرهای مختلف مقابل دوربین می‌آیند و از تحول در زندگی خود در دوران حکومت عدالت و توسعه داد سخن می‌گویند. در پایان هرکدام از کلیپ‌ها نیز صدایی می‌گوید: «آنها حرف می‌زنند و ما عمل می‌کنیم.»
احزاب رقیب اما توانسته‌اند در این میان خودی نشان دهند و در کارزار تبلیغاتی در برابر حزب حاکم کوتاه نیایند. حزب حرکت ملی «MHP» سعی کرده از یک سرود حماسی برای کلیپ تبلیغاتی‌اش استفاده کند و در پایان نیز مردی با صدای خشن رو به مردم ترکیه می‌گوید: «رای بدهید و آنها را برای همیشه بیرون کنید.»
به گفته کارشناسان حوزه رسانه، نوع تبلیغات در بین احزاب این کشور کاملا از درگیری‌های پیش از انتخابات خبر می‌دهد.
احزاب اپوزیسیون به‌رغم اینکه با هم تفاوت‌های ایدئولوژیک دارند، اما در یک موضوع اشتراک نظر دارند و آن هم اینکه این احزاب دست به دست هم دهند و حزب عدالت و توسعه را پس از نزدیک به ۱۵ سال از حاکمیت بیرون برانند. pic۱
pic2
pic۳
روزنامه «حریت‌دیلی» در این اواخر با انتشار جزییات مانیفست احزاب، پرده از تفاوت‌های احزاب برداشته و می‌نویسد که در جزییات بین احزاب اپوزیسیون با حزب حاکم تفاوت‌های فراوانی دیده می‌شود.
حزب حاکم می‌گوید برنامه‌هایی که وی ارائه داده است مبتنی بر چشم‌انداز ترکیه است که در سال ۲۰۲۳ قرار است جزو ۱۰ اقتصاد برتر دنیا قرار بگیرد.
حزب عدالت و توسعه سعی کرده در مانیفست انتخاباتی خود به این موضوعات اشاراتی داشته باشد و در مانیفست انتخاباتی‌اش، هدف اصلی خود را در برنامه‌های اعلامی و رشد اقتصادی و تغییر قانون اساسی را محور هدف‌های این حزب قرار دهد.
حزب جمهوری خلق ترکیه به رهبری کمال کلیچداراوغلو نیز که یک حزب با رویکردهای سوسیالیستی است می‌گوید که هدف اصلی حزب وی پایان دادن به فقر و بیکاری است و در مانیفست انتخاباتی خود روی این موضوع به شدت مانور می‌دهد و می‌گوید که در ترکیه نزدیک به ۱۷ میلیون فقیر زندگی می‌کنند. این حزب می‌گوید هدف نخست وی پایان دادن به فقر در این کشور است و در وهله دوم قصد دارد تا با افزایش دستمزدها، جایی در بین طبقه متوسط بازکند.
حزب حرکت ملی به رهبری «دولت باغچه‌لی» نیز می‌گوید که به‌دنبال یک اقتصاد خوب و سالم است. اما در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای احزاب اپوزیسیون نسبت به حزب عدالت و توسعه، قول فضای آزادی بیشتر داده‌اند و اعلام کرده‌اند که با هرگونه سانسور غیر‌منطقی مبارزه خواهند کرد.
احزاب اپوزیسیون می‌گویند که در دوران اردوغان، رسانه‌ها با سرکوب مواجه شده‌اند و در این اواخر نیز نیروهای امنیتی با دستگیری روزنامه‌نگاران نزدیک به فتح‌الله گولن، عرصه را بر این قشر از روزنامه‌نگاران تنگ کرده‌اند.