ابزاری برای به چالش کشیدن مشتریان

مترجم: مریم رضایی

در هفته‌های گذشته، پس از معرفی ماهیت بازی‌سازی به‌عنوان یک ابزار انگیزه‌بخش برای کارکنان و سپس ذکر مزایا و معایب آن، موردکاوی‌هایی از شرکت‌های مختلف استفاده‌کننده از اشکال مختلف بازی‌سازی عنوان کردیم؛ شرکت‌هایی مانند PWC، والمارت، کوالکام، Step۲ و غیره. به‌دلیل اینکه این روزها زیاد حول بازی‌سازی و کاربرد آن برای برندها و کاربران صحبت می‌شود، برندهایی که از مکانیسم بازی‌سازی به‌منظور بازاریابی محصولات خود و درگیر کردن کاربران استفاده می‌کنند، باید مورد توجه قرار گیرند. البته کاربرد بازی‌سازی برای برندها هنوز تا حد زیادی ناشناخته است و مشخص نیست آیا این یک روند زودگذر است که در نهایت درخشش خود را برای کاربران از دست می‌دهد یا نه. این برندها نشان می‌دهند بازی‌سازی چگونه به عنوان بخشی از یک استراتژی کامل برای جذب و حفظ مصرف‌کنندگان به خوبی به‌کار می‌رود. این هفته به معرفی اپلیکیشن اسکاونجر (SVNGRS)، به عنوان یک ابزار بازی‌سازی برای کسب‌وکارها می‌پردازیم.

اسکاونجر یک اپلیکیشن بازی مکان‌محور برای گوشی‌های موبایل است که افراد با استفاده از آن به مکان‌های مختلف می‌روند، چالش‌های مختلف را انجام می‌دهند و امتیاز می‌گیرند. این چالش می‌تواند هر چیزی باشد، از عکس گرفتن با یک فنجان قهوه تا نوشتن بهترین جوک روی صفحه‌تان، در واقع هر چیزی که از نظر یک کسب‌وکار، مشتریان را سرگرم می‌کند. ایده این کار به آن صورت است که مشتریان در ازای انجام چالش، با یک پیشنهاد منحصربه‌فرد یا تخفیف مواجه می‌شوند. افراد همچنین می‌توانند به دوستان‌شان در فیس‌بوک و توییتر اعلام کنند کجا هستند و چه کارهایی انجام می‌دهند. کاربران با انجام این چالش‌ها می‌توانند قفل‌هایی را باز کنند و جایزه‌های واقعی مثل تخفیف یا آیتم‌های رایگان دریافت کنند. اسکاونجر به دو روش مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یکی به عنوان رویدادی که در آن چالش‌هایی برای یک دوره زمانی محدود مشخص شده و دیگر به عنوان یک بازی رایج که می‌توان در هر زمانی از آن استفاده کرد. دانلود اپلیکیشن اسکاونجر برای افرادی که می‌خواهند بازی کنند رایگان است. برای سازمان‌دهندگان بازی، نسخه‌ای رایگان وجود دارد که امکان ایجاد پنج چالش را فراهم می‌کند. به محض اینکه یک حساب کاربری ایجاد کنید، می‌توانید چالش‌ها را بسازید. تعداد ایجاد چالش‌ها نامحدود است و می‌توانید مکان‌های مختلف را با هر چالش بسازید، از جمله مکان‌های مختلف موجود در یک ساختمان. همچنین گزارش‌های آماری قابل دانلودی هم وجود دارد که اطلاعات جزئی در مورد فعالیت‌هایی که شرکت‌کنندگان در بازی انجام می‌دهند، ارائه می‌کند. در ژوئن ۲۰۱۰ بیش از هزار شرکت، موسسه آموزشی و سازمان مختلف با استفاده از اسکاونجر در مکان‌هایی که بوده‌اند چالش ایجاد کرده‌اند. در فوریه ۲۰۱۱ تعداد کاربران اسکاونجر به بیش از یک میلیون نفر رسید. در مارس ۲۰۱۱ اسکاونجر پلت‌فرم پرداخت موبایلی LevelUp را راه‌اندازی کرد تا میزان مشارکت را در کسب‌وکارهای محلی افزایش دهد.

بازی‌سازی در کتابخانه‌ها

تحقیقات نشان داده استفاده از بازی‌سازی روش موثری برای انگیزه‌بخشی به یادگیری دانشجویان است. بر همین اساس، اسکاونجر که در موقعیت‌های مختلف، از جمله انجمن‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادهای دیگر کاربرد موثری داشته، در کتابخانه‌ها نیز به‌طور خاص به عنوان روشی برای معرفی خدمات و منابع کتابخانه‌ها به کاربران جدید استفاده می‌شود. کتابخانه‌های دانشگاه‌ها با استفاده از اسکاونجر برای معرفی خود از مزیت‌های متعددی برخوردار می‌شوند. این برنامه تقاضای خدمات حضوری را تسهیل می‌کند و روشی برای ارتقای خدمات و منابع، آموزش مهارت‌های جدید به دانشجویان و فراهم کردن امکان همگام‌سازی کتابخانه با پیشرفت‌های به وجود آمده در بازی‌سازی در اختیار می‌گذارد. موردکاوی‌های زیادی در مورد استفاده از اسکاونجر در کتابخانه‌ها وجود دارد. به‌عنوان مثال، دانشگاه کالیفرنیا زمانی که استفاده از این برنامه را در کتابخانه خود شروع کرده نرخ مشارکت بسیار پایینی داشته، درحالی‌که کتابخانه دانشگاه آریزونا موفق‌تر بوده است. به نظر می‌رسد موفقیت استفاده از اسکاونجر در فضای کتابخانه بیشتر به این بستگی دارد که چالش‌ها چقدر خوب طراحی شده باشند و ربطی به کاربردپذیری خود اپلیکیشن ندارد.

موردکاوی رستوران‌های بوفالو

این روند با اینکه هنوز در خارج از آمریکا جا نیفتاده، اما یک موردکاوی از رستوران‌های زنجیره‌ای بوفالو وایلد وینگز (Buffalo Wild Wings) نشان می‌دهد چگونه می‌توان از آن به‌طور مستقیم برای منتفع کردن کسب‌وکار استفاده کرد. صاحبان این رستوران ژانویه امسال در یک برنامه تبلیغاتی در سطح کشور با اسکاونجر شریک شدند. آنها ۷۳۰ شعبه رستوران خود را وارد کمپین با اسکاونجر کردند. این برنامه تبلیغاتی ۱۲ هفته طول کشید و بر مسابقات قهرمانی بسکتبال متمرکز بود و چالش آن مثلا گرفتن عکس جنجالی از بازیکنان تیم‌ها را دربرمی‌گرفت. در طول ۳ هفته از شروع کمپین آنها توانستند ۳۰ هزار کاربر فعال جذب کنند و در پایان هفته دوازدهم این تعداد به ۱۸۴ هزار نفر رسید. نکته مهم این است که کمپین به سرانجام رسید، چون رستوران کاملا پرسنل خود را درگیر این برنامه تبلیغاتی کرده بود و اطمینان داشت آنها قبل از شروع کمپین خودشان از اسکاونجر استفاده کرده‌اند. در ضمن رستوران بوفالو کار را ساده کرده بود و از مکانیسم‌های بازی اسکاونجر بدون تلاش برای اضافه کردن معیارهای زیاد استفاده می‌کرد. اعداد و ارقام اثبات می‌کنند اضافه کردن یک لایه بازی‌گونه مشتریان را دلسرد نمی‌کند، بلکه باعث مشارکت فعال آنها می‌شود. در پایان باید گفت اسکاونجر محدودیت‌هایی هم دارد و مهم است که در مورد کارآیی یا عدم کارآیی آن واقع‌بین باشیم. مثلا اینکه این برنامه راه کاری برای همه کتابخانه‌ها نیست. اجرای اولیه این برنامه به عنوان راهنما روش خوبی برای شناسایی پتانسیل‌ها و مشکلات موجود است. حتی اگر پلت‌فرم‌های بهتری هم وجود داشته باشد که برای این هدف مورد استفاده قرار بگیرند، اسکاونجر به‌دلیل سرگرمی‌ای که ایجاد می‌کند، ارزش امتحان کردن را دارد.