روش‌های صرفه‌جویی انرژی در منزل
مطمئنا یکی از مسائلی که این روزها بیش از گذشته ذهن شما را درگیر کرده است پایین آوردن مصرف انرژی و صرفه‌جویی در منزل است، با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش‌های احتمالی هزینه‌های آب، برق و گاز قطعا انگیزه شما برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی بیشتر شده است.
متاسفانه ما انسان‌ها تا زمانی که کمبود چیزی را احساس نکنیم در زمینه حفظ و نگهداری آن جدیت به خرج نمی‌دهیم، وگرنه انرژی‌های آب و برق و گاز سالیان سال است که در معرض کاهش و نابودی است و نیاز به صرفه‌جویی دارد و بد نیست بدانید با جلوگیری از اتلاف انرژی علاوه‌بر کاهش هزینه‌های مادی و جلوگیری زودتر از موعد فرسوده شدن لوازم منزلتان تا حد بسیار زیادی به محیط‌زیست کمک می‌کنید و اثرات مخرب حاکم بر محیط‌زیست را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهید.
چند راه‌حل ساده!
یکی از ساده‌ترین روش‌های جلوگیری از اتلاف انرژی تعویض لامپ‌های معمولی با لامپ‌های کم‌مصرف است، البته به خاطر داشته باشید که حتی لامپ‌های کم‌مصرف هم در صورتی که قدیمی باشند و مدت زمان زیادی باشد که مورد استفاده قرار گیرند مصرف انرژی بالایی دارند و بیشتر از نوردهی اتاق را گرم می‌کنند و حتی در فصول گرم دردسر افزایش دمای وسایل سرمایشی و مصرف چندین برابری انرژی را هم به همراه دارند. مثلا می‌توانید لامپ‌های فلورسنت و LED را جایگزین لامپ‌های قدیمی بکنید.
پیشنهاد جالب دیگر این است که یک شب را در منزل به شب بدون چراغ و روشنایی با شمع اختصاص دهید، می‌توانید در این شب به فعالیت‌هایی بپردازید که نیاز به روشنایی کامل ندارد و علاوه‌بر این فضایی رمانتیک و رویایی را کنار خانواده‌تان سپری کنید.
یکی از مکان‌هایی که بیش از هرجای دیگر خانه در اتلاف انرژی موثر است آشپزخانه است. آشپزخانه‌ها معمولا پنجره‌ای رو به حیاط یا خیابان دارند که با باز گذاشتن آن در طول روز می‌توان با استفاده از روشنایی روز و هوای بیرون تا حدی در مصرف برق صرفه‌جویی کرد یا حتی می‌توان در فصول گرم سال به جای هواکش هنگام آشپزی گهگاهی پنجره را باز گذاشت البته این کار در زمستان می‌تواند باعث اتلاف انرژی هم بشود. هنگام آشپزی ظروف بزرگ را روی شعله‌های بزرگ و ظروف کوچک را روی شعله‌های کوچک بگذارید یا هنگامی که آب جوش می‌آید شعله را تا حد زیادی می‌توانید کم کنید و از مصرف بیش از حد گاز جلوگیری کنید. در فصول سرد سال هم هنگام آشپزی می‌توانید تا حدی درجه حرارت وسایل گرمایشی‌تان را کاهش دهید و از گرمای ایجاد شده از پخت و پز استفاده کنید. نکته دیگر اینکه به شعله اجاق گازتان هم توجه کنید که آبی بسوزد و در صورت هرگونه تغییر رنگ در شعله اجاق با یک فرد ماهر مشورت کنید؛ چرا که این مساله مصرف انرژی را افزایش می‌دهد.
دقت کنید که تمام وسایل و لوازمی که می‌خرید برچسب انرژی داشته باشد و در بهترین رده مصرف انرژی قرار داشته باشد.
درجه حرارت آبگرم کن تان را روی ۶۰ درجه یا کمتر تنظیم کنید و سعی کنید
حتی الامکان از آب داغ استفاده نکنید و هنگام استحمام هم شیر آب را یکسره باز نگذارید تا هم در مصرف گاز و هم در مصرف آب جلوگیری کرده باشید.
خرابی شیرهای آب و چکه کردن شان را جدی بگیرید و برخلاف تصور شما که شاید این قطرات کم تاثیر چندانی نداشته باشد تا حد زیادی آب به هدر خواهد رفت.
درزگیری پنجره‌ها، عایق‌بندی، تعمیرات دوره‌ای لوله‌های ساختمان و... هم به میزان قابل توجهی به صرفه‌جویی انرژی کمک خواهد کرد. راه حل دیگر این است که هنگامی که با بعضی لوازم برقی منزل کار نمی‌کنید آنها را از برق بکشید یا تا جایی که ممکن است از وسایل برقی چند منظوره استفاده کنید تا اینکه برای هر کدام از فعالیت‌هایتان یک وسیله جدا خریداری کنید.
درجه سردی یخچالتان را طوری تنظیم کنید که مصرف انرژی کمتر شود؛ ضمن اینکه این کار از فاسد شدن مواد غذایی هم جلوگیری می‌کند، چون سردی بیش از حد یخچال هم می‌تواند سبب خرابی غذاها و رشد باکتری‌ها شود. اگر یخچال شما برفک‌ساز است حتما ماهی یک بار آن را تمیز کنید، چون این امر هم تا حد قابل توجهی انرژی کاذب مصرف می‌کند.
کولر و مصرف برق
با توجه به اینکه بسیاری از مردم از اوایل خرداد ماه کولرها را راه می‌اندازند و هوا گرم می‌شود، کولر یکی از اصلی‌ترین منابع افزایش مصرف انرژی‌های آب و برق است. وسایل سرمایشی سهمی حدود ۲۶ درصد از کل مصرف برق بخش خانگی را به خود اختصاص می‌دهند و در شرایط آب و هوایی گرم‌تر این درصد بیشتر هم می‌شود.
کولرهای آبی نسبت به کولرهای گازی مصرف برق کمتری دارند و هزینه کمتری هم برای شما ایجاد می‌کنند. نحوه کانال کشی کولرها بسیار مهم است و درصورتی که کانال‌ها خارج از ساختمان باشند نیاز به عایق کاری و نصب سایبان هم دارند و به علت تابش آفتاب گرم می‌شوند و مصرف انرژی را در داخل ساختمان افزایش می‌دهند و هرچه مسیر کانال‌کشی پر پیچ و خم‌تر باشد فشار هوا بیشترافت خواهد کرد و برای جبران این افت فشار به مصرف انرژی بیشتری احتیاج دارد.
به‌طور کلی تعویض پوشال‌های کولر آب و سرویس آن پیش از شروع فصل گرما، کارکرد کولر را افزایش می‌دهد و از هدر رفتن سرما هم جلوگیری می‌شود.
کولرهای گازی هم یک کلید بادزن دارند که می‌توانید شب‌ها که هوا خنک‌تر است از آن استفاده کنید تا میزان مصرف انرژی دستگاه را کاهش دهید یا می‌توانید درجه حرارت کولر گازی را در طول روز روی اتوماتیک قرار دهید تا بعد از خنک کردن فضا به حد کافی به‌طور خودکار خاموش شود و پس از مدتی با گرم شدن هوا روشن شود.
بهترین درجه حرارت برای منزل در تابستان ۱۸ تا ۲۲ درجه است، بنابراین از سرد کردن بیش از حد منزل خودداری کنید.