پتروشیمی  محور مذاکرات تهران و سیدنی
با بررسی آمارهای مبادلات تجاری صورت گرفته بین ایران و استرالیا، در سال 93 به میزان 155 میلیون و 606 هزار دلار از استرالیا به ایران کالا وارد شده و صادرات کشور به استرالیا نیز میزان ناچیزی بوده است، این در حالی است که در سال‌های قبل از تشدید تحریم‌ها میزان صادرات کشور به استرالیا بسیار بیشتر بود. آمارهای 11 ماه منتهی به بهمن 93 نیز نشان می‌دهد در این دوره حدود 81 درصد ارزش واردات کشور از استرالیا مربوط به « دانه به‌جز گندم دامی» بوده است. پس از آن دومین کالای وارد شده از استرالیا در 11 ماه منتهی به بهمن 93، کالای «پشم چیده شده چربی‌زدایی شده، کربونیزه نشده، حلاجی نشده و شانه نزده» با سهم ارزشی 7 درصد بوده است. رتبه سوم کالاهای وارد شده از استرالیا در 11 ماه منتهی به بهمن را نیز «سایر زغال سنگ‌های به هم فشرده نشده» کسب کرده و همچنین سهم 4 درصدی از ارزش کل صادرات در 11 ماه منتهی به بهمن 93 را به خود اختصاص داده است. پس از آن «محصولات سرامیکی ساختمانی نسوز غیر از آنهایی که از آرد فسیل سیلیسی یا از خاک‌های سیلیسی هستند» با سهم ارزشی یک درصدی در جایگاه چهارم و «سایر واکسن‌ها برای دامپزشکی غیرمذکور» نیز با سهم ارزشی 7/ 0 درصدی از ارزش کل واردات در این دوره، در جایگاه پنجم اقلام عمده وارداتی از استرالیا قرار دارد.
طبق آمارهای صادرات کشور به استرالیا در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳، اولین کالای صادر شده به این کشور از نظر ارزشی «سایر کف‌پوش‌ها به‌جز گبه از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان» با سهم ارزشی ۱۶ درصدی است. پس از آن «کف‌پوش‌های غیرمخملی‌باف، از مواد نساجی سنتتیک یا مصنوعی آماده مصرف» با سهم ۱۰ درصد از ارزش کل صادرات در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۳، دومین کالای صادراتی ایران به استرالیا در این دوره بوده است. «فرش و سایرکف‌پوش‌های نسجی، از سایر مواد نسجی،گره‌باف» نیز با سهم ارزشی ۱۰ درصدی رتبه سوم و «سایر خرماهای غیرمذکور در جای دیگر تازه یا خشک کرده» نیز با سهم ارزشی ۹ درصدی رتبه چهارم کالاهای صادراتی به استرالیا را در این دوره به خود تخصیص داده است. جایگاه پنجم اقلام صادراتی کشور به استرالیا در ۱۱ ماه منتهی به بهمن نیز مربوط به «خرما تازه یاخشک کرده» با سهم ارزشی ۴ درصدی بوده است.
فشار احتمالی ایران
برای لغو تحریم‌های پتروشیمی
به نظر می‌رسد موضوع تحریم‌ها نیز علاوه بر بحث پناهجویان در سفر وزیر امور خارجه استرالیا به ایران مطرح باشد. روزنامه گاردین در تحلیلی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه استرالیا در ‌آینده نزدیک به تهران نوشت: ایران به دنبال تسهیل تحریم‌های محصولات پتروشیمی از سوی استرالیا است که در سفر وزیر امور خارجه استرالیا به تهران این مساله مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. با توجه به سفر جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا به تهران و دیدار با مقامات ایرانی به نظر می‌رسد ایران به دنبال درخواستی از دولت استرالیا است تا این کشور بتواند تحریم‌های مرتبط با تجارت محصولات پتروشیمی را لغو کند. به نوشته این روزنامه، وزیر امور خارجه استرالیا در ایران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و برخی مقامات دیگر ایرانی در پایتخت این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. این مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود، ‌گفت: ایران امیدوار است روابط دو کشور در بسیاری از حوزه‌ها از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی گسترش یابد و محصولات پتروشیمی از ایران به استرالیا صادر شود. استرالیا از تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده تبعیت کرده که بیشتر این تحریم‌ها متمرکز بر صنایع و مواد مربوط به امور هسته‌ای است.
این مقام مسوول در سفارت افزود: تحریم‌های بین‌المللی مربوط به صنعت پتروشیمی ایران بعد از توافق ژنو در سال 2013 به تعلیق درآمده است. اکنون زمان آن است که محصولات پتروشیمی به استرالیا صادر شود. این اقدام وابسته به تصمیم دولت استرالیا برای بازگشایی دوباره مسیر واردات خود از ایران است. باید روابط دو کشور براساس اصل برد- برد باشد. وی ادامه داد: دولت استرالیا نیز بسیار مشتاق به صادرات محصولات کشاورزی است. وزیر امور خارجه استرالیا در گذشته از پیشرفت حاصله در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 استقبال کرده بود. هر چند درباره واردات محصولات پتروشیمی از سوی استرالیا از دفتر وزارت امور خارجه استرالیا پیگیری شده، اما هنوز پاسخی در این‌باره داده نشده است.