عسلک‌های سفید درراه پایتخت
میهمانان تابستانی شهر تهران هنوز از راه نرسیده‌اند، اما مدیران شهری و کارشناسان محیط زیست نسبت به بازگشت دوباره آنها هشدار می‌دهند. عسلک‌های سفید که به مگس سفید مشهور هستند از دو سال پیش میهمان ناخوانده شهر تهران شده‌اند. امسال پیش از آغاز گرمای بهاری، نوارهای زردرنگی که باعث کاهش جمعیت این عسلک‌ها می‌شوند به دور درختان پایتخت پیچیده شده است. معاون خدمات شهری شهردار تهران در این رابطه می‌گوید: در برخی از مناطق برای پیشگیری از ورود دوباره مگس سفید و برخی از آفات گیاهی از نوارهای زردرنگ استفاده شده است.مجتبی عبداللهی با اشاره به نصب نوارهای زرد رنگ روی برخی از درختان پایتخت توضیح داد: هنوز به‌صورت مشهود مگس سفید در پایتخت دیده نشده است، اما نوارهای زرد رنگ برای پیشگیری از سایر آفات فصل بهار و مگس سفید در فضای سبز برخی از مناطق نصب شده است.
وی ادامه می‌دهد: معمولا جمعیت مگس‌های سفید همزمان با گرمای هوا افزایش پیدا می‌کنند که تاکنون چنین موضوعی در شهر تهران مشاهده نشده است.سال‌های گذشته مگس‌های سفید برای مردم پایتخت مزاحمت‌های بسیاری ایجاد کردند. معاون سازمان حفظ نباتات در این رابطه هشدار داده است اگر مگس‌های سفید مدیریت نشوند، شاهد طغیان مجدد آنها در تهران خواهیم بود.یحیی ابطالی توضیح می‌دهد: از هم‌اکنون برای مبارزه با مگس‌های سفید که در سال‌های گذشته مزاحمت‌های بسیاری برای مردم ایجاد کرده بودند، آمادگی لازم ایجاد شده و ابزارها و تجهیزات مبارزه با آنها فراهم شده است که شهرداری‌ها باید هر چه سریع‌تر نسبت به خرید این تجهیزات و استفاده به موقع از آنها برای مهار مگس‌های سفید اقدام کنند.وی می‌افزاید: مگس سفید آفتی است که در هوای گرم تکثیر می‌شود و هم‌اکنون که هوای پایتخت رو به گرمی رفته است، شهرداری تهران باید تجهیزات موردنیاز برای مبارزه با این آفت را تامین کند که از سال گذشته سازمان حفظ نباتات تله‌های فرمونی، کارت زرد و دیگر تجهیزات لازم برای کنترل این آفت را تهیه کرد. که به اندازه مصرف دو سال برای مبارزه با این آفت است و شهرداری‌ها می‌توانند از هم‌اکنون نسبت به تهیه این تجهیزات اقدام کنند.معاون سازمان حفظ نباتات ادامه می‌دهد: شهرداری تهران اگر به موقع این تجهیزات را که سازمان حفظ نباتات تامین کرده، مورد استفاده قرار دهد می‌توان گفت امسال شاهد طغیان مگس‌های سفید نخواهیم بود؛ چراکه تجهیزات به اندازه کافی تهیه شده و می‌توان از این طریق با مگس‌های سفید مبارزه کرد.با توجه به اینکه سازمان حفظ نباتات تنها متولی تامین تجهیزات مبارزه با مگس‌های سفید بوده و شهرداری تهران وظیفه مبارزه با این آفت را دارد، اگر مسوولان شهرداری با مشاهده اولین پرواز این مگس‌ها از این تجهیزات برای مقابله با این مگس‌های سفید استفاده نکند شاهد طغیان این آفت در فضای پایتخت خواهیم بود.به جز موضوع پیشگیری از ورود مگس‌های سفید به پایتخت برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به نحوه مبارزه با این عسلک‌ها انتقادهایی دارند.

عباس جدیدی،معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوا وکمبود آب در کشور می‌گوید: با توجه به تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوا، کمبود آب در کشور و همچنین استفاده نکردن از روش‌های صحیح دفع آفات گیاهی به‌زودی همانند سال‌های گذشته شاهد افزایش چشمگیر این حشرات سفید رنگ در سطح فضای پایتخت هستیم که متاسفانه این اتفاق چرخه اکوسیستمی موجود در شهر تهران را به مخاطره خواهد انداخت.وی با اشاره به گفته‌های کارشناسان محیط زیست‌ مبنی‌بر اینکه این حشره آلرژی‌زا نیست و تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب نمی‌شود، می‌گوید: به اعتقاد کارشناسان و مسوولان این حشرات برای انسان‌ها خطری ندارند و حساسیت زا نیستند، اما ورود این حشرات در چشم یا دهان انسان باعث بروز ناراحتی برای شهروندان خواهد شد.معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در راستای مهار این معضل از سیستم سم‌پاشی استفاده می‌کند، یادآوری می‌کند: استفاده از سموم تاثیری در دفع هجوم مگس سفید ندارد و این امر تنها باعث تخریب محیط زیست و مسمومیت‌های ناشی از انتشار این سموم در فضای شهرخواهد شد. باید نسبت به دفع این آفت چاره‌‌اندیشی مناسب‌تری صورت گیرد؛ چراکه با افزایش این مگس‌ها و دفع آن از طریق سم‌پاشی باعث پراکنده شدن سم بیشتری در فضای شهر هستیم و این رویداد آثار مخرب‌تری در حوزه زیستی بر جای خواهد گذاشت.وی با بیان اینکه به‌وجود آمدن این مگس‌ها خود یک تهدید زیست محیطی تلقی می‌شود که منشا آن آلودگی هوا نیز می‌تواند باشد، می‌گوید: متاسفانه در سال گذشته با این بحران روبه‌رو شدیم و امیدواریم امسال نسبت به رفع این معضل تدابیر و برنامه‌های جامع‌تری را ترتیب دهیم تا این که بتوانیم اسباب رضایتمندی شهروندان را فراهم کنیم.

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم در رابطه با عسلک‌های سفید و احتمال بازگشت آنها می‌گوید: این حشرات از ابتدای فصل گرمایی اردیبهشت‌ماه آغاز به تخم‌گذاری می‌کنند تا آخر تابستان. هر کدام از پشه‌ها هم در دوره‌ای تخم‌گذاری می‌کنند و حشرات ریزی که تا پایان تابستان امان عابران پیاده را می‌برند، محصول حشراتی هستند که سال گذشته در همان روزها تخم‌گذاری کرده‌اند. این پشه‌ها، پشه‌های تمیزی هستند که مشکلی برای شهروندان ایجاد نمی‌کنند و روش‌های مبارزه با این پشه‌ها مشکلات بیشتری برای آنها ایجاد می‌کند.کهرم تاکید می‌کند: ضرر سم از پشه بیشتر است. ممکن است این سم‌ها به عابران پیاده و کودکانی که به درختان نزدیک می‌شوند ایجاد مشکل کند.مگس سفید یا عسلک گلخانه، آفتی است با نام علمی Bemisia tabaci که در زمستان به‌صورت تخم روی خاک یا بقایای خاک دیده و با افزایش درجه حرارت هوا فعال می‌شود.این مگس‌های کوچک که پیش از کوچ به تهران درباغ‌ها و مزارع صیفی‌جات قزوین ساکن بودند، بسیاری از محصولات کشاورزی و به‌خصوص صیفی‌جات این استان را که مهم‌ترین منابع تامین صیفی‌جات پایتخت است، نابود کرده بودند. در مورداصالت و محل اصلی زندگی این حشرات موذی اختلاف‌نظرها بسیار است. گروهی آنها را نروژی و گروهی دیگر آن را متعلق به صحراهای مغولستان می‌دانند.