گردشگری؛ جایگزین‌اقتصاد متکی به نفت
دنیای اقتصاد، گروه گردشگری- اولین همایش بین‌المللی علمی - راهبردی توسعه گردشگری ایران به همت پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد این هفته در این شهر برگزار شد.در این همایش دو روزه که با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت ورزش و جوانان، وزارت بهداشت، وزارت علوم،سازمان میراث فرهنگی، استانداری خراسان رضوی و دانشگاه های فردوسی مشهد،علامه طباطبایی تهران، تهران، علم و فرهنگ و کمیسیون ملی یونسکو و ... در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شد، شخصیت های علمی ملی و بین المللی ، مقامات عالی رتبه کشوری و دست اندرکاران صنعت گردشگری کشور حضور داشتند. گردشگری؛ جایگزین
اقتصاد تک‌محصولی و متکی به نفت
رئیس جهاددانشگاهی کشور در مراسم افتتاحیه این همایش با بیان اینکه نگاه و رویکرد جهاددانشگاهی به گردشگری یک رویکرد علمی، جامع و کاربردی است، گفت:گردشگری یکی از جایگزین‌های اقتصاد تک‌محصولی و متکی به نفت است و جهاددانشگاهی به عنوان یک سازمان دانش‌بنیان قصد دارد از همه ظرفیت‌های این صنعت برای افزایش رفاه عمومی، رشد اقتصادی و اشتغال استفاده کند.
به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی با اشاره به ورود جهاددانشگاهی به حوزه گردشگری بیان کرد: دلایل زیادی برای ورود جهاددانشگاهی به این حوزه وجود دارد. وی ادامه داد: ارزش افزوده‌ای که این بخش می‌تواند در سطح روستاها و شهرها ایجاد کند، ایجاد بسیاری از کسب و کارهای کوچک است.
طیبی خاطرنشان کرد: اشتغال فراوان و گسترده این صنعت، هم از نظر کمی و هم تنوع و گستردگی جغرافیایی یکی دیگر از دلایل مد نظر ماست. این صنعت می‌تواند زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، به ویژه در حوزه علوم انسانی را تامین نماید.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به برخی اقدامات پراکنده در حوزه‌های پژوهشی گردشگری گفت: ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی در این زمینه در جهاددانشگاهی، سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی وجود دارد؛ اما اقدامات این نهادها به دلیل عملکرد مستقل و پراکنده از کارآمدی لازم برای تبدیل به ثروت برخوردار نیست.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی کمک خواهد کرد حلقه‌های مفقوده این صنعت تکمیل شود، اضافه کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند نقش تجاری‌سازی و بهره‌برداری از دستاوردهای پژوهشی، فناورانه و آموزشی را بر عهده گیرد و تلاش خود را تا رسیدن به نتایج ملموس اقتصادی دنبال کند.رییس جهادانشگاهی تاکید کرد: اکنون به برکت گفتمان و تعامل سازنده دولت با دنیا و کاهش تلاطم‌های ظالمانه خارجی، آثار رشد کمی و کیفی در گردشگری کشور هویدا شده است.
طیبی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی خراسان رضوی باید در حوزه گردشگری تبدیل به مرجعیت تخصصی و علمی شود به لزوم پیگیری فعالیت‌های تحقیقاتی جهاددانشگاهی در حوزه پژوهشگری توسط مسئولان اشاره کرد و گفت: نیازمند تلاش دوچندان مراکز پژوهشی در جهت یافتن چالش‌ها و ارائه راهکارهای لازم جهت استفاده از این فرصت برای تحقق اهداف چشم‌انداز کشور در افق ۱۴۰۴ هستیم؛ بر همین اساس انتظار داریم که این فعالیت‌ها همانند سایر فعالیت‌های جهاددانشگاهی تا کسب نتایج نهایی پیگیری و دنبال شود و این حرکت‌ها با اقدامات مدیریتی و تخصصی دیگر تلفیق شود.


تاسیس مراکز آموزش تخصصی توریسم
رییس جهادانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تاسیس مراکز آموزشی تخصصی و پیشرفته جدید با محوریت توریسم، از آن به عنوان یکی از راهکارهای توسعه گردشگری در کشور یاد کرد و افزود: همراهی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای تدوین الگوی اسلامی- ایرانی صنعت توریسم سالم و مولد به دنیا و تخصیص بخشی از ظرفیت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری جهاددانشگاهی به کسب و کارهای گردشگری از دیگر راهکارهای توسعه صنعت گردشگری در کشور است.
طیبی تاکید کرد: همچنین بررسی مستمر گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در مراکز فرهنگی و پژوهشی جهاددانشگاهی، ترویج گردشگری ارزان و مناسب برای هموطنان با اهداف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، طراحی جشنواره‌ها و جوایز و برندهای ملی در صنعت گردشگری از دیگر راهکارها در این خصوص خواهد بود.
گردشگری؛ ابزاری امیدبخش برای اجرای اقتصاد مقاومتی
در بخش دیگری از این همایش دو روزه ، دکتر علی‌اکبر شمسیان رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی به سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از برنامه‌های اصلی این همایش، بحث و تبادل نظر در خصوص بیش از 300 ایده در حوزه گردشگری است. وی تصریح کرد: امروزه در مورد آثار مثبت گردشگری در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور تردیدی وجود ندارد؛ گردشگری همان‌طور که بارها در سخنان رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نیز مورد تاکید قرار گرفته، ابزاری امیدبخش برای اجرای اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی است.
شمسیان ادامه داد: برگزاری همایش‌ها ابزاری برای تبادل نظر و تعاملات علمی، به اشتراک‌گذاری دستاوردهای نظری و تجربی صاحب‌نظران و فرصت مناسبی برای خلق ایده‌ها و راهکارهای مبتنی بر خرد جمعی است.وی ابراز امیدواری کرد: با حضور و مشارکت حداکثری اندیشمندان، مدیران و کارشناسان، هم‌افزایی و انسجام لازم جهت تصمیم‌سازی و ارائه عناصر لازم برای پیشرفت گردشگری در جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.
رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با تجربه دو دهه فعالیت پژوهشی در مورد مسائل و نیازهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و برنامه‌ریزی در استان و انجام مطالعات مربوط به تدوین اسناد فرادستی، در جهادی علمی به منظور یاری تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور در جهت اتخاذ راهبردها و راهکارهای پیشرفت گردشگری کشور اعلام آمادگی می‌کند.


ماموریت پژوهشکده گردشگری
شمسیان تاکید کرد: یکی ازگام‌های مهم در این راستا برپایی این همایش است.وی با اشاره به اهداف پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: در این پژوهشکده با سه گروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی، جامعه‌شناسی و اقتصاد گردشگری ماموریت خود را تمرکز بر پژوهش‌های تخصصی و تولیدات علمی در حوزه گردشگری، متناسب با نیازهای اساسی و اسناد فرادستی کشور به منظور پاسخگویی به نیازهای پژوهشی سازمان‌های اجرایی و سیاست‌گذار در حوزه گردشگری قرار داده‌ایم.
رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: موقعیت منطقه‌ای استان و به خصوص کلان‌شهر مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران در ارتباط با جذب زائران و گردشگران مذهبی داخلی و خارجی بسترهای مناسبی را برای تولید و تراکم دانش در این حوزه فراهم نموده است.
شمسیان با تاکید بر لزوم ایجاد قطب علمی گردشگری فرهنگی، مذهبی و زیارت در مشهد تصریح کرد: ایجاد قطب گردشگری در مشهد زمینه لازم برای نهادینه شدن پژوهش‌های تخصصی در این موضوع و پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و چالش‌های مربوط در کشور را فراهم خواهد کرد.


استقرار مناسب توریست؛بستر اصلی توسعه صنعت گردشگری
دنیای اقتصاد،مهرداد امیرکلالی-رئیس جهاددانشگاهی کشور در حاشیه اولین همایش بین‌المللی علمی - راهبردی توسعه گردشگری ایران ، در گفت و گو با خبرنگار دنیای اقتصاد، اظهار کرد: بر اساس آمار و اطلاعاتی که داده می‌شود، صنعت گردشگری در اقتصاد کشور هنوز رقم قابل توجهی را به خود اختصاص نداده است.
دکتر حمیدرضا طیبی با بیان اینکه با توجه به غنای فرهنگی و میراث کهن کشور، استعداد بسیار خوبی برای جذب گردشگر داریم، بیان کرد: باید فضا را فراهم کنیم و یک‌سری مسائل و تصورات غلطی که نسبت به کشور ایران وجود دارد، اصلاح شود و سیاست‌هایی اتخاذ شود که گردشگر بتواند راحت به ایران بیاید.pic1
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: زیرساخت‌های لازم برای گردشگر باید فراهم شود و یکی از اصول بسترسازی برای صنعت گردشگری، وجود هتل‌ برای استقرار توریست‌ها است؛ ولی در حال حاضر در این مساله دچار مشکل هستیم. رئیس جهاددانشگاهی فضای سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار خارجی را خوب ارزیابی کرد و گفت: مساله تحریم‌ها باید حل شود و امکانات انتقال ارز و پول آسان و میسر باشد و مشکلی که سرمایه‌گذاران خارجی در ایران دارند، مساله نقل و انتقالات ارزی و تحریم‌های بانکی است.
طیبی با بیان اینکه مساله گردشگری بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: حدود 20 سال است که پژوهشکده گردشگری در جهاددانشگاهی مشهد ایجاد شده است و هم‌چنین دانشکده گردشگری را در دانشگاه علم و فرهنگ و مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی را ایجاد کرده‌ایم. او اضافه کرد: درصدد این هستیم که آثار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی گردشگری را رشد و توسعه دهیم و مسائل و مشکلات مرتبط با گردشگری را حل کنیم.وی در پایان تصریح کرد: جهاد دانشگاهی تلاش دارد، از دانشجویانی که در پایان‌نامه خود، مسائل و مشکلات حوزه گردشگری را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنند، حمایت کند.
ضرورت تغییر نگاه سنتی مسولان
استان نسبت به گردشگر
عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی هم در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان همزمان با پرداختن به مقوله زیارت، توجه حجم عظیم گردشگران را به جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی خراسان رضوی جلب کرد، گفت: باید یادآور شد که حدود ۳۰ درصد گردشگران خارجی در سراسر جهان از حوزه فرهنگی که شامل آثار باستانی و دین و مذهب کشور هاست، بازدید می‌کنند. دکتر جعفر خیرخواهان با بیان اینکه در حال حاضر هم خراسان از امکانات و شرایط خوبی برخوردار است و گردشگران خارجی علاقه‌مند به سفر به ایران هستند، اظهار کرد: نگاه ما به این مساله باید عوض شود. متاسفانه بعضی از مسئولان استان خراسان نگاه سنتی دارند و فکر می‌کنند که گردشگران وقتی به این استان سفر می‌کنند، معضلات فرهنگی ایجاد می‌شود و ورود گردشگران برای استان مناسب نیست؛ ولی الان اوضاع بهتر شده است.
خیرخواهان با بیان اینکه ورود گردشگر به ایران و مشاهده آداب و رسوم و سرمایه‌های ارزشمند کشورمان، جنبه تبلیغی خوبی دارد، گفت: چون گردشگری در کشور ما همه بخش‌ها را پوشش می‌دهد، مطمئنا در حوزه مسائل درآمدی و اشتغال‌زایی نیز ثمرات خوبی خواهد داشت. وی توجه جدی مسئولان کشور به حوزه گردشگری را الزامی دانست و تصریح کرد: با این اقدامات باید هماهنگی خوبی بین مسئولان شکل بگیرد و ما شاهد ورود گردشگران فرهنگی باشیم.
خیرخواهان با بیان اینکه باید به این موضوع توجه داشت که همه کشورها از حوزه گردشگری بهره‌مند می‌شوند، اظهار کرد: با توجه به اینکه صنعت گردشگری در دنیا رشد شتابانی دارد، امیدوارم بتوانیم با روش‌های صحیح جذب گردشگر، عقب‌ماندگی گذشته را جبران کنیم.