تخریب تاریخ، نتیجه نبود نظارت بر عملکرد مسئولان شهری

روزنامه اعتماد در گزارش مفصلی پیرامون نقش مدیریت شهری در وضعیت کنونی بافت تاریخی مشهد، نوشت: تاریخ شهری مشهد درحال ورود به مرحله جدیدی است. تصمیم‌گیرندگان و مدیران شهری این شهر چند سالی است به فکر توسعه آن افتاده‌اند و مسیر توسعه‌شان درست از میان حافظه فرهنگی و تاریخی شهر مشهد عبور می‌کند. برج‌های شیشه‌ای و بتنی یکی پس از دیگری جسورانه قد علم می‌کنند و زیرچشمی نگاهی غضبناک به خانه‌های قدیمی می‌اندازند که متواضعانه به حرمت بارگاه امام هشتم قدافرازی نکرده‌اند. حالا میدان‌های مشهد پر شده از فرزندان ناخلفی که با جداره‌های بتنی و کامپوزیت، تاریخ شهر را زخمی کرده‌اند. ساختمان‌هایی که قارچ‌گونه هر روز تکثیر می‌شوند و تنها هدف‌شان تغییر هویت شهری چندهزار ساله است. حالا چند سالی است جرثقیل‌ها جلوه می‌فروشند در آسمان مشهد، حالا چند سالی است توسعه بسان موریانه‌ای خزیده زیر جلد شهر و آرام‌آرام و یکی پس از دیگری ارکان هویتی مشهد را می‌جود و نابود می‌کند. هر روز ساختمانی عظیم با کاربری هتل یا مرکز خرید یا پارکینگ طبقاتی در نزدیکی حرم قد علم می‌کند و جلوه می‌فروشد. این‌ها همه درحالی است که اتاق هتل‌هایی که در این محدوده ساخته می‌شوند، تنها در مقطع خاصی از سال پر می‌شود و مابقی روزها خالی است، هر چند مشهد صاحب ٥١ درصد از تخت هتل‌های ایران است، اما حتی در ایام پیک هم بخش زیادی از این تخت‌ها خالی است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور اردیبهشت امسال اعلام کرد: «پرونده ثبت جهانی مجموعه حرم مطهر رضوی در سال ٢٠١٧ آماده و تدوین خواهد شد.» اما باید دید آیا وضعیت موجود این منطقه جایی برای تایید کارشناسان یونسکو و ثبت جهانی این مجموعه باقی می‌گذارد؟ ضمن اینکه ارگانی که به گفته وفا ثابتی، مسئول پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن، اعتبار ملی و استانی‌اش در سال گذشته صفر بوده چطور می‌تواند شرایط مطلوبی را برای آثار تاریخی موجود در این استان فراهم کند؟ ثابتی درباره اینکه چرا اقدامی برای حفاظت و مرمت این بافت از سوی میراث فرهنگی انجام نشده است، می‌گوید: «در سال ٩٤ اعتبار ملی و استانی ما صفر بود، بنابراین برای حفاظت و مرمت آثار با مشکل مواجه بودیم. رویکرد طرح پیرامون حرم نوسازی بود و نه احیا و به‌سازی، دلیل شکست خوردن این طرح هم همین بود. طرح به‌سازی و نوسازی بافت پیرامون حرم تعارضات زیادی با آثار تاریخی دارد. با وجود اینکه پیوستی توسط وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی برای این طرح آماده و ابلاغ شده بود اما اصلا مورد توجه قرار نگرفت. به‌طور مثال خانه امیری ثبت ملی شده است و ضوابط عرصه و حریم برای این بنا مشخص و ابلاغ شده بود، اما بدون توجه به این ضوابط مجتمع اقامتی و تجاری در کنار آن ساخته شد، آن هم به شکلی که به‌نظر می‌رسد این خانه تاریخی را بلعیده و آسمان آن را هم گرفته است.»

اهمیت کمیسیون‌ها در عملکرد مجلس

روزنامه آرمان با انتشار یادداشتی از غلامرضا انصاری، نماینده اسبق مشهد در مجلس، نوشت: پس از انتخاب رئیس و نواب رئیس در مجلس دهم‌اکنون مسئله توزیع کمیسیون‌ها و مناصب‌ها به‌عنوان یکی دیگر از مسائل مهم مطرح است؛ از آنجا که طرح‌ها و لوایح مجلس ابتدا در کمیسیون‌های مربوط مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و سپس در صحن علنی مجلس اعلام و تصویب می‌شود توزیع صحیح کمیسیون‌ها میان جریان‌های سیاسی براساس تخصص و تجربه در میزان عملکرد مجلس، تعامل با فضای داخلی پارلمان و رئیس مجلس دهم و دولت در فضای بیرونی می‌تواند موثر واقع شود. با توجه به اینکه امروز ما در دهکده جهانی تعامل و گفت‌وگو به‌سر می‌بریم قطعا سازمان یا نهاد‌هایی مانند دولت به تنهایی قادر به دستیابی به اهداف موردنظر خود براساس برنامه ششم توسعه و رفع مشکلات و کاستی‌ها در جامعه نخواهد بود، بنابراین حضور جدی‌تر هیات‌های تخصصی و سیاسی قطعا می‌تواند دولت و مجلس را در دستیابی به برنامه و اهدافشان یاری رسانده و امکان انتخاب‌های صحیح در کمیسیون‌ها و مناصب‌ می‌تواند در کارایی و اثر‌گذاری بیشتر مجلس دهم موثر باشد. چراکه مجلس دهم علاوه بر کارایی در فضای داخل می‌تواند به‌عنوان پلی با جامعه جهانی قلمداد شود. از این رو همانطورکه شاهد و ناظر حضور همه جریان‌های سیاسی در رأس مجلس و درغالب هیات رئیسه بودیم بنابراین همگرایی و بازی برد- برد در توزیع جایگاه‌ها به‌ویژه در کمیسیون‌های تخصصی در میان گروه‌های سیاسی غالب یا حتی اقلیت‌های سیاسی مجلس امری ضروری شمرده می‌شود. گمان می‌رود برای حل منطقی موضوع کمیسیون‌ها رفتارهای هوشمندانه و توجه به مسئله شایسته‌سالاری و تخصص از سوی رهبران جریانات سیاسی حاضر در مجلس را می‌طلبد. بنابراین باید رقابت‌های کارشناسی و استدلال‌های منطقی جایگزین جنجال در مجلس شود قطعا با چنین چارچوبی همه گروه‌ها در مجلس می‌توانند حضور فعال و پویایی داشته و برنامه‌های موردنظر خود را با موفقیت دنبال کنند.

ساخت آزادراه مشهد ـ چناران ـ قوچان به‌زودی آغاز می‌شود

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای اداری چناران از آغاز عملیات ساخت آزاد راه مشهد ـ چناران ـ قوچان خبر داد و گفت: موضوع ساخت جاده یادشده به جد دنبال می‌شود و مصوبات آن هم از دولت گرفته شده و طرف‌های اجرایی آن هم مشخص شده‌اند و به‌زودی کلنگ آن به زمین زده می‌شود. ‏علیرضا رشیدیان توجه به مسائل مناطق کمتر توسعه‌یافته و روستایی را از اولویت‌های امسال دولت عنوان کرد و گفت: امسال توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته و روستایی، توجه به مشاغل خرد و خانگی و ارائه تسهیلات ویژه با هدف کارآفرینی در روستاها و نیز توجه به آبرسانی روستا با اعتبارات ویژه‌ای که اختصاص یافته از اولویت‌های مهم دولت است. ‏وی همچنین ساخت راه‌آهن مشهد ـ بجنورد ـ گلستان را دیگر طرح مهم و اساسی منطقه اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح نقش زیادی در حمل و نقل کالا و مسافر در این مسیر پرتردد دارد. ‏در این جلسه فرماندار چناران نیز به تبیین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری پرداخت و مشکلات و دغدغه‌های مسئولان و مردم را بیان کرد. ‏محمد پرویزیان تولید بیش از ۱۱ درصد محصولات کشاورزی و دامی استان خراسان رضوی در این شهرستان، ساخت بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور با وسعتی بالغ بر ۱۱۰۰ هکتار با ظرفیت ۶۰۰ واحد صنعتی و اشتغال بیش از ۶۰۰۰ نفر و برخورداری از مزیت‌های طبیعی و پیشینه تاریخی نظیر «اخلمد» و «رادکان» را از جمله ظرفیت‌های توسعه این شهرستان اعلام کرد. ‏در ادامه، استاندار خراسان رضوی به روستای محروم «موچنان» در ۴۵ کیلومتری غرب چناران رفت و با حضور جمعی از مدیران کل استانی و مسئولان شهرستان و مردم طرح‌های روستای «موچنان» را بهره‌برداری کرد. ‏