سید علی احرامیان مدیر شرکت سنوپارس و از مدیران با تجربه صنعت ماشین آلات کشور است. وی معتقد است که شرکت‌های ماشین آلاتی موظفند بهترین خدمات را در کوتاهترین زمان، با بهره گیری از افراد متخصص و استفاده از قطعات اصلی ارائه دهند و در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه همکاری لازم را با معدن داران به عمل آورند. برای دانستن دیدگاه‌های وی در مورد مشکلات مبتلابه صنعت ماشین آلات در ایران با وی گفت وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

از سوابق همکاری خود با هیدرومک بگویید.

آغاز فعالیت ما با شرکت هیدرومک به سال ۲۰۰۴ میلادی بر می‌گردد. هیدرومک در اصل یک شرکت ترکیه‌ای است که در سال ۱۹۷۸ در این کشور شروع به کار کرده است و شعب و نمایندگی‌های مختلفی در دنیا دارد. هیدرومک ابتدا به عنوان شرکت تولید کننده ماشین آلات کشاورزی شناخته می‌شد و بعدا به سمت تولید بیل مکانیکی و بکهولودر رفت. اخیرا نیز با خرید صددرصد سهام کارخانه میتسوبیشی در تایلند، به تولید گریدر با برند HIDROMEK روی آورده است. سنوپارس نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش هیدرومک در ایران و بزرگترین تولید کننده بکهولودر در کشور است.

سهم ماشین آلات را در توسعه معادن کشور چگونه ارزیابی می‏کنید؟

ایران با دارا بودن ۴۷ میلیارد تن ذخایر معدنی جزو ۱۰کشور برتر دنیا در این حوزه محسوب می‌شود. صرفه اقتصادی در بهره برداری از این ذخایر گذشته از بحث قیمت جهانی محصولات، مستلزم به کارگیری فرایندهای استخراج و استحصال با بهره وری بالاست. از آنجا که بخش عمده کار در معدن توسط ماشین آلات معدنی انجام می‌شود و حدود ۶۰ درصد از هزینه ثابت سرمایه گذاری در معدن مربوط به خرید ماشین آلات معدنی است، بنابراین نقش ماشین آلات برای رسیدن به این هدف پررنگ، اساسی و قابل توجه ارزیابی می‌شود.

شرکت‌های معدنی چه انتظاراتی از شرکت‌های ارائه دهنده تجهیزات و ماشین آلات دارند؟

عرضه ماشین آلات مجهز به فناوری‌های روز دنیا و با کارایی بالا، ماشین آلات با دوام و سخت کار با توجه به شرایط سخت کاری در معادن، ارائه شرایط مناسب پرداخت با توجه به قیمت بالای دستگاه‌های باکیفیت و در نهایت خدمات پس از فروش کارآمد، انتظارات اصلی شرکت‌های معدنی از ما و سایر همکاران تامین کننده ماشین آلات معدنی است.

تحریم ها تا چه میزان به صنعت ماشین آلات سنگین آسیب وارد کرده است؟

بازار ماشین آلات سنگین در سال‌های اخیر تحت تاثیر سیاست‌های کلان دولت و تغییرات ایجاد شده در روابط بین الملل، نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. در سال‌های ۸۵ تا ۸۸ قیمت بالای نفت و سیاست‌های انبساطی دولت، پول زیادی به پروژه‌های عمرانی تزریق کرد که منجر به افزایش شدید تقاضای بازار برای خرید ماشین آلات سنگین شد. اما پس از شروع تحریم ها با توجه به کاهش بودجه‌های عمرانی از یکسو و افزایش قیمت دلار که منجر به افزایش چند برابری قیمت ماشین آلات شد از سوی دیگر، تقاضا برای خرید ماشین آلات با افت شدید مواجه شد.

در بخش‌های معدنی افت قیمت‌های جهانی محصولات معدنی مزید بر علت شد و بسیاری از معادن تعطیل شدند. سایر معادن نیز به دلیل بالارفتن قیمت خرید ماشین آلات نو، یا اقدام به خرید ماشین آلات دست دوم از کشور‌های دیگر کرده و یا از ماشین آلات موجود خود بیشتر از عمر مفیدشان استفاده کردند. میانگین استهلاک ماشین آلات معدنی در دنیا ۵ سال است در حالی که این عدد در ایران به ۱۰ تا ۱۵ سال می‌رسد. این رویکرد هر چند در نگاه اول هزینه ثابت سرمایه گذاری در معادن را کاهش داد، اما در نهایت از یکسو با بالابردن هزینه‌های نگهداری و تعمیر ماشین آلات و ایجاد خلل در فرایند بهره برداری موجب وارد آمدن خسارت به معدن داران شد و از سوی دیگر میزان تقاضای ماشین آلات معدنی را در کشور به شدت کاهش داد. در حال حاضر همزمان با به نتیجه رسیدن برجام امید ها برای بهبود شرایط معادن و به طبع آن بهبود بازار ماشین آلات معدنی در درازمدت افزایش یافته است.

برجام چه اثری بر آینده بازار ماشین آلات راهسازی و معدنی خواهد داشت؟

با توجه به ارزآوری بخش معدن، دولت سیاست‌های حمایتی خود را از این بخش گسترش داده است. بسیاری از شرکت‌های خارجی نیز برای سرمایه گذاری در معادن ایران ابراز تمایل کرده اند و در مجموع چشم انداز روشنی در این حوزه نمایان شده است. همچنین بسیاری از برندهای تولید کننده این ماشین آلات که به دلیل تحریم ها مجبور به ترک ایران شده بودند، در حال بازگشت به بازارند. در مجموع بازار رو گسترش و رقابتی شدن است. از آنجا که ناوگان ماشین آلات معدنی کشور طی این سال ها بسیار فرسوده شده و نیازمند نوسازی است، نقش بانک ها در تسهیل این نوسازی از طریق همکاری سه جانبه میان معدن دار، شرکت ماشین آلاتی و بانک بسیار تاثیرگذار است.

به نظر شما نحوه ارائه خدمات پس از فروش تا چه میزان در رضایت مشتریان اثر دارد؟

روش بهره برداری از معادن به صورت فرایندی و پیوسته است و هر یک از ماشین آلات به عنوان بخشی از این فرایند عمل می‌کنند . ایجاد اختلال در فعالیت هر دستگاه به منزله اختلال در کل فرایند بهره برداری است و این موضوع حساسیت بالای نگهداری،تعمیرات و توجه به تعمیرات پیشگیرانه را نمایان می‌سازد. از این رو شرکت‌های ماشین آلاتی موظفند بهترین خدمات را در کوتاه ترین زمان، با بهره گیری از افراد متخصص و استفاده از قطعات اصلی ارائه دهند و در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه همکاری لازم را با معدن داران به عمل آورند. بی شک بهترین ماشین آلات بدون خدمات پس از فروش خوب تبدیل به بدترین ها خواهند شد.