یکصد سال سابقه درخشان تعاونی‌ها در هند
خانم ساویتری سینگ مشاور ارشد امور زنان و ارتباطات اتحادیه بین المللی تعاون منطقه آسیا و اقیانوسیه،رییس دپارتمان توسعه منابع انسانی در اتحادیه ملی تعاونی‌های بازاریابی هند و مدیر بین الملل و مدیر امور زنان اتحادیه ملی تعاونی‌های هند از میهمانان همایش بین المللی مزیت ها و ظرفیت‌های تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی بود.

وی ابتدا به اهداف مهم سازمان بین‌المللی تعاون اشاره کرد که از مهمترین آنها افزایش همکاری و تعامل بین اعضای گروه در راستای عینیت بخشیدن به اهداف مورد نظر بود. اتحادیه بین‌المللی تعاون دارای 283 عضو از 94 کشور است که با هدف ارتقای کیفیت بخش تعاون در بخش‌های مختلف اقتصادی تشکیل شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارایه خدمات کیفی در این بخش اشاره کرد که خیل عظیمی از گروه‌های هدف را مورد حمایت قرار می‌دهد و گفت: بر اساس آمارهای موجود یک چهارم تعاونی‌ها در هند از نوع تعاونی‌های کشاورزی است و تقریبا در هر روستا یک شرکت تعاونی وجود دارد .

وی افزود: در میان تمام کشورهای دنیا هند کشوری است که بیشترین وابستگی را به اقتصاد روستایی دارد و از آنجا که تعاون همسویی خوبی با اقتصاد روستایی دارد این بخش جایگاه خود را در هند به خوبی یافته است .
شرکتهای تعاونی هند در حوزه‌های تولید، بازاریابی، توزیع، خدمات و بانکداری حضور فعالی دارند و اتحاد ملی تعاونی‌های هند یا همانNCUL سازمان اصلی تعاون در این کشور است. سال 2004 برای تعاونی‌های کشور هند صدمین سال آغاز به کار رسمی در این کشور بود. شبکه تعاونی‌ها در هند 528249 تعاونی را در بر می‌گیرد که تعداد اعضای آن‌ها به بیش از 228میلیون نفر می‌رسد. از آنجا که هفتاد درصد جمعیت هند روستایی است، اکثر تعاونی‌ها در روستاها هستند. بعد از اصلاحات اقتصادی که درسال1991 درهند انجام شد تحولی عظیم در فعالیت تعاونی‌ها به وجود آمد.

اهمیت بخش تعاون در اقتصاد هند به حدی است که سیستم بانکی برای آن تعریف شده است. بانک‌های تعاونی در هند با توجه به نقش و مسئولیتی که به آن‌ها محول شده است به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم مالی این کشور به شمار می‌آیند. بانکهای تعاونی در هند ازچهارجزء اصلی تشکیل شده است: مجامع اعتباری تعاونی پایه، بانکهای تعاون مرکزی، بانکهای تعاونی ایالتی و بانکهای توسعه اراضی.
ساویتری سینگ در انتها به انواع تعاونی‌ها در هند اشاره کرد که شامل تعاونی‌های کارگری، تعاونی‌های مصرف، تعاونی‌های شکر، کارخانه‌های ریسندگی، توزیع کود، تعاونی‌های لبنی و تعاونی‌های ماهیگیری است.