صادرکنندگان نمونه ملی و استانی تقدیر می‌شوند

دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی از انتخاب ۳۵ صادرکننده نمونه ملی و استانی و تقدیر از آنها در همایش روز صادرات این استان خبر داد. نشست خبری مراسم روز صادرات خراسان رضوی با حضور روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، امینی، دبیر اتحادیه، علیزاده‌موسوی و نبی‌زاده، اعضای هیات مدیره اتحادیه، زاهدپیشه، نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه و دربان‌ثانی، رخصت و زیارت‌نیا به عنوان سه صادرکننده نمونه ملی از استان در محل اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی برگزار شد.

محمدحسین روشنک در این نشست خبری اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت براساس فاکتورهای خود، امتیازبندی لازم را برای انتخاب صادرکنندگان نمونه می‌کند و در هر رشته کسانی که بیش از ۵۰۰ هزار دلار صادرات داشته باشند می‌توانند در معرض انتخاب قرار گیرند و کسی که بالاترین امتیاز را در فاکتورها به دست آورد، به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب می‌شود. براین اساس، امسال ۵ صادرکننده نمونه ملی از استان ما انتخاب شده‌اند و در همایش روز صادرات خراسان در ۲۵ آذر ماه، به همراه ۳۰ صادرکننده نمونه استانی و ۸ نفر صادرکننده شایسته تقدیر، تجلیل خواهند شد.

روشنک افزود: این همایش به اسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه برگزار می‌شود و در واقع به طور کلی از حوزه صادرات تقدیر می‌شود. استان ما در حوزه صادرات طلا، نساجی و وسایل بهداشتی نوزاد و کودک توانسته است صادرکنندگان نمونه ملی را معرفی کند و این یعنی باید به این حوزه بیش از گذشته اهمیت داد. رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر وضعیت پرداخت مشوق‌های صادراتی سال‌های گذشته، گفت: در این زمینه از نعمت‌زاده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت گله‌مندیم، سه سال‌و نیم است که طلب صادرکنندگان از دولت در قالب مشوق‌های صادراتی پرداخت نمی‌شود، درست است که این طلب سنواتی است اما حق صادرکننده بوده و دولت باید به تعهدش عمل کند. روشنک ادامه داد: متاسفانه نعمت‌زاده در صحبت‌هایی اعلام کرده بود که مشوق‌های صادراتی مربوط به بدهکاری دولت قبلی است، صادرکنندگان طلبکارند و دولت در این زمینه پاسخگو نیست. ما امسال هیچ مشوق صادراتی برای صادرکنندگان نمی‌خواهیم و حرفمان این است که دولت طلب‌های گذشته ما را بدهد. ما پیگیری زیادی در این زمینه انجام دادیم و سوالمان این است که اگر نمی‌خواستند این پول را بپردازند چرا از ابتدا وعده دادند و ما را بستانکار دولت کردند؟

طلب 9 میلیارد تومانی صادرکنندگان استان از دولت

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی یادآور شد: استانداری و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت به شدت پیگیر احقاق حق صادرکنندگان استان هستند اما به دلیل نگاه متفاوت نعمت‌زاده حقوق مسلم صادرکننده که سالهاست مطالبه دارد را مربوط به دولت قبل دانسته و نمی‌پردازد البته شاید در مواردی که اتحادیه صادرکنندگان استان از آن بی‌اطلاع است، مشوق‌های صادراتی در بخش‌هایی پرداخت شده باشد. وی تصریح کرد: بدهی دولت در سال ۸۹ بابت جوایز صادراتی ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که ۵۰ میلیارد تومان از آن، بین همه استان‌ها تقسیم شد و سهم استان ما ۱.۸ میلیارد تومان بود که به دلیل تعلل در هزینه شدن پول به دستور لاریجانی، رئیس مجلس، بازگشت داده شد و در حال حاضر کل طلب صادرکنندگان استان از این محل از دولت ۹ میلیارد تومان است.

روشنک با اشاره به اهمیت موضوع صادرات در اقتصاد دنیا گفت: صادرات به عنوان موتور محرک تولید و ایجادکننده اشتغال در هر کشور است و اگر امروز می‌بینیم کشوری به وسعت چین و با آن تعداد جمعیت، در بعد اقتصادی و اشتغال و ارزآوری مشکلی نداشته و سال گذشته به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل شده، دلیل اصلی آن صادرات است. چین امروز به اقتصاد اول دنیا تبدیل شده چون مردمش مصرف‌کننده نیستند، ارزان کار می‌کنند و بیکاری در این کشور چندان وجود ندارد. آنها یک دلار صادرات را هم زیاد می‌دانند و برای کمترین میزان صادرات هم ارزش قائلند. حال آنکه در کشور ما صادرات اهمیت زیادی ندارد. روشنک با بیان اینکه صادرات نفت باعث شده صادرات غیرنفتی ارزشی نداشته باشد، افزود: سوال اینجاست که آیا درآمد ارزی نفت می‌تواند اقتصاد مقاومتی را برای ما به دنبال داشته باشد؟ اقتصاد مقاومتی از دلارهای صادرات غیرنفتی محقق می‌شود چون این نوع از صادرات است که اشتغال را به دنبال دارد.

تبدیل واحد پول ملی تاثیر مستقیمی بر صادرات ندارد

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر تبدیل واحد پول ایران از ریال به تومان بر حوزه صادرات، گفت: ما باید سالها قبل ارزش پول کشور را به حدی به واقعیت نزدیک می‌کردیم که در مراودات اقتصادی خارجی و داخلی مجبور نباشیم از صفرهای بیشتری استفاده کنیم. تبدیل واحد ریال به تومان تاثیر مستقیمی در صادرات ندارد ولی اگر در نهایت به سمتی برویم که این اقدامات در ارزش پول کشورمان اثرگذار باشد، مطلوب است زیرا هر چقدر ارزش پول کشوری در داخل همان کشور کمتر شود، به صادرات کمک می‌کند. وی با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر صادرات، اظهار کرد: وقتی نرخ دلار را نسبت به واحد پولی کشور یعنی تومان پایین نگه داریم در واقع به تولیدکننده خارجی سوبسید داده‌ایم و هر مقدار نرخ ارز حاصل از صادرات ما افزایش یابد، در حوزه رقابت بین‌المللی پیروز خواهیم بود. وقتی نرخ تومان برای جبران تورم کاهش می‌یابد، باید نرخ دلار را هم به نسبت تومان ترمیم کنیم.

روشنک از تثبیت نرخ ارز به عنوان یکی از دلایل کاهش توفیق در حوزه صادرات در سه سال گذشته نام برد و افزود: در شرایط تورم ۱۴ و ۱۵ درصدی ایران نرخ ارز باید رشدی ۵۰ درصدی می‌داشت تا صادرات قدرت خود را حفظ کند اما چنین اتفاقی نیافتاد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی درباره بحث‌هایی که اخیرا و پس از روی کار آمدن ترامپ در موضوع برجام در مجامع بین‌المللی مطرح می‌شود و تاثیر آن بر صادرات، گفت: این بحث‌ها هیچ اهمیتی ندارد. روحانی سه سال پیش به صراحت گفت که دیوار تحریم‌ها فرو ریخت. دولت امریکا در گذشته تا جایی که توانست دیگر کشورهای دنیا را با خودش همسو کرد و این موضوع هشت سال طول کشید و در واقع اینکه آهسته آهسته ما را تحریم کردند برای لطمه نخوردن به خودشان بود زیرا تحریم یکباره ایران به کشورهای اروپایی لطمه می‌زد.

دیوار فرو ریخته تحریم‌ها برای امریکا قابل ترمیم نیست

روشنک اضافه کرد: به تدریج دیوار تحریم‌ها بالا آمد و به جایی رسیدیم که در محاصره کامل قرار گرفتیم. برجام در این دیوار رخنه ایجاد کرد و قسمت‌های زیادی از این دیوار در دو سال گذشته فرو ریخت؛ امروز چین و روسیه دیگر در تحریم‌ها علیه ایران همکاری نمی‌کنند و کشورهای اروپایی نیز دیگر مثل گذشته با امریکا در این زمینه همسو نیستند. بنابراین ما در حوزه صادرات جای نگرانی نداریم و معتقدیم قسمت‌هایی که از دیوار تحریم‌ها تا امروز فرو ریخته دیگر قابل ترمیم نیست. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: بعد از برجام تغییر زیادی برای صادرکنندگان خراسانی ایجاد نشد چون ما پیش از آن هم از مزایای تجارت آزاد با کشوری مثل افغانستان استفاده نکردیم و آنها فرمول‌های تجارت آزاد را از قبل نداشتند اما مبادله پول با وجود مشکلاتی که داریم، نسبت به گذشته آسان‌تر شده است.

وی درباره وضعیت روابط تجاری با ترکمنستان اظهار کرد: ترکمنستان کشوری است با سیاست اقتصادی مختص به خودش که در برخی موارد حس می‌کنیم سیاست‌ها را برای رابطه با ایران در پیش گرفته اما در واقع برای همه کشورها اعمال می‌شود و فقط به دلیل هم‌مرزی ایران با این کشور، این مشکلات برای ما ملموس‌تر است. رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که برای روان‌شدن تجارت ایران و روسیه چه اقداماتی باید انجام داد، گفت: اولین نیاز تجارت، اعتماد است که به راحتی به دست نمی‌آید. روسیه در حال حاضر از ارتباط تجاری با ایران استقبال می‌کند اما فعلا برای پیدا کردن تاجران و بازرگانان در روسیه مشکل داریم و هر دو طرف باید بازارهایی را در کشورهای یکدیگر برای خود پیدا کنیم. روشنک خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که وجود دارد این است که نقش سفارت‌خانه‌های کشورها در ارتباطات تجاری را نباید نادیده گرفت اما متاسفانه مسئولان سفارت‌خانه‌های ما در کشورها براساس مسائل سیاسی انتخاب می‌شوند و کمتر به موضوعات اقتصادی واقف هستند. درحالی‌که سفیر چین در ایران برای بازاریابی و توسعه اقتصادی در حوزه صادرات کشورش اقدام می‌کند.

دولت باید دلار مکفی در اختیار صادرکننده بگذارد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نرخ تمام شده کالا و خدمات در ایران را دلیل اصلی مشکل صادرات کشور دانست و افزود: از طرف دیگر نرخ ارز در کشور همیشه ثابت بوده است و این مسایل مشکلات ساختاری است که در یک توازن، کفه ترازو به سمت قیمت تمام شده سنگین شده و کفه نرخ دلار سبک است. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشکلات ریلی ما حل شده و بخشی از مشکلات شدیدی که در بحث امور مالیاتی داشتیم با کمک رسانه‌ها و مسئولان استان حل شد. یکی دیگر از مسایل ما موضوع بانک‌هاست؛ دولت باید دلار با ضمانت مکفی در اختیار صادرکننده بگذارد به این شرط که صادرکننده این پول را افزایش دهد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه خوشبختانه مشکلی برای پرداخت تعرفه و عوارض نداریم، اظهار کرد: امروز عوارضی برای کالاهای ساخته شده از سوی گمرک دریافت نمی‌شود و هر جایی از کالاهای ساخته شده تعرفه و عوارض بگیرند، خلاف صریح قانون است. با این حال مسایل موجود در گمرکات مرزی و پایانه‌ها به این مجموعه بازنمی‌گردد، به عنوان نمونه سازمان استاندارد برای انجام آزمایش هزینه می‌خواهد و این با خواب بار همراه است. مشکل در سازمان‌هایی است که باید در کنار گمرک برخی مسایل را پیگیری کنند که همکاری لازم را ندارند.

روشنک تاکید کرد: براساس قانون، کالاهای صادراتی از پرداخت مالیات معاف‌اند اما متاسفانه برخی از این کالاها عوارض و مالیات می‌دهند و هزینه‌های سرباری که به صادرات وارد می‌شود، ما را آزار می‌دهد و برخی از این استانداردها به صورت تکراری و برای کالاهایی است که پیشتر برای آن استاندارد صادر شده است. وی با بیان اینکه هرگونه مجوزی در واردات و صادرات کالاها به معنای رانت است، تصریح کرد: هر کجا در حوزه‌های صادرات و واردات کلمه مجوز به کار رفته، رانت است و متاسفانه امروز در حوزه رانت و مجوز به شدت گرفتاریم و اگر قرار است کالایی به کشور وارد شود، مشخصات و استاندارد آن اعلام شود تا هر کسی که کارت بازرگانی دارد، بتواند آن را وارد کند.

در رقابت با بازرگانان ترکیه در بازارهای عراق بازنده‌ایم

روشنک در پاسخ به این سوال که آیا از پتانسیل رابطه مطلوب ایران و عراق برای صادرات استفاده می‌شود، گفت: با اینکه دولتمردان عراق به رابطه تجاری با ایران تمایل دارند اما در رقابت با قیمت کالاها و فعالیت بازرگانان ترکیه ما شاید گاهی بازنده باشیم زیرا تجار ترکیه بسیار قوی هستند و این کشور هم از گذشته به بخش تجارت اهمیت داده است اما در ایران همیشه به این بخش کم‌توجهی شده است. رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی درباره صادر نشدن کالا با وزن بالا از ایران، اظهار کرد: در این زمینه مقصر اصلی خود دولت است زیرا در هر کشوری بنگاه‌های بازرگانی برای صادرات با مقدار زیاد ایجاد شده و در این راستا تولیدات بدون کارخانه می‌توانست در کشور ما اقدام مفیدی باشد اما نعمت‌زاده از آن جلوگیری کرد. با تولید بدون کارخانه یک صادرکننده می‌توانست کالا را به چند تولیدکننده سفارش دهد و همه تولیدات را با برند خود و با مقدار زیاد صادر کند. وی درباره کاهش ارزش وزنی و دلاری صادرات خراسان رضوی نسبت به دیگر استان‌ها گفت: از دو سال قبل صادرات میعانات گازی و مشتقات نفتی در کشور شروع شده و در آمارها اثر گذاشته است اما ما در خراسان از این‌گونه صادرات نداریم و به همین دلیل سطح صادرات ما از میانگین کشوری کمتر شده است. ضمن اینکه با گران شدن قیمت تمام شده کالا در طول سه سال گذشته، خود به خود کاهش صادرات داشته‌ایم.

مشکل ایران در زمینه رایزن‌های اقتصادی

صادرکننده نمونه ملی نیز در این نشست گفت: صادرات به مانند یک هواپیماست که یک بال آن تولید و کیفیت کالا و بال دیگرش سیاست‌های دولت است، در هیچ کشوری بدون روابط شفاف دولت‌ها نمی‌توان صادرکننده خوبی بود. ۵۰ درصد کار صادرات مربوط به روابط دولت‌ها با یکدیگر است. چندین سال است که کشور ما در زمینه رایزن‌های اقتصادی دچار مشکل بوده و برخی از افرادی که در این زمینه معرفی شده‌اند هم دانش کافی نداشته‌اند و این درحالیست که رایزن اقتصادی باید تحت حمایت سفارت باشد و با این تفاسیر نقش دولت در توسعه صادرات بسیار مهم است. غلامعلی رخصت خاطرنشان کرد: دولت نباید به طور مستقیم در اقتصاد دخالت کند و تا زمانی که اقتصادی عمل کند، رانت و... وجود دارد و مشکلات ما حل نمی‌شود. دولت باید اجازه دهد که شرکت‌‎های خصوصی بزرگ شوند. این نگاه باید در دولت تغییر کند و با پذیرفتن اینکه صنعتگر آدم خوبی است و با پولش در کشور تولید می‌کند و اشتغال‌زایی را به همراه دارد، به او احترام بگذارد.

عضو انجمن نساجی ایران اظهار کرد: دولت باید به صنعت نساجی توجه ویژه‌ای داشته باشد، ۳۰ سال است که به این صنعت بی‌توجهی شده، دولت باید ۱۰ سال درآمد از محل گمرک و واردات در صنعت نساجی را در زیرساخت‌های این صنعت هزینه کند و آن‌وقت بعد از ۵ سال می‌بیند که هیچ وابستگی به درآمدهای نفتی ندارد زیرا صنعت نساجی پتانسیل بالایی در درآمدزایی و اشتغالزایی دارد. ما باید صنایعی داشته باشیم که نفت را به کالا تبدیل کند و نساجی می‌تواند این‌کار را انجام دهد. رخصت یادآور شد: ما امروز نخ‌هایی را به عنوان مواد اولیه از کشور ایتالیا وارد می‌کنیم که از نفت خودمان تهیه شده و با این شرایط چه طور می‌توانیم در بازارهای بین‌المللی رقابت کنیم. توجه به صنعت نساجی امری ضروری است و هیچ صنعتی به این اندازه نمی‌تواند اشتغال‌زایی کند. عضو انجمن نساجی ایران گفت: مصوبه‌ای مبنی بر دریافت نکردن هیچ‌گونه عوارضی از صادرات وجود دارد اما بخش خصوصی و اتاق بازرگانی با قانون یک در هزار فروش، از صادرکننده عوارض می‌گیرند و این درحالیست که گمرک و مالیات از ما عوارضی نمی‌گیرند.

علیرضا دربان‌ثانی، یکی دیگر از صادرکنندگان نمونه ملی نیز در این جلسه گفت: نمی‌توان همیشه از عملکرد بد دولت گفت بلکه باید اقدامات مثبت را هم ببینیم؛ دولت در برخورد با قاچاق کار بسیار بزرگی انجام داده و از وقتی بازارچه‌های مرزی برای ورود کالاها کنترل می‌شود، تولید داخلی رونق گرفته است. دولت ما دولت مهربانی است اما تا زمانی که گلایه ما شنیده نشود، به ما رسیدگی نمی‌کند. امینی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز عنوان کرد: انتخاب صادرکننده نمونه در اختیار کسی نیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان براساس یک‌سری شاخص‌ها این انتخاب را انجام می‌دهد و کسی که در این پایش شرکت می‌کند باید سالانه بیش از ۵۰۰ هزار دلار صادرات داشته باشد. وی ادامه داد: این مراسم روز چهارشنبه هفته جاری در اتاق بازرگانی استان برگزار خواهد شد.

صادرکنندگان نمونه ملی و استانی تقدیر می‌شوند