تسلا مقصر است یا راننده‌ای که وجود ندارد!

در حال حاضر سامانه‌های پیشرفته‌ای که می‌توانند به‌صورت خودکار خودرو را هدایت کنند در مدل‌های معدودی وجود دارد، اما در خودروهای تسلا این ویژگی جزو خصوصیت بارز این برند است و در کنار تمام برقی بودن و مصرف پایین از قیمت مناسبی هم برخوردار است. در کنار مزیت‌هایی که این خودروها دارند؛ اما فناوری جدید خودران بودن مشکلاتی را برای شرکت سازنده ایجاد کرده است.

در حوادثی که پیش می‌آید دارندگان این خودروها، در اولین واکنش این سامانه‌ها توسط راننده به‌عنوان مقصر معرفی می‌شود. در حادثه برخورد خودروی تسلا به دیوار پس از بررسی‌ها مشخص شد که سامانه رانندگی خودکار فعال نبوده و راننده به جای ترمز گرفتن پدال گاز را به میزان ۱۰۰درصد فشرده است و به دلیل شتاب بالا خودرو با شدت زیاد به دیوار برخورد کرده است. در حوادثی که برای این خودرو پیش می‌آید اولین مظنون، این سامانه‌های خودکار و نیمه خودکار هستند که پس از هر تصادفی که انجام می‌شود مدت‌ها خبر‌ساز و اما و اگرهای زیادی در این رابطه مطرح می‌شود. شرکت تسلا در رابطه با این سامانه معتقد است که تمام رادارها و حسگرهای این خودرو در جهت کمک به راننده طراحی شده‌اند و خودران می‌تواند زیر نظر راننده هدایت خودرو را برعهده بگیرد و راننده نباید فرمان را رها کند و این نسخه در حالت بتا قرار دارد و با توجه به قابلیت‌های بالایی که دارد توانسته به‌صورت واقعی مورد استفاده قرار بگیرد و این حالت توسط کارخانه به‌صورت پیش‌فرض غیر‌فعال است. در واقع شرکت سازنده دستور العمل‌های خاصی برای استفاده از این مجموعه رادارها و حسگرها را در نظر گرفته است که در صورت رعایت آنها توسط راننده ایمنی در خودروها تضمین می‌شود؛ اما آنچه اتفاق می‌افتد این است که راننده‌ها اعتماد بیش از حد به خودران دارند و حتی دیده شده است که پشت فرمان می‌خوابند. در حادثه‌ای که یک نفر کشته شد بر اساس گزارش روزنامه گاردین خودرو در حالت رانندگی خودکار قرار داشته است که کامیونی از مسیر مخالف و با تغییر مسیر ناگهانی به سمت خودروی تسلا مدل S می‌آید و خودروی تسلا با برخورد به انتهای تریلی به زیر تریلی می‌رود و این برخورد باعث متلاشی شدن سقف خودرو می‌شود و راننده در همان لحظات اول کشته می‌شود و خودرو به خارج از مسیر حرکت کرده و بعد از طی کردن ده‌ها متر و پس از شکستن فنس به مسیر خود ادامه داده و با برخورد به تیر برق و طی کردن چند متر متوقف می‌شود. این تصادف در اردیبهشت ماه انجام شده؛ اما اخیرا خبر ساز شده است. اطلاعات چندانی در رابطه با سرعت تسلا منتشر نشده، اما شاهدان بر این باورند که بالای ۱۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته است.

بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته کامیون از نقطه‌ای که هم برای راننده و هم برای حسگرهای خودرو کور به‌حساب می‌آمده برخورد کرده است. پیدا شدن دی وی دی پلیر در لاشه خودرو این موضوع را تقویت می‌کند که راننده در حال تماشای فیلم بوده است و هیچ توجهی به جلو نداشته، بر اساس دستور العمل‌های تسلا دست‌های راننده در حالت خودران هم باید روی فرمان باشد و در این سامانه همه چیز به گونه‌ای است که راننده باید نسبت به هشدارها و شرایطی پیش آمده واکنش نشان دهد و این سامانه بر این اساس طراحی شده است و رها کردن خودرو به حال خود به هیچ عنوان در این نسخه‌های موجود توصیه نمی‌شود.

در آمریکا در هر سال ۳۳ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند که در ۹۵ درصد از موارد عامل انسانی دخیل بوده است. بر‌اساس آمارهای اعلام شده در آمریکا احتمال مرگ یک نفر در هر ۹۴ میلیون مایلی که طی می‌شود وجود دارد و این در حالی است که در میانگین جهانی به ازای هر ۶۰ میلیون مایلی که طی می‌شود یک مورد تصادف منجر به مرگ وجود دارد. در همین راستا مدیر عامل تسلا اعلام کرده تا به حال ۱۳۰ میلیون مایل در حالت رانندگی خودران توسط خودروهای تسلا طی شده است که اگر این مورد را هم اشتباه خودران در نظر بگیریم، می‌توان دریافت تا ۲ برابر نسبت به آمارهای جهانی احتمال تصادف با این سامانه‌ها کمتر است. این حادثه به هر دلیلی که انجام شده باشد سوال‌های زیادی را در رابطه با خودروهای خودران و آینده آن مطرح می‌کند. مدیران تسلا در رابطه با این موضوع مجبور به واکنش شدند و به دولت در این رابطه توضیحاتی داده‌اند. پرداختن یک طرفه بیش از حد توسط رسانه‌ها به تصادف این خودرو از سوی برخی افراد ناعادلانه تصور می‌شود و واقعیت این است که در مقایسه با خودروهای دیگر میزان تصادف به ازای هر مایل طی شده در برند تسلا کمتر از سایر خودروها بوده است و همواره با حمله رسانه‌ها مواجه شده است.

تسلا مقصر است یا راننده‌ای که وجود ندارد!

تسلا مقصر است یا راننده‌ای که وجود ندارد!