بایدها و نبایدهای سرمایه گذاری در بندر امام خمینی(ره)

شهردار بندر امام خمینی(ره) با اشاره به سهم برجسته این شهر در تولید ناخالص ملی، معتقد است: بهتر بود در کنار مقررات مربوط به انتخاب سرمایه گذار، چگونگی و نحوه هدایت و جذب سرمایه گذار، روش‌های سرمایه گذاری ، عوامل و راهکارهای سرمایه گذاری موفق ، چگونگی دستیابی به سرمایه پایدار و موارد دیگری از این دست در دستور کار قرار می گرفت. حبیب نصیری فر که هم‌اکنون دانشجوی دکترای شهرسازی است، در گفت و گو با دنیای اقتصاد افزود:صحبت در خصوص موانع سرمایه‌گذاری کار آسانی نیست و تابع آیتم ها و عوامل گوناگونی است. مشروح گفت و گوی ما با وی را در ادامه بخوانید.

ابتدا در مورد بندر امام، موقعیت جغرافیایی، جمعیت و ویژگی‌های این شهر توضیح دهید.

بندر امام خمینی (ره) با حدود ۲۲ هزار هکتار مساحت و ۸۵هزار نفر جمعیت متشکل از قومیت ها و زبان‌های مختلف، در محدوده جغرافیایی شهرستان ماهشهر و در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد. از ویژگی‌های بارز بندر امام خمینی‌(ره) که اگر بازدیدی از پارک ساحلی آن داشته باشید شاهد آن خواهید بود، قرارگیری در سواحل آب‌های خلیج فارس است که از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا در شهری است که به عنوان دومین بندر تجاری کشور و با هویت پایتخت صنایع و بنادر ایران صاحب نام و آوازه است.

بندر امام هم اکنون از چه پتانسیل ها وظرفیت‌هایی برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذار برخوردار است؟

بندر امام خمینی (ره) با دارا بودن اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و با ظرفیت ۳۳ پست اسکله فعال، بالغ بر ۴۰ درصد از حجم مبادلات و صادرات و واردات کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین ۲۱ صنعت عظیم پتروشیمی، اداره کل گمرک، نزدیکی به فرودگاه و برخورداری از قدیمی ترین ایستگاه سراسری جنوب به شمال کشور، شرایط بسیار مساعد و مناسبی را برای سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی پایدار و در نتیجه ورود ارز به داخل کشور و دستیابی به سهم اقتصادی مطلوب در تجارت جهانی فراهم آورده، ضمن اینکه این بندر با دارا بودن سیستم حمل و نقل چند وجهی، امکان نقل و انتقالات را به داخل و خارج از کشور به ۴ شیوه زمینی، هوایی، دریایی و ریلی ایجاد کرده است که روزانه حدود ۱۲ میلیون تن بار جابه جا می‌کنند. ترافیک سنگین ماشین آلات سنگین حامل مواد نفتی و غیرنفتی برای جابه‌جایی زمینی، در هرساعت شبانه روز در ورودی این شهر قابل مشاهده است. به جرأت می‌توان گفت باتوجه به سهم درآمدی بالای این شهر دراقتصاد کشور، انتظار از مسئولان و مقامات ذی‌صلاح بخش تجارت و اقتصاد ملی در راستای معرفی توانمندی‌ها، ظرفیت ها و اهمیت اقتصادی این شهر بندری بیشتر است. شاهد این سخن خبری است که سهم خوزستان از درآمد ناخالص ملی را ۶۵ درصد اعلام کرد. قطعا در این سهم خاص ، بندر امام خمینی‌(ره) را نمی توان نادیده گرفت. همچنین از دولت انتظار می‌رود به جایگاه استان و نقش کلیدی و محوری آن در اقتصاد پایدار کشور توجه ویژه ای داشته باشد.

تاکنون وضعیت سرمایه‌گذاری و اقدامات عمرانی و اقتصادی در این بندر به چه صورت بوده و از نظر اقتصادی، عمرانی و سرمایه‌گذاری از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

بندر امام(ره) از نظر اقتصادی بر پایه سازمان منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) است که این موضوع در بحث تخلیه و بارگیری، انبار و انبارداری، ظرفیت خط‌های تولید، کانال‌های توزیع، روش‌های حمل و نقل و جابه جایی، قدرت فروش و تجارت خارجی کاملا محسوس است و گمان نمی‌کنم از این حیث در اقدامات و پیش فرض‌های اقتصادی مشکلی باشد. بدون تردید هرگونه تحول اقتصادی زمینه ساز توسعه عمرانی این شهر خواهد بود. در این میان شهرداری بندر امام خمینی(ره) نیز با رویکرد کاملا علمی و فنی و پس از رایزنی‌ها و حمایت‌های مسئولان وقت که منجر به امضای توافقنامه‌های همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی در راستای برخی پروژه‌های مهم عمرانی و همچنین تثبیت حق آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده شد، بسترهای لازم را برای اتفاقات خوب عمرانی در این شهر فراهم آورده است.

موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری در این شهر چیست و این شهر از نظر جذب سرمایه چه جایگاهی در میان سایر شهرهای همتراز خود دارد؟

حقیقت این است که در قوانین شهرداری قانونی مشخص برای سرمایه‌گذاری و یا راهکاری خاص در این زمینه وجود نداشته و در این بخش ابهام وجود دارد. بهتر بود که در کنار مقررات مربوط به انتخاب سرمایه‌گذار، چگونگی و نحوه هدایت و جذب سرمایه‌گذار، روش‌های سرمایه‌گذاری، عوامل و راهکارهای سرمایه‌گذاری موفق، چگونگی دستیابی به سرمایه پایدار و موارد دیگر در دستور کار قرار می‌گرفت. در حال حاضر صحبت در خصوص موانع سرمایه‌گذاری کار آسانی نیست و تابع آیتم ها و عوامل بسیاری است که هر یک در حوزه خود قابل بررسی و تأمل است.

شهرداری بندر امام تا کنون چه اقداماتی در خصوص جذب سرمایه‌گذار انجام داده است؟

تشکیل شورای عالی سرمایه‌گذاری، کمیته جذب سرمایه‌گذار، شرکت در محافل و مجالس سرمایه‌گذاری و نشر آگهی و مناقصات سرمایه‌گذاری از جمله این اقدامات هستند. نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان خوزستان نیز دومین فرصت برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای سرمایه‌گذاری شهرداری بندر امام خمینی است. در نمایشگاه گذشته که ۷ مهر ماه سال جاری برگزار شد، غرفه شهرداری بندر امام و روابط عمومی وقت توانست عنوان غرفه برتر را کسب کند.

چشم انداز سرمایه‌گذاری در این شهر را چگونه می‌بینید و پیش بینی شما از استقبال سرمایه‌گذاران برای ورود به این بندر با توجه به اقداماتی که تاکنون انجام شده است، چیست؟

با توجه به آنچه گفته شد بدون تردید بازدید میدانی از بندر امام، موقعیت، ظرفیت ها و پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل موجود آن خالی از لطف نیست. قطعا هر موفقیتی نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک دارد و در مقابل هر نقطه قوتی، نقطه ضعفی وجود دارد. در کنار هر فرصتی نیز تهدیدی هست که باید با برنامه‌ریزی و رویکردهای مناسب، آنها را به فرصت تبدیل کرده و از آنها به نفع خود بهره‌برداری کنیم. بنابراین چشم‌انداز خوبی برای سرمایه‌گذاری در این شهر می‌بینم و امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور بتوانیم شاهد این اتفاق و بازخورد خوب حضور سرمایه داران عزیز باشیم.

اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بندر امام با توجه به موقعیت این شهر و ظرفیت‌های موجود در آن مربوط به چه بخش‌هایی است؟

به طور حتم با ورود به بخش عمرانی بهتر می‌توانیم به هدف خود دست یابیم. از جمله پروژه‌هایی که برای این منظور در نظر داریم پروژه پارک کودک، پارک ترافیک، مجتمع تجاری شهر، مجتمع تجاری- فرهنگی و اداری شهر، پیاده راه آیت الله سعیدی و موارد دیگر است که شروع خوبی برای سرمایه‌گذاران عزیز است.

در آخر اگر موردی هست که به آن اشاره نشده لطفا بفرمایید.

با تلاش دولت یازدهم و همکاری‌های استاندار خوزستان، حمایت‌ها و اقدامات بسیار خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری در بندر امام صورت گرفته و بخشی از نگرانی‌های ما از این نظر کمرنگ شده و امیدواریم به زودی رویکردها و برنامه‌ریزی‌های بهتری در این زمینه داشته باشیم. از استاندار توانمند خوزستان، فرماندار شهرستان ماهشهر و همکارانم در شورای شهر بندر امام‌(ره) قدردانی می‌کنم که بی شک اگر مشارکت و همدلی آنها نبود تا این مرحله پیش نمی‌رفتیم و اگر موفقیتی هست در کنار این عزیزان به دست آمده است.

بایدها و نبایدهای سرمایه گذاری در بندر امام خمینی(ره)

بایدها و نبایدهای سرمایه گذاری در بندر امام خمینی(ره)

بایدها و نبایدهای سرمایه گذاری در بندر امام خمینی(ره)

بایدها و نبایدهای سرمایه گذاری در بندر امام خمینی(ره)

بایدها و نبایدهای سرمایه گذاری در بندر امام خمینی(ره)