«درین کاشان» برای سومین بار واحد نمونه صنعت نفت شد
بی‏شک هفت سال پیش به ذهن هیچ یک از مسوولان، مدیران و کارشناسان عالی رتبه‏ای که در مراسم جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران حاضر بودند خطور نمی کرد که روزی یکی از زیان‏ده‏ترین شرکت‏های بورسی را که در آن زمان از تالار معاملات بازار سرمایه اخراج شده بود، به عنوان برنده‏ای که موفق شد سه سال متوالی قهرمان صنعت نفت و واحد صنعتی نمونه جشنواره باشد، مورد تشویق و تقدیر قرار دهند. درین کاشان شرکتی بود که در سال 87 به دلیل بروز برخی مشکلات ، بدهی بالا و زیان انباشته، از تابلوی بورس اوراق بهادار خارج شد.
در شرایطی که شاید خوش‏بین‏ترین افراد نیز به موفقیت و راه‏اندازی دوباره این شرکت امیدوار نبودند، اقدامات لازم برای راه‏اندازی چرخ تولید و سودآوری شرکت به همت کارگران، مدیران و کارکنان انجام شد تا جایی که اکنون پس از هفت سال درین کاشان (سهامی عام) به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین تولید کنندگان پودرهای صنعتی و معدنی و مواد شیمیایی حفاری چاه‏های نفت و گاز در خاورمیانه مطرح است. درین کاشان هم اکنون با بیش از ۳۰ معدن تحت پوشش با استفاده از کارشناسان باتجربه و متخصص برای بهره‏برداری، اکتشافات و توسعه معادن تحت پوشش، تأمین مواد اولیه صنایع زیرساختی و کلیه مواد شیمیایی حفاری، چاه‏های نفت و گاز تلاش می‌کند. برای بررسی آنچه طی این سال‌ها بر این شرکت و کارکنانش گذشت، پای صحبت‏های مهندس ناصر بکتاش، دانش آموخته ایران و آمریکا در سه رشته معماری، شهرسازی و راه و ساختمان از معتبرترین دانشگاه‏های آمریکا، MIT ، پلی تکنیک نیویورک و دانشگاه نیویورک نشستیم. وی به مدت ۲۰ سال ریاست انجمن آسفالت ایران را عهده‏دار بود و یکی از نخبگان شناخته شده صنعت و معدن این مرز و بوم است که تاکنون ده‏ها جایزه و لوح تقدیر در زمینه‏های مورد فعالیت دریافت کرده است. با وی که در مراسم قهرمانان صنعت طی سه دوره متوالی لوح تقدیر جشنواره را از دکتر ظریف وزیر امور خارجه، معاون رئیس جمهور، استاندار تهران و نماینده ویژه رئیس جمهور و تعدادی از نمایندگان مجلس دریافت کرد، گفت‏وگویی داشتیم تا موفقیت‏های به دست آمده در درین کاشان را به عنوان یک الگو به دیگر صنعتگران معرفی کند.

آقای بکتاش، موفقیت خود را در درین کاشان در چه عواملی می‏دانید؟
پس از خرید در بورس و تابلوی سوم که مراحل اولیه پرداخت ثمن معامله طی ده روز، یعنی نیمه دوم اردیبهشت ۸۷ به طول انجامید، پانزده روز بعد شرکت درین از کلیه تابلوها و از بورس به دلیل زیان انباشته و بدهی بالا به بانک‏ها، تأمین اجتماعی و مالیات که از سال ۷۷ تا ۸۷ پرداخت نشده بود، و ده‏ها مشکل دیگر اخراج شد و کارکنان شرکت فکر می‌کردند، پس از خرید و تحویل شرکت مانند بسیاری واحدها این کارخانه نیز بسته خواهد شد و چنین عنوان شده بود که خریدار قصد تغییر کاربری زمین کارخانه و تبدیل آن به باغ شهر را دارد، نه تولید و ادامه کار.اما در نخستین فرصت به آنان اطمینان دادم، هیچ تغییر و جابه‌جایی در پرسنل نخواهیم داشت و عشق من همواره تولید بوده و خرید این واحد با مشکلات موجود برای استفاده ریالی آن نبوده و نیست، بلکه افزایش تولید مانند دیگر واحدها خواهد بود. من عاشق نوآوری، کارآفرینی و خدمت به این مرز و بوم هستم و چرخ تولید با همت تمام پرسنل به حرکت درمی‏آید. به کارکنان تأکید کردم به دلیل تجربه و تخصص تک‏تک شما این مجموعه را خریداری کرده‏ام و به کمک و همراهیشما نیازمندم و باید در راه سربلندی آن کوشش کنیم. آنها که در مورد سوابق من طی چهل سال گذشته تحقیق کرده بودند، دیدند که نسل دوم و سوم با من در واحدهای دیگر صمیمانه کار می‌کنند و همه مجموعه‏ها تا حدودی موفق هستند.پس از یک ماه همه چیز تغییر کرد و نیروها با روحیه دیگری آماده کار شدند و طی شش ماه کارخانه را بازسازی کرده و هیچ فرد جدیدی را نیاورده و کسی را اخراج نکردیم. اعتقاد دارم نیروهای متخصص هر واحد در تمام دنیا سرمایه اصلی آن واحدها هستند که در ایران متأسفانه به این موضوع هیچ وقت بهایی داده نشده و روی آن حساب باز نمی‌کنند و ملاک خرید همیشه ساختمان‏ها و دارایی شرکت‌ها بوده، نه نیروی متخصص آن شرکت و کارخانه.

به اختصار از سوابق شرکت درین کاشان بگویید.
شرکت درین کاشان به منظور رفع نیازهای صنایع زیربنایی کشور از جمله صنایع نفت و گاز، فولاد، نیروگاه‏ها و .... ،کارخانه خود را در سال ۱۳۵۴ پس از نصب و راه‏اندازی توسط شرکت ایمکو سرویس (یکی از شعب شرکت هالیبرتون) در شهر کاشان احداث کرد. این شرکت در سال ۸۷ به بخش خصوصی واگذار شد و تحت مدیریت اینجانب و با همکاری نیروهای متخصص شرکت ابتدا کلیه خطوط کارخانه بازسازی شد و سپس با اضافه کردن خطوط تولید و رفع موانع موجود توانستیم ظرفیت کارخانه را به بیش از سیصد هزار تن در سال برسانیم که رقم قابل توجهی در این صنعت است.

در حال حاضر محصولات شرکت از چه استانداردی پیروی می‌کنند؟
شرکت درین کاشان برای ایجاد ساختاری جهت رسیدن به مدیریت یکپارچه کیفیت و اهداف متعالی خود، حضور در بازارهای رقابتی و ایجاد شرایط مطلوب، موفق به اخذ گواهینامه ISO ۹۰۰۱ در مدیریت کیفیت، ISO ۱۴۰۰۱ در سیستم مدیریت زیست محیطی، OHAS ۱۸۰۰۱ در سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت وISO/ TS ۲۹۰۰۱ در سیستم ایمنی صنایع نفت شده است.واحد تضمین کیفیت شرکت درین کاشان محصولات خود را طبق استانداردهای جهانی، API و OCMA، ASTM زیر نظر مهندسان متخصص و تکنسین‏های با تجربه انجام می‌دهد و با استفاده از مدرن‏ترین دستگاه‏ها و تجهیزات آزمایشگاهی توانسته به عنوان یکی از قوی‏ترین مراکز آزمایشگاهی در ایران، بازوی توانمند و مطمئنی برای کسب رضایت حداکثری مشتریان این شرکت باشد؛ به‌طوری که محصولات و مواد اولیه این شرکت به دفعات در آزمایشگاه‏های معتبر ایران و خارج مورد تأیید قرار گرفته و با توجه به همکاری گسترده با شرکت نفت در سال‌های گذشته، تأییدیه‏های ارزشمندی از آزمایشگاه‏های مختلف در ایران وخارج را اخذ کرده است.

انگیزه شما برای ایجاد شرکتهای زیر مجموعه چه بود؟
شرکت درین کاشان در راستای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور و درجهت اهداف راهبردی خود و رفع نیازهای مواد معدنی و شیمیایی صنایع زیربنایی به خصوص نفت و گاز، طی هفت سال گذشته اقدام به تأسیس، راه‏اندازی و خریداری ۱۱ شرکت صنعتی و معدنی، شیمیایی و خدماتی کرده است که به عنوان شرکت‌های تابعه گروه درین کاشان فعالیت کرده و اینجانب ریاست هیات مدیره کلیه شرکت‌ها را عهده‏دار هستم. این شرکت‏ها این امکان را به درین کاشان می‌دهند تا از صفر تا صد عملیات استخراج، فرآوری، حمل و نقل، توزیع، بازیافت و تهیه و تولید کلیه مواد سیال حفاری را در داخل گروه انجام دهد. به بیان دیگر، ما از ابتدا تا انتهای عملیات برداشت از معادن، تولید و تحویل به مصرف کننده خودکفا هستیم. مواد معدنی و شیمیایی به وسیله این شرکت‏ها تولید شده و خدمات حمل و نقل از نقاط مختلف و حمل به انبار اهواز، در واحد پشتیبانی جنوب که در زمینی به وسعت ۴۵ هزار متر مربع و سوله‏ای بالغ بر بیست هزار متر مربع که در مرکز ثقل چاه‏های نفت و گاز در اهواز قرار گرفته، حمل و نگهداری می‌شوند. پس از آن ۳۹ نوع مورد استفاده سیال حفاری داخلی و خارجی در آزمایشگاه اهواز مورد آزمایش مجدد قرار گرفته و پس از تأیید به دکل‏های حفاری چاه‏های نفت و گاز مناطق نفت خیز ارسال می‌شود.

مهمترین محصولاتی که در حال حاضر تولید می‏کنید چیست و چه کاربردی دارد؟
کلیه مواد معدنی مورد مصرف در چاه‏های نفت و گاز شامل باریت، بنتونیت، هماتیت، کربنات کلسیم، آهک هیدراته، میکروسیلیس و بنتونیت که برای سدسازی، تونل، ریخته‏گری، گندله‏سازی و ده‏ها مصرف دیگر کاربرد دارد، و انواع نمک‏های دانه‏بندی شده صنعتی و کلیه مواد شیمیایی سیال حفاری از محصولات تولیدی این شرکت هستند. همچنین در سال ۹۱ با مشارکت شرکت گام تک تبریز موفق به تولید زانتان گام خوراکی و صنعتی برای اولین بار در ایران و خاورمیانه شدیم. این ماده توانست تأیید شرکت مناطق نفت خیز جنوب در چاه‏های نفت و گاز را برای اولین بار در ایران اخذ کرده و هم اکنون نوع خوراکی آن هم در کارخانه‏ها مورد مصرف قرار می‌گیرد، امیدواریم با افزایش تولید این ماده بتوانیم کشور را از واردات این ماده حیاتی بی نیاز کرده و از خروج ارز در این برهه زمانی جلوگیری کنیم.

در این راه مهمترین مشکلات شرکت چیست و چه انتظاراتی از دولت دارید؟
این شرکت طی این مدت مواد سیال حفاری ۴۶۰ حلقه چاه شرکت مناطق نفت خیز جنوب را تأمین کرده و توانسته است کارنامه قابل قبولی از خود ارایه دهد و در رتبه‏بندی اداره کل حفاری مناطق نفت خیز جنوب بین کلیه شرکت‌های ایرانی و خارجی رتبه اول را کسب کند.در حال حاضر نیز به دلیل بحران اقتصادی، نبود نقدینگی و فشار تحریم‏های ظالمانه که در کشور وجود دارد، با ظرفیت کامل فعالیت نمی کنیم و در کارخانه‌های تولیدکننده مواد شیمیایی نیز به دلیل کمبود نقدینگی با مشکلات مشابه رو به رو هستیم. امیدوارم با رفع تحریم‏ها مشکلات به حداقل ممکن برسد و بتوانیم تولید را در حد قابل قبولی انجام دهیم.

بازارهای هدف محصولات گروه درین کاشان کدام کشورها ست و این شرکت‏ اصولا توانایی پاسخگویی به چند درصد از نیاز بازار داخلی را دارد؟
حدود چهل نوع مواد سیال حفاری که تولید برخی از آنها به لحاظ کارایی و کاربرد از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است دراین شرکت تولید می شود و با وجود نقدینگی می‌توانیم کلیه نیاز سیال حفاری داخل و خارج را برآورده سازیم. امیدواریم با رفع تحریم‌ها جهش صنعت نفت در ایران و خاورمیانه که با توجه به پایین آمدن قیمت نفت هم اکنون به حداقل ممکن خود رسیده،اتفاق بیفتد. منطقه خاورمیانه و کلیه همسایگان ما تولید نفت و گاز دارند، مخصوصاً کشور عراق به تازگی پس از سی سال مجدداً شروع به سرمایه‏گذاری عظیمی در حوزه‏های نفتی کرده است. از این رو به لحاظ اقتصادی واردات کلیه مواد سیال حفاری آماده جهت چاه‏های نفت و گاز از ایران مقرون به صرفه‏تر است. با توجه به معادن غنی ایران، با افزایش ماشین‏آلات و تأسیس کارخانه‏ها در نزدیک معادن و در نقاط مختلف و کارآفرینی برای جوانان قادر خواهیم بود، با کمترین هزینه از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کرده و سالانه بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن مواد معدنی سیال حفاری آماده را برای مصرف چاه‏های نفت و گاز تولید کنیم. همچنین می توانیم کلیه مواد شیمیایی حفاری را که به دانش آنها دست یافته‏ایم در بازار داخلی و بین‏المللی عرضه کنیم. در حال حاضر ما از صفر تا صد کلیه مواد را خودمان تولید و حمل می‌کنیم و امیدواریم پس از رفع تحریم ها، بالا رفتن قیمت نفت و حفر چاه‏های جدید در خاورمیانه و همچنین ثبات نظامی و اقتصادی به روند تولیدی خود در این رشته ادامه دهیم.