فورد شما را می‌پاید!

انسان‌ها در رانندگی همواره دچار خطا در محاسبه یا سهل‌انگاری‌هایی می‌شوند که ممکن است فرصتی برای جبران آن وجود نداشته باشد. در حال حاضر برخی خودروهای موجود در بازار به سامانه‌های پیشگیری از تصادف مجهز هستند که باعث می‌شوند ایمنی در رانندگی افزایش پیدا کند. شرکت فورد نسل جدیدی از این سامانه‌ها را به کار خواهد بست که باعث افزایش بیشتر ایمنی در خودروهایش خواهد شد. این سامانه‌ها در نقش چشم و گوش سوم راننده عمل می‌کنند و باعث می‌شوند موانعی که ممکن است بر سر راه خودرو و دور از چشم او وجود داشته باشند از طریق این چشم و گوش‌های اضافه تشخیص داده شوند و بدون دخالت راننده ترمز‌ها به نسبت خطری که خودرو و سرنشینان را تهدید می‌کنند فعال می‌شوند و حتی ممکن است این کم شدن سرعت تا توقف کامل پیش رود. این فناوری‌ها در خودروهای دو سال آینده فورد حضور خواهند داشت و این در حالی اتفاق خواهد افتاد که فورد تا سه برابر در این بخش افزایش سرمایه‌گذاری داشته است.

این تجهیزات در جهت تکمیل طرح‌های خودروهای خودران خواهند بود و به‌عنوان گام‌های اولیه مهم در این حوزه شناخته می‌شود، چرا‌که خودروهای خودران برای دفع خطرات موجود در مسیر به شدت نیاز به استفاده از این سامانه‌ها خواهند داشت. بخشی از این امکانات عبارتند از: کروز کنترل‌های تطابقی، سامانه اخطار دهنده موانع پیش رو، سامانه اخطار خروج از خط، انواع سامانه‌های نظارتی بر حرکت خودرو و سایر خودروهای عبوری می‌توانند رانندگی ایمن تری را به‌وجود آورند. این سامانه‌ها در ابتدا اخطار می‌دهند و در صورت عدم واکنش راننده در موعد مقرر، به‌صورت خودکار خود پاسخی مناسب می‌دهند. در نسل آینده از این سامانه‌ها خودروها می‌توانند در برابر خطراتی که با سرعت زیاد حرکت می‌کنند واکنش نشان داده و به اصطلاح جا خالی دهند و با تغییر مسیر از برخورد با موانع جلوگیری کنند یا اینکه این امکان وجود دارد که در صورت حرکت در جهت خلاف هشدارهای لازم داده شود. در بسیاری از مواقع راننده‌ها متوجه خطرات احتمالی نمی‌شوند یا فرصت کافی برای تشخیص خطر را ندارند که در این صورت این سامانه‌ها وارد عمل شده و می‌توانند به قدرت تصمیم‌گیری راننده کمک کنند.

فورد این سامانه را با این توضیح معرفی کرده است که «سیستم جدید شما را در مقابل خودتان محافظت می‌کند». آمار تصادفات بالا در جاده‌ها هزینه‌های ثانویه زیادی را روی دست خودروسازان قرار می‌دهد که علاوه بر تبعات اجتماعی، تبعات اقتصادی جبران ناپذیری را نیز به دنبال دارند. تلاش برای جلوگیری از تصادف به‌عنوان سد اولیه مطرح می‌شود و استقامت خودرو و امکانات مقابله با ضربات وارده از جمله انواع کیسه‌های هوا و سلول امنیتی و سپرها می‌توانند در نقش سد یا دیوار دوم عمل کنند. از طرف دیگر این سامانه‌ها برای رانندگی خودران نیز در آینده ضروری به نظر می‌رسند. فورد با تجهیز شدن به این سامانه‌ها می‌تواند خود را به خودروهای تمام خودران نزدیک ببیند و در این حوزه این شرکت با احتیاط عمل کرده است و به‌تدریج در حال ورود به این بخش از صنعت خودرو‌ است.