از پراید استاندارد تا جنسیس، یک سال بدون کلاس آزاد
پنجمین مرحله از سری مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی کشور در رشته سرعت روز جمعه 23 بهمن ماه در پیست آزادی تهران برگزار شد. این مسابقه تنها یک روز بعد از یوم‌الله 22 بهمن برگزار می‌شد. جالب آنکه در اقدامی ستودنی مسوولان فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در روز پنج‌شنبه یعنی 22 بهمن ماه، به همراه جمعی از ورزشکاران رشته‌های مختلف موتوری، در راهپیمایی این روز فرخنده حضور به‌هم رساندند. به این ترتیب بعد از پایان راهپیمایی ورزشکاران و مسوولان به پیست بازگشتند تا برنامه تایم‌گیری یا کوالی‌فای برای روز مسابقه انجام شود. این‌بار هم مهم‌ترین اتفاق حضور دوباره ایران خودرو به‌عنوان اسپانسر مسابقات بود. اسپانسری که بعد از رانا، پای سمند سورن تازه توربو شده را هم به مسابقات سرعت باز کرد.

به این منظور ۱۰ خودروی سمند سورن مجهز به پیشرانه توربو شارژ با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری به اندازه ۲۱۷ نیوتن متر راهی خط استارت پیست آزادی شدند تا با رانندگی چند تن از قهرمانان و پیشکسوتان اتومبیلرانی کشور یک کلاس کامل را تشکیل بدهند. مسابقه را پرایدهای استاندارد آغاز کردند که در مسابقه قبلی غیبت داشتند اما این کلاس هم مثل گذشته رمقی نداشت و در پایان مهدی صحافی‌پور، مصطفی رجایی و ایمان عرب‌زاده به ترتیب اول تا سوم شدند. کلاس دوم متعلق بود به جنسیس‌های کوپه که برای اولین‌بار برگزار شد. این کلاس که اتفاقا استقبال خوبی از طرف شرکت‌کنندگان و تماشاگران از آن صورت گرفت، جذاب برگزار شد زیرا مثل بسیاری از مسابقات دیگر کسل‌کننده نبود و رقابت بین نفرات برای تصاحب عناوین در طول مسابقه وجود داشت. در اولین مسابقه از جنس جنسیس، علی ربیعی، مهدی شاکری و مصطفی مظاهری به ترتیب اول تا سوم شدند. پژو‌های ۴۰۵ هم با هم رقابت کردند. کلاسی که در مسابقه قبلی با چند حادثه از جمله برخورد شدید یکی از خودروها با گاردریل همراه بود، این‌بار بدون برخوردی جدی به پایان رسید تا مهرداد صفری، مجتبی اردستانی و شایان افتخاری بر سکوی‌های اول تا سوم بایستند.

در کلاس BP که خودروهایش با لاستیک‌های ایرانی مسابقه می‌دهند، بعد از دو برخورد که اعمال نظر داوران را در پی داشت ایمان زیرک، علیرضا مبارکی و داود بیگدلی به ترتیب اول تا سوم شدند. هوندا‌سیویک‌سواران هم برای دومین‌بار در مسابقات سرعت شرکت کردند و در کلاس اختصاصی با هم جنگیدند. در این مسابقه که به دلیل اسپین شدن (چرخیدن و تغییر مسیر) یکی از خودروها در مسیر لحظاتی شرکت‌کنندگان با پرچم زرد رو‌به‌رو شدند، چند‌بار مقام اول بین خودروها دست به دست شد تا دومین رقابت آنها جدی‌تر از اولین پیکار باشد. اما در پایان این پژمان پژم، مجتبی اسماعیلی و میعاد اسلامی بودند که زودتر از بقیه مقام‌های اول تا سوم را تصاحب کردند.

کلاس اختصاصی بی‌ام‌و که تقریبا کلکسیونی از انواع بی‌ام‌و‌های اصطلاحا مدل بالاست، باز‌هم با قهرمانی مرتضی شادفرخ به پایان رسید. پیروزی‌های شادفرخ با اتکا به خودروی قدرتمندش در مسابقات گذشته و ضعف دیگر خودروهای شرکت‌کننده در این کلاس، باعث شده کلاس بی‌ام‌و اختصاصی خالی از هیجان باشد. کلاس BP-GT مثل مسابقه قبل با ۶ شرکت‌کننده استارت خورد اما در خلال مسابقه سه خودرو به دلیل نقص فنی مسابقه را ترک کردند تا این کلاس مثل مرحله قبل نیمه‌کاره و بدون مشخص شدن قهرمان به پایان برسد.

شروین یگانه اول، آرش خامنه دوم و پرهام زربافی نفر سوم شد؛ این ترتیب سکوی برترین شرکت‌کنندگان کلاس ۲۰۶ اختصاصی در یک سال گذشته است. در این مسابقه هم در حالی که پرهام زربافی در خط یک قرار داشت و شایان افتخاری و آرش خامنه در خط دوم و سوم قرار داشتند، شروین یگانه بدون تایم‌گیری مسابقه را از خط آخر استارت زد. آرش خامنه در حال جنگ برای رسیدن به مقام دوم بود و یگانه هم از همان دور اول سبقت‌گیری را آغاز کرد. در دور پنجم شروین یگانه در خط یک قرار داشت و آرش خامنه در خط سوم. در حالی که شایان افتخاری در جایگاه دوم می‌راند و تحت فشار آرش خامنه قرار داشت. در دور هشتم شروین یگانه در پیچ ۴ در حالی که جلو ران بود، در اقدامی هماهنگ با آرش خامنه (حتی هماهنگ‌تر از مسی و نیمار در تیم بارسلونا) به سمت بیرون پیچ حرکت کرد و باعث شد افتخاری نتواند از نقطه مورد‌نظرش بپیچد، در نتیجه آرش خامنه از این فرصت استفاده کرد و از داخل پیچ به خط دوم رسید. در نهایت هم همچون همیشه شروین یگانه به مقام اول دست یافت. آرش خامنه دوم شد و در حالی که شایان افتخاری نتوانست مسابقه را به اتمام برساند، پرهام زربافی سوم شد.

سمندهای توربو نیز بالاخره وارد پیست شدند. سمندهایی که آمده بودند تا در مسابقه‌ای پرفشار، امتحانی سخت را پشت‌سر بگذارند. مسابقه سمندهای سورن حتی از دیگر کلاس‌ها هم جدی‌تر بود. چند برخورد در این کلاس روی داد که باعث آسیب به خودروی نادر جعفری و غلامرضا جنیدی شد. در پایان مسابقه و در حالی که به‌رغم تصورات هیچ‌یک از سمندها از نظر فنی با مشکلی رو‌به‌رو نشدند، پژمان پاکزاد مثل جام رانا به مقام اول دست یافت. فرهاد جعفری دوم شد و مقام سوم هم به نادر جعفری رسید. غلامرضا جنیدی به تشخیص تیم داوری با پنالتی ( افزایش زمان) رو‌به‌رو شد و به این ترتیب سکوی سوم را از دست داد. از جمله حوادث این کلاس خروج اشکان مسگرها از مسابقه به دلیل خروج لاستیک از رینگ بود. تقریبا ساعت به حدود ۳ بعد از ظهر رسیده بود که آخرین کلاس برگزار شد. کلاس خودروهای توربو که عمدتا خودروهای دریفت هستند که مسابقه ریس می‌دهند! در دور اول محمد حسن بیات با بی‌ام‌و اسپین شد تا خودروی Safty Car وارد پیست شود. به این ترتیب بعد از چند دقیقه بی‌ام‌و به خارج از پیست انتقال یافت تا مسابقه دوباره آغاز شود. در حالی که مهدی نوروزی مثل مسابقه قبل یکه‌تازی می‌کرد، شهاب پیشانی‌دار هم در اولین حضورش در مسابقه سرعت رده دوم بود، ضمنا پژمان پاکزاد سوار بر خودروی جنسیس سوپر‌شارژر برای تصاحب مقام بهتر از خط سوم می‌جنگید. اما در پایان این پیکار مهدی نوروزی اول شد و پاکزاد و پیشانی‌دار به سکوهای دوم و سوم دست یافتند.