گسست نظام وار ساحت علم و عمل

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- ضحی زردکانلو- دومین روز چهارمین همایش ملی «تعامل صنعت و دانشگاه» در حالی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد که علیرغم اطلاع‎رسانی قبلی مبنی بر حضور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و خراسان رضوی، خبری از حضور وی نشد و مراسم اختتامیه با حضور استاندار خراسان رضوی و تعدادی از نماینده‎های استان در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.

مدل پایین به بالا برای تعامل صنعت و دانشگاه

دومین روز چهارمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با سخنرانی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد. حبیب رجبی با بیان اینکه تعامل صنعت و دانشگاه باید تبدیل به یک فرآیند پایدار شود، اظهار کرد: منظور از پایدار این است که در اداره صنعت و دانشگاه حلقه‎های تصمیم‌گیری و تصمیم‎سازی اجرایی وجود داشته باشد و این حلقه‌ها باید یکدیگر را در کنار هم ببینند و به دنبال مشارکت عملی باشند. وی با تأکید بر اینکه دانشگاه و صنعت برای بقای خود نیازمند تعامل هستند، تصریح کرد: برقراری این تعامل نیازمند یک مدل کلان است و در این زمینه دو رویکرد وجود دارد؛ یک رویکرد بالا به پایین و متمرکز و مبتنی بر نقش دولت است و رویکرد دیگر پایین به بالا و مبتنی به مدل‎های منطقه‎ای و بومی و مبتنی بر استقلال دانشگاه است؛ باید توجه داشت مدل‏های پایین به بالا چابکی بیشتری دارند و اگر در مقوله ارتباط صنعت و دانشگاه بخواهیم منتظر بخشنامه‎های از بالا باشیم، فرصت‎های بسیاری از دست می‎رود.

عدم راهیابی خروجی دانشگاه‌ها به صنعت

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی نیز در این همایش با بیان اینکه اگرچه اعداد و ارقام دانشجویان فارغ‌التحصیل و نیز تعداد مقاله‌های علمی و ... در کشور رشد داشته اما خروجی دانشگاه‌ها راهی به صنعت پیدا نکرده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه یا کیفیت آموزش‌ها متناسب با نیاز صنعت نبوده یا بخش صنعت ظرفیت جذب این خروجی را نداشته است. سیدحسین میرشجاعیان با اشاره به اشتغال‌زایی سایر بخش‎های اقتصاد ایران غیر از نفت، افزود: تصویر موجود از اقتصاد ایران در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، اقتصاد کشور با مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها مواجه است. وی تنوع اقتصادی و جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران خارجی، طبقه در حال رشد مصرف‌کننده که حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی دارد، رشد جمعیت شهرنشین و بازار خوب آن برای اقتصاد، فرهنگ کارآفرینی و جایگاه ژئوپلیتیک ایران را از مزایای اقتصاد برشمرد و گفت: رشد اقتصادی پایین و پرنوسان، پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید، مشکلات بازار کار و بهره‌وری پایین نیروی کار و تنگنای مالی از نقاط ضعف اقتصاد محسوب می‌شود.

معاون وزیر امور اقتصاد با بیان اینکه در زمینه محیط کسب‌وکار تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، عنوان کرد: زیرساخت‌های ما در روابط اقتصادی به دلایل مختلف هنوز به سمت توسعه اقتصادی پایدار حرکت نکرده است؛ بر اساس داده‌ها در حالی که کیفیت دانشجوی خروجی دانشگاه‌های ما ضعیف است اما همچنان بر کمیت تمرکز داریم؛ برخی کسب‎وکارها در کشور به شدت رو به رشد هستند و با تمرکز بر این نوع از کسب‌وکارها، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سرعت جذب بازار کار می‌شوند؛ نکته‌ای که باید مورد توجه دانشگاه قرار گیرد این است که دولت‌ها در ایران پولدار نیستند و هزینه‌های بسیاری دارند و اگر برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها مبتنی بر بودجه عمومی دولت باشد، با شکست مواجه خواهد شد. میرشجاعیان در پایان این نکته را هم یادآور شد: دورنمای اقتصاد ما به شرط غلبه بر مشکلات می‌تواند مطلوب و امیدبخش باشد.

انگیزه کم برای تعامل

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز کمبود انگیزه را مهم‎ترین عامل تعامل کمر‌نگ صنعت و دانشگاه برشمرد و گفت: در حال حاضر عمده فعالیت‎های صنعتی با سودآوری بالا، رانتی است و بنابراین نیازی به تعامل صنعت و دانشگاه ندارد و در نتیجه این ارتباط شکل نمی‎گیرد. روح‎اله شهنازی بستر تربیت کارآفرین‎های خلاق را آموزش‌های پیش‎دبستانی و دبستان دانست و افزود: در حال حاضر سیستم آموزشی ما چنین افرادی را تربیت نمی‎کند زیرا چنین هدفی ندارد؛ پارک‎های علم و فناوری می‎توانند تا حدودی این نقیصه را جبران کنند.

رانتی بودن دانشگاه‎ها

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: حدود ۱۰۰ دانشگاه دولتی، ۲۷۰۰ مؤسسه آموزش عالی، پنج میلیون نفر دانشجو و ۷۰ هزار نفر عضو هیأت علمی در کشور وجود دارد اما تاکنون هیچ‎گاه تعریفی از دانشگاه در ایران ارائه نکرده‏‎ایم و حتی در حال حاضر که صحبت از دانشگاه‎های نسل سوم و کارآفرین مطرح می‎شود، باز هم تعریف درستی از آن نداریم. رضا منصوری با بیان اینکه علم در ۳۰۰ سال اخیر به ویژه قرن اخیر تحولات بسیاری را به خود دیده است، تصریح کرد: اما ما هنوز آن را درک نکرده‎ایم و صرفا تولید مقاله را با تولید علم برابر می‎دانیم که این روند کاملا اشتباه است؛ جنبه‎های مثبت کارکردهای دانشگاه بارها تکرار شده است اما به نظر من نمی‎توان به آن افتخار کرد. عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اعتقاد بر رانتی بودن دانشگاه‎های کشور، عنوان کرد: رانتی شدن دانشگاه‎ها حداقل به مدت 40 سال به کشور آسیب می‌رساند؛ با این اوصاف چرا ایراد خودمان را نمی‎بینیم و از صنعت ایراد می‎گیریم.

وی با طرح این سوال که «آیا دانشگاهی برای ارتباط با صنعت ایجاد شده است؟»، افزود: دانشگاهیان ما برای ارتباط با صنعت و تجارت تربیت نشده‎اند و این امر ایراد بزرگی است. منصوری با بیان اینکه هنوز تا رسیدن به نقطه‎ای که دانشگاهیان ما بتوانند مسأله‎ای را طرح کند و جامعه نیز از آن‌ها حل آن مسأله را بخواهد، حدود ۵۰ سال فاصله داریم، گفت: جامعه ما پر از مسائل اقتصاد، اجتماعی و ... است اما دانشگاهیان هنوز به این سمت حرکت نکرده‎اند و دولت نیز به دلیل پیچیدگی‎های اجتماعی، فرهنگی و ... آمادگی را برای حمایت از حرکت دانشگاه‎ها به سمت حل مسائل موجود ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: تا رسیدن به زمانی که دولت هوشمند شود و دانشگاه‎ها را به سمت حل مسائل سوق دهد، بخش تجارت و فعالان اقتصادی می‌توانند از علم حمایت کنند؛ برای حمایت از علم نیازی به ایجاد دانشگاه نیست بلکه باید درک عمیقی از علم برای موفقیت در این زمینه وجود داشته باشد. منصوری با اشاره به اینکه بودجه تخصیص یافته تحقیقاتی کشور در سال جاری نزدیک به صفر و حتی از بودجه فرهنگی هم کمتر است، اظهار کرد: تا ۲۰ سال آینده این روند اصلاح نخواهد شد با این حال خیران و تجار می‎توانند این خلأ را برای حمایت از علم در کشور پر کنند و آنگاه ارتباط تجارت و علم ایجاد می‎شود و راهی جز این نیست.

وارداتی بودن صنعت و دانشگاه

پنل تخصصی و نشست پرسش و پاسخ یکی از بخش‎های دومین روز چهارمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه بود که رئیس کمیسیون سرمایه‎گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست با اشاره به اینکه امروز فعالیت بخش تولید و تجارت در کشور ما بر اساس نیازهای جامعه نیست، در خصوص نقش حاکمیت در اقتصاد، اظهار کرد: حاکمیت و دولت را به تنهایی و مشتق از سایر بخش‎ها نمی‎توان در نظر گرفت زیرا دولت در تصمیم‎سازی‎ها مؤثر است. جواد باقری شیروانی با بیان اینکه در حال حاضر بخش کوچکی از اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از اقتصاد به لحاظ حجم و اعداد و ارقام اقتصادی در اختیار دولت و شرکت‎های شبه دولتی است و بنابراین در چنین وضعیتی منطقی است که اتاق‎های بازرگانی و فعالان بخش خصوصی نقش چندانی در تصمیم‌سازی‎ها برای بهبود فضای اقتصادی نداشته باشند. وی با اعتقاد بر اینکه به همان اندازه که از وارداتی بودن علم سخن گفته می‎شود، صنعت کشور ما نیز وارداتی است، تصریح کرد: تا زمانی که نتوانیم نیازهای کشور را از طریق علوم و روش‌های بومی‎ برطرف نکنیم، توسعه‌ محقق نخواهد افتاد.

ضرورت حمایت فعالان اقتصادی از تولید علم

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز در پاسخ به سؤالی در خصوص کاربردی بودن این قبیل همایش‎ها، اینطور عنوان کرد: قرار نیست برگزاری همایش‎ها به سرعت به نتایج ملموس برسد؛ بدون تردید برگزاری این همایش‎ها دارای اهمیت است البته مشروط بر اینکه اهداف مشخص داشته باشند. رضا منصوری با بیان اینکه مهم‎ترین اثر این قبیل همایش‎ها این است که افراد دارای تجربه، مسائل را مطرح و دیگران از تجربیات آن‌ها استفاده می‎کنند، خاطرنشان کرد: دولت به دلیل شرایط تاریخی و وضع کنونی نمی‎تواند بیش از این به دانشگاه و صنعت کمک کند و در چنین شرایطی اهالی کسب و کار می‌توانند مداخله کوچک اما با تأثیر بسیار زیاد داشته باشند؛ دولت وظیفه خودش را انجام می‎دهد اما اهل کسب و کار اگر می‌خواهند کار خیری انجام دهند، می‎توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

گسست نظام‎وار بین ساحت دانایی و عمل

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در ایران زور اجتماعی علم از غیرعلم بیشتر است، اظهار کرد: با توجه به اینکه راه نجات از مسیر علم می‌گذرد و در ساحت علم حرف آخر وجود ندارد باید بتوانیم پیوندی بین نظر و علم برقرار کنیم و راه برقراری این پیوند هم گفت‏ و شنود است. فرشاد مؤمنی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران شرایط پیچیده و پر تب و تابی را تجربه می‎کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طبق اسنادی که در حالت‌های خوش‌بینانه تعریف شده‌اند، اقتصاد ایران وضعیت بحرانی دارد؛ برای حل مسائل بنیادی نمی‎توان با تعارف برخورد کرد؛ گسست نظام‎وار بین ساحت دانایی و ساحت عمل یکی از مسائل بنیادی ماست؛ اگرچه از پیروزی انقلاب تاکنون هر شیوه‌ای که برای پیوند معقول و منطقی صنعت و دانشگاه راهگشا به نظر رسیده، در دستور کار قرار گرفته اما مسأله همچنان به قوت خود باقی است و در چنین شرایطی باید مشکل را به صورت بنیادی مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه در ایران بستر نهادی به گونه‌ای سازمان یافته که افراد عموما، در راه حداکثرسازی منافع خود در سطح فردی، برای منافع جمعی اختلال ایجاد می‎کنند و همین امر باعث شده کار پیش نرود، تصریح کرد: برای هم‌راستاسازی منافع فردی و جمعی، علم لازم است اما کافی نیست و در این زمینه شرط کفایت این است که زور اجتماعی علم از غیرعلم بیشتر باشد. مؤمنی اضافه کرد: همچنین اقدامات کوتاه‎مدت در ایران هم‎راستایی با ملاحظات بلندمدت ندارد و فقط در حالتی می‌شود این دو مورد هم‎راستا باشند که در فرایندهای تصمیم‌گیری و تخصیص منابع، علم فصل‌الخطاب باشد.

وضعیت ایران در خلق ارزش افزوده توسط علم

عضو مؤسسه دین و اقتصاد با بیان اینکه ایران یکی از فاجعه‌آمیزترین اوضاع و احوال را در خصوص خلق ارزش افزوده توسط علم دارد، افزود: شرط دیگر برای هم‎راستایی‌ منافع این است که ساختارهای نهادی مشوق تولید باشد اما در حال حاضر ساختار نهادی ایران دقیقا پشت به تولید کرده است؛ افرادی که سراغ تولید می‌روند، بیشتر رنج و خطر و آسیب می‌بینند اما افرادی که به سمت فعالیت‌های غیرمولد می‌روند، برخوردارترند. مؤمنی با بیان اینکه گزینه رقیب خلاقیت را توزیع مجدد می‌گویند، عنوان کرد: توزیع مجدد یعنی چیزی که خلق شده و موجود است، مجددا اجرا و توزیع شود؛ توزیع مجدد می‌تواند بحران آفرینی کند و به شکل رانت، ربا و فساد ایجاد شود؛ در جامعه‌ای که عده‌ای زور بیشتری دارند، چیزی را خلق نمی‌کنند اما قدرت جابه‌جا کردن آن را دارند؛ وقتی توزیع مجدد در جامعه بیش از حد بسط پیدا کند، بقای جامعه تهدید می‌شود؛ بحران کمیابی تشدید شده و به دنبال آن رقابت‌ها به شکل حذفی و مخرب پیش می‌رود به طوری که الگوی جامعه به سمت ستیز رفته و هرکسی که دست بیاندازد برای دارایی، باید دیگری را حذف کند.

وضع نگران‌کننده امنیت حقوق مالکیت در ایران

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که در این خصوص کار جدی انجام نشده و علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد کشور ما از لحاظ امنیت حقوق مالکیت وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد. مؤمنی ادامه داد: در مقایسه با پاکستان، افغانستان، سوریه و عراق کشور ما از امنیت بالایی برخوردار است اما با وجود این امنیت کسی حاضر به سرمایه‌گذاری تولیدی نیست؛ بیش از ۹۰ درصد از بنگاه‌های اقتصادی یک نفره اداره می‌شود و اگر امنیت داشتیم، این فرهنگ منحط‌گرایی و فردی وجود نداشت. وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دو دهه است که متوسط نرخ بهره در ایران سه تا پنج برابر میانگین جهانی است، عنوان کرد: در حاضر بخش‌های غیررسمی بسیار گسترش یافته که این موضوع یکی از شیوه‌های تعرض به حقوق افراد است؛ حلقه وصل تولیدمحوری و توسعه‌محوری، امنیت حقوق مالکیت است.

سطح فساد در سال‎ها 84 تا 92

عضو مؤسسه دین و اقتصاد با بیان اینکه میزان هزینه‌کرد دلار نفتی برای خلق تولید ناخالص ملی طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ بی‌سابقه‌ترین سطح فساد و ناکارآمدی تجربه شده در ۵۰ سال اخیر را رقم زد، گفت: از سال ۸۴ تا امروز در اسناد بالادستی همواره صحبت از رشد هشت درصدی می‎شود و اینجاست که متوجه تفاوت نزول ۴۰۰ درصدی از دوران اصلاحات می‎شویم. مؤمنی با اشاره به اینکه با عملکرد اقتصادی دولت اصلاحات مخالفت جدی داشتم اما با این حال طرفدار اصول این دولت بودم، اظهار کرد: فرمول‌هایی در همین چارچوب کنونی در آن زمان هم وجود داشت اما در زمان دولت اصلاحات خیلی بهتر رعایت می‌شد، به طوری که مهر ماه سال ۹۲ از جانب مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌هایی تهیه شد که در آن عنوان شده بود وابستگی به ارز نفتی برای هر یک واحد تولید ناخالص داخلی در دوران احمدی‌نژاد پنج برابر دولت اصلاحات بوده است.

وی ادامه داد: ژست آن عزیزان این بود که دارند مشت محکمی بر دهان استکبار می‌زنند؛ موضوع هولوکاست را خود افراد مرتبط با آن فراموش کرده بودند اما این عزیزان این موضوع را رها نمی‌کردند؛ در زمینه اقتصادی در دولت قبل طوری عمل شده بود که وابستگی ایران به همان استکباری که خودشان می‌گفتند، بیشتر ‌شد. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در پنج سال‌ گذشته ایران رتبه اول در فرار مغزها را داشته است، عنوان کرد: این همه برای آموزش فرزندانمان خرج می‌کنیم، بعد آن‎ها را سرخورده کرده و به همان استکبار جهانی تقدیمشان می‌کنیم؛ در اصل در ایران نباید لاف زدن‌ها را جدی بگیریم و باید طرز عمل را فقط نگاه کرد. مؤمنی در خصوص وضعیت نگران‎کننده اقتصاد ایران یادآور شد: وضع کنونی بسیار نگران‎کننده است اما به معنی یأس و سرخوردگی ما نیست.

لزوم تجدیدنظر در پرداخت یارانه‌ها

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در بخشی از این همایش با تأکید بر اینکه باید نحوه پرداخت یارانه‌ها تغیر کند و به بخش مولد تزریق شود، اظهار کرد: امروز شاهد افزایش هزینه‏ها و گسترش بخش غیرمولد در کشور هستیم؛ پیشنهاد ما در مجلس دهم این بود شیوه پرداخت یارانه‎ها تغییر کرده و به بخش تولید پرداخت شود اما متاسفانه دولت هنگام عملی شدن این مصوبه عقب‎نشینی کرد. هادی قوامی با بیان اینکه نگاه ما در اصلاحیه بودجه امسال اصلاح تبصره ۱۴ است تا یارانه‌ها براساس همان تعریف اصلی پرداخت شود، خاطرنشان کرد: تمام صنایعی که پس از انقلاب ایجاد شده‎اند سه خطای تشخیص، ترکیب و علت و معلولی داشته‎اند؛ به عبارت دیگر در جایی صنعت را ایجاد کرده‌ایم که نیازی نبود؛ برای مثال مجتمع‎های کوچک فولاد در مناطقی ایجاد شد که توجیه اقتصادی نداشت؛ امروز تمام شرکت‌هایی که اینگونه ایجاد شده‎اند، زیان‌ده هستند. وی ادامه داد: دولت‌های ما به علم و آمایش سرزمین توجه عملی و درستی نشان نداده‌اند؛ یکی از وعده‌های این دولت تخصیص یارانه به بخش تولید بود اما این کار را نکرد؛ درست است که کام مردم تلخ می‎شود و در سال انتخابات هم هستیم اما باید حذف یارانه‎‏ها انجام شود.

نبود الگوی مشخص در اقتصاد ایران

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در بخشی از اختتامیه این همایش با بیان اینکه طی ۱۰۰ سال گذشته برای بهبود اقتصاد فرمول‌های مختلف ارائه کردیم اما متوجه نبودیم که به مرحله فرمول‎پذیری هم نرسیدیم، گفت: الگوی مشخصی در اقتصاد ایران نداریم و به سطحی که باید، نرسیدیم. محمد بحرینیان اقتصاد مبتنی بر تولید دانش و علم را مهم‎ترین بخش دانست که می‌تواند منجر به شکوفایی شود و افزود: ضعف‌هایی که از سالیان دور در اقتصاد ما وجود داشته اکنون هم وجود دارد و عموم دولت‌های ما این ضعف‌ها را ندیدند؛ بیش از ۱۲۰ سال است که گرفتار مصلحت شده‌ایم. بحرینیان با طرح این سوال که «نتایج منابعی که در اقتصاد کشور هزینه کردیم، چه شد؟»، خاطرنشان کرد: کره جنوبی یک پنجم منابع و دارایی ما را داشت اما ما شاهد فقر در کشورمان و شاهد توسعه کره جنوبی هستیم. وی در خاتمه با بیان اینکه دست از کلی‌گویی برداریم و برای دستیابی به توسعه به جزئیات بپردازیم و با قرائت این شعر از مولانا «نوبت کهنه فروشان درگذشت، نو فروشانیم و این بازار ماست»، گفت: به اعتقاد من باید ساختاری فراهم شود که اقتصاد کشور مستقل از دولت و مجلس عمل کند.

تعریف غلط کمیسیون‌های مجلس

نماینده مردم تربت‎حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس نیز ضمن تأیید اظهارات بحرینیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق خراسان رضوی، گفت: در نتیجه‌گیری نهایی عرایض ایشان اختلاف نظر دارم. سعید باستانی ادامه داد: در باب تعامل صنعت و دانشگاه، سال‌هاست که همایش‌های متعددی برگزار می‌شود اما در نهایت هنوز هم نیاز به برگزاری این همایش‌ها حس می‌شود؛ ۵۲ کشور دنیا را به لحاظ ساختاری مورد ارزیابی قرار دادم و معتقدم ما به تناقض‌های بسیار بزرگی خورده‌ایم.وی خاطرنشان کرد: هر کشوری دارای یک سری منابع طبیعی مشخص است، کشور ما نیز دارای منابع طبیعی بسیاری است که باید طی سال‌ها رویشان کار برنامه‌ریزی شده انجام می‌دادیم تا الان به نتایج درستی برسیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون‌های مجلس غلط تعریف شده‌اند، گفت: ما نتوانستیم آموزش و تحقیقات را به درستی در کنار هم بچینیم؛ نیازمند ایجاد ساختارهای درستی در مجلس هستیم تا در جایی که باید فکر شود و تدوین قانون صورت گیرد و از کار جزیره‌ای که قطعا به نتیجه نخواهد رسید، دوری کنیم.

در 100 سال استخراج نفت چه کرده‌ایم؟

استاندار خراسان رضوی هم در اختتامیه این همایش با بیان اینکه امروز بیش از ۱۰۰ سال از استخراج و فروش نفت می‌گذرد، گفت: چه میزان از آن بهره برده و ارزش افزوده آن را به داخل کشور منتقل کرده‌ایم یا در حوزه کشاورزی و معدنی با منابع غنی و ظرفیت‌های گسترده موجود بهره برده‌ایم؟ ذخایر دانایی ما متشکل از ظرفیت‏های بالای دانشگاهی و تجارب فراوان تولیدکنندگان است که اگر به آن‌ها توجه نکنیم، متضرر می‌شویم. علیرضا رشیدیان با اشاره به تولید دانش‎بنیان عنوان کرد: اگر واحدهای بزرگ، متوسط و کوچک تولیدی را تبدیل به واحدهای دانش‎بنیان نکنیم، دچار عقب‎ماندگی خواهیم شد. وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش‎بنیان و مقاومتی افتتاح چند واحد تولیدی و بهره‎برداری پروژه‌ها نیست، افزود: این اهداف کلان به معنای ایجاد یک گفتمان برای حرکت از شرایط موجود به سوی وضعیت ایده‎آل در اقتصاد است و به این منظور باید تولید، مصرف، شیوه کار و نگرش‌ها را اصلاح کنیم و بخش‌های خصوصی، دولتی، پولی و مالی در کنار هم کار کنند.

غفلت از تحول صنعت و بازرگانی

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر تحول در صنعت و نیز تحول در سیستم بازرگانی، خاطرنشان کرد: از تحول در این بخش غفلت شده و امروز باید این حوزه علمی و به روز شود و به کمک صنعت بیاید. رشیدیان با بیان اینکه اهمیت توسعه اقتصادی و گسترش ظرفیت های تولیدی و مباحث مربوط به اشتغال و کارآفرینی مباحثی نیست که بتوان راحت از آنها گذر کرد، افزود : امروزهمه در یک مسابقه بزرگ در بازار جهانی حضور داریم و اگر شرایط این مسابقه، قوانین، ضرورت‌ها و الزامات آن را نشناسیم، محکوم به شکست هستیم. وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت خصوصی‏سازی به مفهوم واقعی آن، تصریح کرد: این امر همواره از سیاست های مورد توجه دولت‌ها بوده و برای تحقق این امر دولت‏ها باید بتوانند در خدمت بخش خصوصی بوده و بخش خصوصی هم در خدمت منافع ملی و عمومی باشد تا فاصله طبقاتی در جامعه افزایش نیابد و همه اقشار از این ثروت بهره‏مند شوند.

در پایان این همایش دو روزه ضمن قرائت بیانیه پایانی از صنعتگران، کارآفرینان و اساتید دانشگاه برتر که در حوزه تعامل صنعت و دانشگاه عملکرد موفقی داشته‏اند، تقدیر شد. در پایان این همایش دو روزه ضمن قرائت بیانیه پایانی از مجتبی هاشمیان، مدیرعامل گروه کارخانجات گلریز، محمدعلی چمنیان، مدیرعامل شرکت دانش‎بنیان نیان‎الکترونیک، علی‎محمد نوری‌فر، شرکت گندم‎دشت مشهد(نان مزرعه) و غلامحسین ظهوری، اکبرزاده، حسین انصاری و محمدطاهر احمدی شادمهری، اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، که در حوزه تعامل صنعت و دانشگاه عملکرد موفقی داشته‏اند، تقدیر شد.