تاخیر در تحویل خودروهای قسطی - ۱۰ دی ۹۴
در شرایطی که خودروسازان قرار بود بین یک تا سه هفته خودروهای فروخته شده در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی را به مشتریان تحویل دهند، اما با وجود اتمام مهلت 30 روزه تعیین شده تاکنون بخشی از مشتریان خودروهای خود را تحویل نگرفته‌اند.
طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی در اواخر آبان‌ماه سال جاری به اتمام رسید. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد خودروسازان ظرف یک هفته تا ۳۰ روز پس از تکمیل ثبت‌نام و واریز وجه خودروهای فروخته شده به مشتریان را تحویل دهند. این موضوع در حالی بود که خودروسازان به وعده خود عمل نکردند و حجم بالای اسناد تجاری و تاخیر بانک مرکزی در اجرایی کردن روند پذیرش چک‌ها را عامل اصلی در بدقولی خود مطرح و تاکید کردند که در فرآیند تحویل خودروهای طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی مشکلی به وجود نیامده است. ۱۰روز پس از کش‌وقوس‌های بسیار در مسیر تحویل خودروها، بانک مرکزی از واریز وجه تنزیل اسناد به شبکه مالی خودروسازان خبر داد و فاکتور کردن خودروها نیز چند روز پس از آن آغاز شد و خودروسازان نیز تاکید کردند که خودروها طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه طرح، در زمان اعلام شده تحویل مشتریان می‌شود.

حال در شرایطی که موعد مدنظر خودروسازان ۳۰ روزه بود و مدت زمانی نزدیک به ۱۰ روز از زمان مقرر گذشته است، بسیاری از مشتریان در انتظار تحویل خودروهای خود هستند، اما خودروسازان همچنان عدم‌تنزیل اسناد از سوی بانک‌ها را عامل تاخیر می‌خوانند.عدم تحویل خودروها در حالی است که متقاضیان توقع داشتند، براساس وعده از پیش تعیین شده بین یک تا سه هفته خودروهای خریداری شده خود را تحویل بگیرند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که خودروسازان مدعی هستند در تحویل خودروهای مدنظر هیچ گونه مشکلی ندارند و تنها موضوع که موجب شده خودروها براساس زمان مقرر به دست مشتریان نرسد، تنزیل اسناد از سوی بانک‌های عامل است. براساس آنچه خودروسازان پس از اتمام طرح فروش اعلام کردند این خودروها تا زمانی که فاکتور نشوند، قابل تحویل نیستند. فاکتور شدن آنها نیز منوط به دریافت مبلغ، یعنی تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی است. حال آنکه پیش از اتمام زمان ثبت‌نام خودروها قرار بود، حداکثر یک ماه پس از واریز وجه پیش‌پرداخت از سوی مشتریان، خودرو به آنها تحویل داده شود.به‌دنبال این موضوع مصطفی خان‌کرمی، معاون فروش گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: در صورت تاخیر بانک‌ها در پرداخت مبلغ تسهیلات به خودروسازان، پرونده خرید مشتریان باز خواهد ماند و به‌دنبال آن تحویل خودروها در زمان اعلام شده صورت نخواهد گرفت.

براین اساس خودروسازان زمان پرداخت مبلغ تسهیلات از سوی بانک‌های عامل را به‌عنوان مبدأ محاسبه بازه زمانی یک ماهه برای تحویل خودروها به مشتریان در نظر گرفتند و در شرایط کنونی نیز طبق همین مفروض خود تحویل خودروها به مشتریان را دنبال می‌کنند. رضا تقی‌زاده، معاون فروش و بازاریابی شرکت خودروسازی سایپا در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه استقبال مشتریان از این طرح و بالا بودن سرعت ثبت‌نام موجب تعویق برنامه‌ریزی‌ها شد، می‌گوید: بسته شدن پرونده و فاکتور شدن خودرو به تنزیل اسناد از سوی بانک باز می‌گردد. وی عنوان کرد: در حال حاضر روزانه ۲ تا ۳ هزار سند از سوی بانک‌ها تنزیل می‌شود و براساس آن خودروها فاکتور و تحویل مشتری می شود.در حالی خودروسازان برای بار دوم تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی براساس تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی را متوجه بانک‌های عامل می‌دانند که بانک مرکزی در برابر این ادعای تولید‌کنندگان سکوت اختیار کرده است؛ بنابراین آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، فرآیند تحویل برخی خودروهای طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی براساس برنامه‌ریزی‌های اولیه در زمان موعود صورت نخواهد گرفت.

معلق بودن جریمه تاخیر در تحویل
از آنجا که ‌تحویل خودروهای ثبت‌نامی در تسهیلات 25 میلیون تومانی با تاخیر مواجه شده ، بسیاری از مشتریان در انتظار دریافت جریمه تاخیر از جانب تولید‌کنندگان هستند، حال آنکه طبق گفته خودروسازان به‌دلیل عدم‌تنزیل اسناد از سوی بانک‌های عامل جریمه‌ای در این زمینه پرداخت نخواهد شد.طبق بخشنامه فروش محصولات ایران خودرو، در صورت تاخیر در تحویل خودرو، سود تاخیر معادل 18 درصد سالانه به ازای مبالغ پرداختی مشتری، از سوی شرکت ایران خودرو محاسبه و پرداخت می‌شود.در قراردادهای سایپا نیز به پرداخت سود تاخیر اشاره شده که می‌توان به سود 30 درصدی بابت تاخیر در تحویل تندر 90 اشاره کرد.از سوی دیگر، براساس دستورالعمل تهیه شده از سوی شرکت‌های خودروساز، در تحویل خودروهای ثبت‌نامی قید شده در صورت تاخیر در تحویل خودرو از جانب شرکت، امکان تغییر زمان چک‌ها وجود ندارد و صرفا جریمه تاخیر به ازای مبالغ پرداختی مشتری پرداخت می‌شود. حال آنکه، بحث تنزیل اسناد و تکمیل نبودن پرونده موجب می‌شود که شرکت خودروساز در صورت تاخیر بیش از این نیز سود را برای مشتری در نظر نگیرد.آنگونه که به نظر می‌رسد، فرآیند تحویل بخشی از خودروهای طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی براساس برنامه‌ریزی‌های اولیه در زمان اعلام شده صورت نخواهد گرفت. بدین ترتیب، موضوع مهم سود درنظر گرفته شده برای مشتریان در صورت تاخیر در تحویل خودروها است که در شرایط کنونی به بهانه تنزیل اسناد هیچ رقمی دست مشتری را نخواهد گرفت. حال آنکه مشتری چک‌های اقساط خود را به شرکت خودروساز ارائه داده است و به‌زودی موعد پرداخت چک‌ها فرا می‌رسد.