جایگاه مدیریت منابع انسانی در  نظام بانکی کشور
مجتبی حیدری، معاون سرمایه انسانی و توسعه مدیریت بانک دی بُعد انسانی، همواره در سازمانها و گروه‌های بشری از پیچیدگی و اهمیت خاصی برخوردار بوده و شاید به علت همین پیچیدگی و اهمیت ، بیش از سایر ابعاد سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. در سازمانهای مختلف، بُعد انسانی در دو جنبه ظهور و بروز دارد: یک جنبه اعضا و کارکنان سازمان هستند که تحت عنوان «منابع انسانی سازمان» از آنها یاد می‌شود، و جنبه دیگر مجموعه‌ای از انسانها هستند که سازمان به گونه‌‌های مختلف نیازهای آنها را مرتفع می‌سازد و در اصطلاح از آنها به عنوان «مشتریان سازمان» یاد می‌شود.
به این ترتیب، ماهیت کسب و کار در فضای بانکی و محوریت ارائه خدمات به عنوان مهمترین و شاید اصلی‌ترین مباحث سازمانی، مورد توجه صاحبنظران و اندیشمندان عرصة مدیریت و سازمان بوده است.
نظریه‌های نوین مدیریت منابع انسانی نه تنها انسان را با همه ارزش‌هایش، سازمان را با همه ابعاد و عملکردش و محیط سازمان را با همه دگرگونی‌ها و تحولاتش مورد توجه قرار داده و لزوم قابلیت انعطاف‌پذیری ساختارهای درونی سازمان را برای پاسخگویی به تغییر و تحول ضروری می‌داند، بلکه به جای رفتار انفعالی، ایجاد تغییر و نوآوری را در جهت کنترل تغییرات محیط، به صورت فعال و تأثیرگذار بر محیط توصیه می‌کند. باید در جست وجوی فضاهای نوینی بود که پیش از این هیچ کس به آنها قدم نگذارده و کاری را انجام داد که تا به حال انجام نشده است. چنین روحیه و ذهنیتی فقط در سایه اعمال مدیریت منابع انسانی متناسب با شرایط و پرورش انسانهای خلاق و شجاع به وجود می‌آید
نظام مدیریت منابع انسانی در هر بانکی با توجه به پویایی و تغییرات مستمر محیط نمی‌تواند یک پدیده ساکن و ثابت باشد. نگاه به محیط کسب و کار بانکها به عنوان یک پدیده زنده و در حال یادگیری، لازم و ضروری است و جهت بقای بانک ناچار به یافتن چنین نگرشی هستیم.
از آنجاکه مدیران منابع انسانی بانکها با چالشهای اقتصادی ، تکنولوژیکی ،رشد فناوری اطلاعات،عرضه‌ نامناسب نیروی کار مورد نیاز با مهارتهای مناسب برای مشاغل دانشی ،میزان دانش کارکنان در مهارتهای پایه‌ای ،افزایش سطح تخصص ها ،گسترش تعامل بین مشتریان و بانک ، افزایش اهمیت مشتریان کلیدی (در شرکت e Bay ، ده درصد مشتریان 90درصد خرید محصولات را انجام می دهند)، روبرو هستند، پرسش فراروی مدیران منابع انسانی این است که چگونه می توان از رویه های منابع انسانی برای برقراری روابط با مشتریان هدف استفاده کرد ؟
در نهایت باید گفت بانکی اثربخش است که برای دستیابی به اهداف خود، بتواند منابع انسانی مناسب خود را شناسایی کرده و به طور صحیح به کارگیرد، آنها را نگهداری کرده و توانمندی‌هایشان را توسعه دهد.