دنیای اقتصاد: مطابق برنامه ریزی وزارت نیرو قرار است 6 میلیارد متر مکعب کسری آب های زیرزمینی در مدت 6 سال جبران شود.
وزارت نیرو در هدفگذاری سال ۹۴ خود اعلام کرده است که ۴۸۵ میلیون متر مکعب کسری آب های زیرزمینی را جبران کند و یکی از معضلات پیش روی این هدف را چاه های غیرمجاز و همچنین اضافه برداشت از چاه های با پروانه دانسته است. بر اساس طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی، باید چاه های غیر مجاز مسدود شود، همچنین با پایش چاه های مجاز باید بر روی آنها کنتورهای هوشمند نصب شود تا میزان برداشت آب را کنترل کرد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برای موفقیت در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی باید سالانه ۱۱ میلیارد مترمکعب برداشت از آب زیرزمینی را کاهش دهیم، معتقد است، امروز کسی تردید ندارد که موضوع آب و بحرانی که کشور در این مساله دارد در راس تمام مسائل کشور است.
حمید چیت‌چیان با بیان اینکه حدود 60 درصد آب مورد نیاز کشور از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، افزود: در سال‌های گذشته 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی را مصرف کرده‌ایم، در کشوری که تا به امروز28 درصد میزان بارندگی کمتر از مدت مشابه سال گذشته داشته، باید حفظ ذخایر آب برای ما بسیار حیاتی باشد در غیر این صورت در بخش هایی از کشور زندگی به پایان می رسد.

وضعیت نامناسب منابع آب های زیرزمینی
به گفته وزیر نیرو ما در گذشته شهرهایی داشته‌ایم که به دلیل نداشتن آب به طور کل از بین رفته‌اند و هم‌اکنون نیز این یک تهدید جدی است، آیا باید از خود بپرسیم با توجه به شرایطی که در منابع آب کشور مشاهده می‌کنیم باید تسلیم این شرایط باشیم یا راه‌حلی برای آن ارائه دهیم.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آب زیرزمینی در کشور، معتقد است: تاخیر در اجرای یک سد خسارت زیادی ندارد، اما اگر در مورد مدیریت آب‌های زیرزمینی تعلل بکنیم ممکن است تمام آب‌خوان‌ها در دشت‌های بحرانی از بین برود و امکان بازیابی سفره‌های زیرزمینی میسر نباشد.

به گفته وزیر نیرو در طرح تعاول بخشی سفره های زیرزمینی آب، سالانه باید 11 میلیارد مترمکعب از برداشت آب های زیرزمینی جلوگیری کنیم و با حذف برداشت اضافی و همچنین با صرفه‌جویی 5 میلیارد مترمکعب در برداشت، می توانیم کسری 110 میلیارد مترمکعبی مخازن را طی دوره اجرای طرح جبران کنیم.

هدف گذاری مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه در اصفهان
در راستای این سیاست وزارت نیرو، در سال جاری تصمیم بر آن شد که ۴۰۰ حلقه چاه در استان اصفهان مسدود شود که با هماهنگی استاندار اصفهان مسدود شدن این چاه ها به ۷۰۰ حلقه افزایش یافت. همچنین طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در سال جاری باید ۷ هزار کنتور هوشمند بر چاه های مجاز نصب شود که با این اقدامات ۳۸ میلیون متر مکعب از کسری آبخوان ها جلوگیری می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان در گفتگو با ایمنا با اشاره به اینکه خشکسالی‌های پیاپی در استان اصفهان سبب روی آوردن کشاورزان و مردم به منابع آب زیرزمینی شده است، بیان داشت: متاسفانه میانگین بارش های استان کمتر از متوسط بارندگی ها و میانگین کشوری است که برای کنترل ذخایر آبی و مدیریت مصرف آب اصفهان باید برنامه ریزی صحیحی داشت.
مسعود میرمحمد صادقی راهکار جلوگیری از اضافه برداشت آب از چاه‌ها را نصب کنتورهای هوشمند آب و برق اعلام کرد و گفت: اضافه برداشت ها آب جریان زاینده رود را به خطر می‌اندازد، چرا که رودخانه مهمترین عامل تأمین کننده منایع آب های زیر زمینی اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه نصب این گونه کنتورها با همکاری ادارات برق شهرستان‌ها و سازمان آب منطقه‌ای انجام می‌شود، گفت: تابلوی برق مربوط به آن حدود پنج میلیون تومان هزینه دارد که می‌توان با دادن تسهیلات در قالب وام به کشاورزان این مشکل را نیز رفع کرد.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان تمام چاه‌های بستر و مسیر رودخانه زاینده رود غیرمجاز تلقی می‌شوند و سازمان آب منطقه‌ای اصفهان به تنهایی توان توقف فعالیت تمام چاه‌های غیر مجاز را ندارد و باید از طریق قانونی و نهادهای قضایی این امر پیگیری و اجرا شود که در این مسیر با دادستانی استان اصفهان و شهرستان‌های مختلف به تعامل رسیده‌ایم.

خطر شوری و افت سطح آب های زیرزمینی
وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۲۵۰ حلقه چاه در استان اصفهان با اخذ مجوزهای قانونی و قضایی پر شده است، تاکید کرد: دادن مجوز جدید حفر چاه در استان اصفهان تنها برای آب شرب و برخی از صنایع کوچک و در دشت‌های آزاد به صورت محدود وجود دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان از سال گذشته تاکنون 562 حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان مسدود شده است همچنین در سال 93 نیز 312 حلقه چاه غیر مجاز پر شد. وی با بیان اینکه برای حفاظت آب های زیرزمینی استان، تاکنون 3 هزار و 300 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز نصب شده است، افزود: با نظر استاندار اصفهان تا پایان امسال باید 7 هزار کنتور هوشمند بر چاه های مجاز استان نصب شود. وی در خصوص افزایش برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، تاکید کرد: اضافه برداشت ها موجب پایین رفتن سفره های زیر زمینی و شوری آب می شود.