4 درس از مدیریت ضعیف
استارت‌آپ‌ها اغلب شکست می‌خورند. هر فردی که زمانی را در اکوسیستم سرمایه‌گذاری بنگاهی و استارت‌آپ سپری کرده، به شما می‌گوید که شکست رایج‌ترین ویژگی این اکوسیستم است و این موضوع نباید مایه شرمساری باشد. اگر راه‌اندازی یک کسب‌وکار بزرگ از یک استارت‌آپ کار آسانی بود، همه افراد کارآفرین بودند. اگر هر استارت‌آپی 10 برابر سرمایه اولیه را بازمی‌گرداند، همه افراد سرمایه‌گذار می‌شدند. پس با این که داستان‌های موفقیت کسب‌وکارهای کوچک، می‌توانند به ما در راه‌اندازی بنگاه مد نظرمان کمک کنند، داستان‌های شکست هم تجربیات نهفته زیادی برای ما دارند. در این شماره به داستان شکست سه بنگاه نوپا می‌پردازیم. گوالا (Gowalla)
گوالا یک شبکه اجتماعی موقعیت‌یابی بود که در سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرده و در سال ۲۰۱۲ تعطیل شد. کاربران با استفاده از این برنامه می‌توانستند نقطه‌ای را که در آن قرار داشتند و مکانی را که بازدید می‌کردند، ثبت کنند و جزئیات آن را توضیح دهند. در سال ۲۰۱۰ تعداد کاربران گوالا به ۶۰۰ هزار نفر رسیده بود. مشکلات متعدد مانع رشد گوالا شد. این شرکت قبل از اینکه تکنولوژی گوشی هوشمند برای ایجاد یک تجربه کاربردی مثبت به اندازه کافی پیشرفت کند، یک اپلیکیشن اینترنتی موبایل تولید کرده بود. وقتی گوالا تمرکز خود را تغییر داد و برخی ویژگی‌های محصول خود را حذف کرد، اشتیاق و علاقه مشتریان آن کاهش یافت. دلیل شکست: از رقابت با غول‌های بزرگ صنعت خود بپرهیزید. گوالا وارد رقابت با فیس‌بوک شد و مانع سختی برای پیشرفت خود ایجاد کرد. مطمئن شوید تکنولوژی می‌تواند آنچه وعده می‌دهید را انتقال دهد. اگر گوالا به تازگی و همزمان با همه‌گیر شدن و پیشرفت گوشی‌های هوشمند کار خود را آغاز می‌کرد، از اتفاقاتی که رخ می‌داد شگفت‌زده می‌شدید. این استارت‌آپ ابتدا ۳/ ۸ میلیون دلار درآمد به دست آورده بود، اما در نهایت شرکت فیس‌بوک آن را به ارزش ۳ میلیون دلار خریداری کرد. اما حتی این تملک هم نتوانست گوالا را نجات دهد.

پی بای تاچ (Pay by Touch)
شرکت پی بای تاچ با وجود بهره بردن از حمایت لیست بلندی از سرمایه‌گذاران، هیچ‌گاه نتوانست به موفقیت واقعی دست یابد. این شرکت که از انگشت‌نگاری برای پردازش پرداخت‌ها استفاده می‌کرد قبل از اعلام ورشکستگی در اواخر سال ۲۰۰۷ درگیر اتهاماتی مثل تقلب و و مشکلات مشابه شد. محصول پی بای تاچ به مصرف‌کنندگان امکان می‌داد هزینه کالاها و خدماتی را که می‌خواهند خریداری کنند با فشار دادن دکمه‌ای روی یک سنسور بیومتریک در محیطی امن پرداخت کنند. تعداد کارمندان پی بای تاچ در اوج فعالیتش به ۸۰۰ نفر رسیده بود و به خرده‌فروشی‌ها برای انجام تراکنش‌های مالی خدمات می‌داد. در نهایت همزمان با اظهار نارضایتی سرمایه‌گذاران از ریخت و پاش‌های بی حد موسس شرکت، آنها نتوانستند حتی حقوق کارمندان را بپردازند و در ابتدای سال ۲۰۰۸ بدون اطلاع به مصرف‌کنندگان شرکت را تعطیل کردند.دلیل شکست: پی بای تاچ برای مشکلی که وجود نداشت، یک راه حل پیدا کرده بود. این دامی است که بیشتر استارت‌آپ‌ها گرفتار آن می‌شوند. کاساندرا فیلیپس، موسس شرکت فیل‌کان (Failcon) می‌گوید: «اکثر کارآفرینان فکر می‌کنند محصولی که تولید کرده‌اند جالب و منحصر به فرد است و وقتی از دوستان‌شان در مورد آن سوال می‌کنند، همین پاسخ را دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهید محصول جدیدتان کاربرد داشته باشد، باید چیزی ایجاد کنید که مردم فکر کنند بدون آن واقعا نمی‌توانند زندگی کنند. تقریبا نیمی از استارت‌آپ‌هایی که شکست می‌خورند، به همین دلیل است.»

ریل نیمز (RealNames Corporation)
این شرکت که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده به کاربران مرورگر Internet explorer مایکروسافت امکان می‌داد با استفاده از نوار آدرس این مرورگر نام دامنه خود را ثبت کنند. برای این کار احتیاجی نبود به یک دامنه سطح بالا مثل.com یا.net تعلق داشته باشید. هدف شرکت ایجاد یک سیستم نام‌گذاری چندزبانه برای اینترنت بود که کلمات کلیدی تایپ شده در نوار آدرس مرورگر را مطابق با نام دامنه ثبت شده ترجمه می‌کرد.شرکت ریل نیمز و حامیان مالی آن بیش از ۱۳۰ میلیون دلار سرمایه به دست آورده بوند. اما به دنبال تصمیم شرکت مایکروسافت برای انتقال ۱ میلیارد بازدید صفحه خود در هر سه ماه به مرورگر MSN دچار ورشکستگی شد و در سال ۲۰۰۲ تعطیل شد. دلیل شکست: شرکت ریل نیمز کاملا به تصمیمات غول بزرگی مانند مایکروسافت وابسته بود و سرنوشت آن به تصمیم‌گیری‌های این شرکت بستگی داشت. کارایی و بقای شرکت شما نباید کاملا وابسته به یک شرکت دیگر باشد.

پتس (Pets.com)
این شرکت که در حوزه فروش اینترنتی محصولات مربوط به مراقبت از حیوانات خانگی به شهرت رسیده بود، تنها دو سال دوام داشت و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ فعالیت کرد. این شرکت میلیون‌ها دلار خرج کمپین‌های بازاریابی از جمله تبلیغات در مسابقات سوپر بول کرده بود. مدیران این شرکت که فکر می‌کردند می‌توانند از صنعتی رکودزده بهره‌برداری کنند، در نهایت متوجه شدند که بازارهای فرعی حیوانات خانگی به اندازه کافی درآمدزا نیست. هزینه حمل‌ونقل محصولات مربوط به حیوانات خانگی معمولا گران تمام می‌شود و برخی آیتم‌های آن مانند وسایل بازی نمی‌توانند با نرخ‌های رقابتی عرضه شوند. فروش اینترنتی شرکت پتس کاملا وابسته به تخفیف‌هایی بود که این شرکت در سایت خود در نظر می‌گرفت و این موضوع سود را پایین می‌آورد. دلیل شکست: در مورد پیشرفت با خودتان صادق باشید. فیلیپس می‌گوید: «بسیاری از موسسان شکست می‌خورند، چون از اینکه درخواست کمک کنند هراس دارند و یا مشکلات‌شان را علنی نمی‌کنند. قول می‌دهم اگر با خودتان و اطرافیان‌تان صادق باشید، همه چیز تا سه برابر راحت‌تر خواهد شد. البته تعداد بسیار کمی از کارآفرینان این گونه هستند.» در پایان باید گفت با وجود هزاران استارت‌آپی که در سراسر دنیا محصولات جدید تولید می‌کنند، تعجبی ندارد که ۷۵ درصد آنها شکست می‌خورند. این موضوع چندان هم بد نیست، چون تولد و مرگ‌ استارت‌آپ‌ها به حفظ تعادل اکوسیستم کسب‌وکار کمک می‌کند. کارآفرینان می‌توانند از شکست‌ها به اندازه پیروزی‌هایی که به دست می‌آورند یاد بگیرند. مدیریت ضعیف، بازاریابی ناکارآمد و تنش‌های تیمی از مهم‌ترین دلایل شکست شرکت‌ها هستند.

مترجم: مریم رضایی