خودروهای داخلی وکره‌ای در صف اول خرید مشتریان
امیرحسین خسروی
دو شرکت بزرگ خودروساز کشور در حالی بخش اعظمی از بازار خودرو را در اختیار دارند که فعالان بازار معتقدند به رغم هیاهوی تمایل مشتریان به خرید خودروهای خارجی و چینی اما خرید خودروهای داخلی به دلیل خدمات پس از فروش نسبتا ارزان و قیمت مناسب همچنان در لیست اول خرید متقاضیان قرار دارد. این فعالان بازار عنوان می‌کنند که برند دو شرکت بزرگ خودروساز کشور بین افراد جامعه در هر سطوحی بومی شده است.

بر این اساس این فعالان معتقدند که با ورود خودروهای چینی به کشور در ابتدا ذهن مشتریان نسبت به این خودروها غریب بود. اما وقتی ایران خودرو یا سایپا قصد تولید یکی از این خودروها را داشتند، استقبال برای این خودروها افزایش یافت. در واقع مردم به اطمینان برندهای داخلی همچون ایران‌خودرو و سایپا سوار بر خودروی چینی می شوند. آنها همچنین ادعا می‌کنند که برندهای متفرقه با خدمات پس از فروش ضعیف در ایران نتوانسته‌اند موفق باشند. در واقع تکنولوژی وکیفیت دو مقوله مهم از منظر مشتریان به شمار می‌رود، حال آنکه اگر خودرویی باکیفیت و تکنولوژی بالا اما خدمات پس از فروش ضعیف و گران در بازار خودروی کشور عرضه شود اقبال این خودروها کمرنگ وشاید خودروهای مذکور در حاشیه بازار قرار گیرند.


محصولات قدیمی متناسب با میزان درآمد

واقعیت بازار این است که بازار همچنان به سمت محصولات قدیمی با خدمات پس از فروش ارزان در حرکت است، به این دلیل که بودجه خانواده‌های ایرانی برای خرید و خدمات نگهداری خودروهای لوکس محدود است و به قول معروف ظرف با مظروف باید جور درآید. به‌طور نمونه یک خانواده با بودجه درآمدی به‌طور متوسط یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان قادر به پرداخت هزینه حتی یک صفحه کلاچ یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان برای یک خودروی خارجی نیست. جالب‌تر این جاست که حداقل قیمت خودروهای کارکرده خارجی نیز زیر ۶۰ میلیون تومان در بازار پیدا نمی‌شوند. در واقع یک خودروی خارجی با کیلومتر بالا و مدل بالا را با قیمتی معادل ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان می‌توان خریداری کرد لذا باید آمادگی این را داشت که سالی حداقل ۵ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه نگهداری خودروی خارجی دست دوم از سوی خریداران پرداخت شود. با این تفاسیر درآمد سالانه یک خانواده ایرانی به‌طور متوسط در سال ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می باشد که باید حداقل یک سوم تا یک چهارم درآمد خانواده خودرا صرف نگهداری خودرو کنند. بنابراین پس از مدتی بازهم خودروهای بومی ساخت داخل را به خودروهای فانتزی اما گران‌قیمت ترجیح می دهند. در واقع در سال‌های اخیر همچنان درآمد بیشتر خانواده‌ها افزایش نیافته تا بتوانند قدرت خرید بالایی در خرید خودروی لوکس و نگهداری آن داشته باشند. به‌طور مثال اگر فردی قصد خرید خودروهای شاسی بلند مدل قدیمی مشابه توسان یا اسپورتیج ۲۰۰۸ داشته باشد باید حدود ۸۰ تا ۸۵میلیون تومان با کیلومتر ۱۰۰ به بالا را خریداری کند. اگر خودروی چینی نیز بخواهد با این مبلغ خریداری کند در هنگام فروش این خودرو با افت قیمت بالایی روبه‌رو می‌شد به عنوان نمونه قیمت شاسی بلند یکی از خودروهای چینی هم‌اکنون ۶۲ میلیون تومان است اما در بازار آزاد ۵۳میلیون تومان و اگر یک مدل از این خودرو بگذرد قیمت این خودرو با افتی ۱۵درصدی قیمت نسبت به بهای شرکتی آن روبه‌رو می‌شود یعنی قیمت آن به ۴۵میلیون تومان کاهش می‌یابد.


بازار واقعی کشور

با گشتی در بازار خودرو متوجه می‌شویم که با وجود افزایش تنوع در بازار خودرو اما همچنان خرید و فروش معاملات بازار بر حول محور محصولات ایران خودرو (پژو، سمند، ال 90) و سایپا (پراید وتیبا) می چرخد. همچنین در بخش خودروهای لوکس نیز کره‌ای‌ها پیشتاز در خرید و فروش بازار لوکس خارجی هستند. هیوندای النترا، سوناتا،IX35 وIX45، توسان و سانتافه از جمله خودروهای پرمعامله در بازار خارجی محسوب می‌شوند. همچنین از محصولات کیا نیز اسپورتیج و اپتیما دو خودروی بورس بازار خارجی به شمار می‌روند. از گروه تویوتا نیز مدل راو4، کرولا وکمری در جایگاه دوم خودروهای پر معامله لوکس به شمار می‌روند.


پس لرزه های افزایش قیمت دلار در بازار خودرو

در روزهای اخیرقیمت خودروهای خارجی به دلیل افزایش نرخ دلارتا ۱۰ درصد گران شده اند؛ به‌طوری‌که هیوندا النترا از ۱۱۲ تا ۱۲۶ میلیون تومان متناسب با فول ونیمه فول معامله می شود. هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ تا ۱۴۰ میلیون تومان، هیوندای IX۳۵ تا ۱۶۵ میلیون تومان؛ هیوندای IX۴۵ شرکتی تا ۲۱۰ میلیون تومان و هیوندای سانتافه شرکتی تا ۲۲۳ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شوند.

همچنین کیا اسپورتیج شرکتی ۱۶۸ میلیون و اپتیما شرکتی با قیمتی معادل ۱۶۷ میلیون تومان در بازار معامله می شود. با این اوصاف احتمال می‌رود در سال آینده همزمان با افزایش قیمت دلار در ابتدا قیمت خودروهای خارجی و در ادامه قیمت خودروهای داخلی با نوساناتی روبه‌رو شوند.