سرمایه‌گذاران خارجی همچون گنجشکانی هستند که با کوچک‌ترین صدای تیر ممکن است به‌صورت جمعی فرار کنند، ولی بازگشت آنها با مشکلات زیاد و نیاز به زمان فراوان همراه است. پس از بیانیه لوزان موج جدیدی از ورود هیات‌های خارجی به ایران آغاز شده است و به‌نظر می‌رسد آنان وارد فاز شناسایی دوباره فرصت‌های موجود در اقتصاد ایران شده‌اند. ترجمه سیاسی ورود هیات‌های اقتصادی اروپایی به ایران می‌تواند آن باشد که سرمایه‌گذاران خارجی حل مساله هسته‌ای را قریب به یقین می‌دانند و مایلند مذاکرات خود را با مقامات ایرانی آغاز کنند تا در زمان لغو تحریم با اطلاعات کامل از بازار ایران خود را برای اقدامات سریع اجرایی آماده کنند. اقتصاد ایران اکنون بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است که درهای آن به روی سرمایه‌گذاران خارجی مدت‌هاست بسته مانده و به همین دلیل به مجموعه‌ای بکر برای سرمایه‌گذاران خارجی مبدل شده است. دلیل خوبی وجود ندارد که چرا اقتصاد ایران نصف اقتصاد ترکیه است و از اقتصاد عربستان کوچک‌تر است. در صورت لغو تحریم‌ها، انتظار می‌رود اقتصاد ایران از جایگاه 29 به جایگاه 20 اقتصاد بزرگ دنیا برسد. اینها فرصت‌هایی است که در صورت لغو تحریم ایران به راحتی می‌تواند از آنها بهره ببرد.
از سوی دیگر و در سمت کشور سرمایه‌پذیر باید مشخص کرد که کشور میزبان برای پذیرایی از مهمانان تازه‌وارد باید چه تدارکاتی ببیند. همانند صاحب‌خانه‌ای که از مدت‌ها قبل برای ورود مهمان تدارک می‌بیند تا در زمان ضیافت همه چیز مرتب و در جای خود قرار داشته باشد، اقتصاد ایران نیازمند تدارک لازم و ایجاد محیط مناسب کسب‌و‌کار برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی است. متاسفانه به دلیل سال‌ها دور ماندن اقتصاد ایران از فضای بین‌المللی، بسیاری از زیر‌ساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مهیای ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیست و فرصت باقی‌مانده تا لغو کامل تحریم‌ها، می‌تواند فرجه مناسب برای اجرای اصلاحات اقتصادی و ایجاد فضایی شفاف و روان را برای سرمایه‌گذاران خارجی مهیا کند.
تجربه کشورهایی همچون ویتنام، آفریقای جنوبی، عراق و برمه پس از لغو تحریم‌ها به روشنی حکایت از ورود امواج سنگین سرمایه‌گذاری خارجی دارد که اگر بتواند با مدیریت مناسب و بسترسازی لازم صورت گیرد، نه فقط به محرک بزرگی برای رشد اقتصادی کشور تبدیل شده؛ بلکه به افزایش اشتغال در کشور هم کمک بسزایی خواهد کرد. انبوه سیاست‌های اصلاحی پیشنهادی در طول سال‌های اخیر که فقط روی کاغذ مانده و جنبه اجرایی پیدا نکرده‌اند، کشور را به فریزری پر از سیاست‌های اقتصادی تبدیل کرده است که سال‌هاست در انتظار اجرا و آماده شدن به منظور بهبود فضای کسب‌و‌کار است. آماده شدن برای ورود مهمانان خارجی می‌تواند انگیزه مناسبی برای سیاست‌گذاران کشور فراهم کند که پس از سال‌ها اصلاحات اقتصادی را از موقعیت تعلیق بیرون آورند و مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور را هموار کنند. مردم ایران به مهمان‌نوازی بسیار معروفند و بسیاری کارها را که برای خود انجام نمی‌دهند، به رودربایستی مهمان انجام می‌دهند. به همین دلیل شاید جای امیدواری باشد که اصلاحاتی که مدت‌هاست بر زمین مانده، این بار به احترام مهمان به انجام برسد.